V médiích pravidelně vídáme zprávy o nalévání alkoholu mladistvým v barech a restauracích. Nezletilí však mají k alkoholu daleko snadnější a prakticky nekontrolovanou cestu, a to prostřednictvím internetu. Jak dokazuje průzkum časopisu dTest, naprostá většina e-shopů nabízejících alkoholické nápoje nijak nekontroluje, kdo je jejich kupující.
Časopis dTest provedl srovnání dvanácti internetových obchodů prodávajících alkoholické nápoje. Zaměřil se přitom na to, jakým způsobem odlišují, zda je kupujícím dospělý či nezletilé dítě, a jak zabezpečují prodej alkoholu pouze zletilým osobám. Na základě šesti kritérií, od dotazu na věk kupujícího až po způsob doručování jednotlivými obchody, došel dTest k dosti nelichotivým výsledkům.
"Takto špatné výsledky jsme rozhodně nečekali. Z dvanácti prověřovaných obchodů uspěly totiž pouze dva," říká Lukáš Zelený, autor průzkumu a právní poradce časopisu dTest, a dodává: "Většina obchodů se spokojila s tím, že kupující na dotaz, zda je plnoletý, odpověděl, že ano."
Alkohol se tak může bez zvláštní námahy ocitnout v rukách nezletilých prakticky bez omezení. A pokud si nechají zásilku zaslat prostřednictvím České pošty či jiným doručovatelem, odpadá příležitost pro osobní kontrolu věku kupujícího zcela. Zákon přitom hovoří jasně, když takovýto způsob zásilkového prodeje výsl! ovně zakazuje.
"V současné době jsme kontaktovali Policii ČR ve věci zahájení správního řízení s deseti internetovými obchody pro podezření z porušení zákona na úseku ochrany před alkoholem a jinými návykovými látkami," popisuje Zelený.
Jediné dva obchody, které v průzkumu uspěly, využívají vlastní přepravní společnosti a kontrolují věk kupujícího přímo při přebírání zboží. Přehled těchto a zejména e-shopů, které v průzkumu neuspěly, včetně všech výsledků a hodnotících kritérií, je nyní ke stažení zdarma na www.dtest.cz/alkohol.