Dnes je 28. 11. 2024
svátek má René

Taky vám spotřebu plynu jen odhadli?

Archiv

Jako první si této skutečnosti všimli v kanceláři ODS v České Lípě. Zde podle faktury činil doplatek za odběr plynu 21 tisíc korun. Po dotazu přímo v kanceláři společnosti sdělila pracovnice, že nestihli před koncem roku provést všechny odečty, a tak odběr plynu odhadli.


„Skutečný nedoplatek byl ale po kontrole vyčíslen na tři tisíce sedm set korun. Rozdíl mezi fakturovaným odběrem a skutečností byl dva tisíce metrů krychlových,“ uvedl místopředseda oblastního sdružení ODS v České Lípě Juraj Raninec.


Podle Ranince nejde o věc ojedinělou. „Poté, co jsme celou věc zveřejnili, začali se nám ozývat další podnikatelé z Libereckého a Ústeckého kraje, že se jim stalo totéž. Rozdíl mezi fakturou a skutečností dosáhl až čtyřiceti tisíc.“


K celé věci vydal tiskové prohlášení dokonce hejtman Petr Skokan. Stojí v něm mimo jiné: „V těchto dnech se na mne obrátilo několik zákazníků Severočeské plynárenské, a.s., které šokoval postup této společnosti při vyúčtování odběru plynu za období březen až prosinec roku 2005. Podle jejich vyjádření jim plynaři zaslali počátkem letošního roku fakturu, kde si účtovali vysoké nedoplatky naprosto neodpovídající skutečné spotřebě. Těm, kteří se proto rozhodli fakturaci reklamovat, bylo v obchodní kanceláři SČP řečeno, že v souvislosti s přechodem pod jinou společnost nestihla Severočeská plynárenská, a.s., u všech svých odběratelů provést řádné odečty. Spotřebu plynu jim proto „vypočítala“ na základě jakýchsi vlastních odhadů a koeficientů. Výsledkem je, že odhadovaná spotřeba se oproti skutečnému stavu na plynoměru liší pokaždé ve prospěch plynárny o stovky, ne-li tisíce metrů krychlových. V přepočtu na koruny jde potom o tisíce, takže například z původního nedoplatku ve výši 20 tisíc jsou po reklamaci „najednou“ 3 tisíce, což je podle mne nehoráznost."


Požádali jsme o vyjádření Pavla Zajíce, tiskového mluvčího Severočeské plynárenské. Podle něj mimořádná fakturace k 31.12.2005 byla prováděna u všech zákazníků kategorie MO v souvislosti s otevíráním trhu se zemním plynem a výplývá z Energetického zákona. Všichni zákazníci kategorie MO byli o chystané fakturaci informováni dopisem, který obdrželi v prosinci 2005.


"Fakturace se provádí odhadem podle platné vyhlášky a dochází také k novému rozpisu záloh podle cen platných od 1.1.2006. Zákazníci mají možnost osobní návštěvou na příslušné obchodní kanceláři, e-mailem, písemně či prostřednictvím bezplatné telefonní linky uplatnit reklamaci," upřesnil Pavel Zajíc.


 "Bezplatná telefonní linka je v současné době přetížená, posilujeme ji, ale jsme si vědomi, že v této mimořádné situaci může docházet k nedopatřením, za která se zákazníkům omlouváme," doplnil Pavel Zajíc.