Dnes je 20. 04. 2025
svátek má Marcela

Stav silnic v Libereckém kraji se díky úvěru a dotacím EU zlepšil

Archiv

Za poslední čtyři roky se do oprav a rekonstrukcí silnic druhé a třetí třídy investovalo přes 880 milionů korun, stále to ale nestačí. Podle analýzy dopravy, kterou kraj každoročně aktualizuje, by na kompletní opravu všech silnic, mostů a propustků potřeboval přes pět miliard korun.


Silnice patří k prioritám Libereckého kraje. V jeho vlastnictví je zhruba 2100 kilometrů silnic II. a III. tříd, což je přes 86 procent komunikací v kraji. Zatímco ještě v roce 2002, kdy silnice druhých a třetích tříd převzal, bylo v havarijním stavu téměř 35 procent komunikací, loni už to byla jen pětina. Hlavním důvodem špatného stavu silnic a mostů nižších tříd je podle silničářů dlouholetý deficit v údržbě a především sílící automobilová doprava. Podle sčítání, které se v Česku dělalo v roce 2005, se na některých úsecích v Libereckém kraji zvýšil počet automobilů ve srovnání s rokem 2000 téměř dvojnásobně.


Krajský radní pro dopravu Vladimír Richter (ODS) považuje za největší úspěch, že se loni podařilo zastavit další chátrání silnic a mostů a jejich stav se začal postupně zlepšovat. Kraj za to vděčí nejen úvěru 750 milionů korun, který použil hlavně na rekonstrukce silnic druhých tříd, ale také úspěšnému čerpání evropských dotací, jež směřovaly hlavně na silnice třetích tříd. Od roku 2004 získal Liberecký kraj na evropských dotacích 930 milionů korun, zhruba 63 procent směřovalo právě do silnic. "Jen letos jsme připravili projekty za zhruba 300 milionů korun," řekl ČTK Richter.


I přes zlepšení je stále ještě v kraji hodně komunikací, které připomínají spíše tankodrom, hlavně v odlehlejších horských oblastech. Peníze totiž přednostně směřují do silnic, po nichž jezdí autobusy. Loni se tak na kraj dostalo několik petic z krkonošských obcí v nichž občané žádali opravy zničených silnic z Buřan do Františkova, v Poniklé nebo Víchové nad Jizerou. Podle Richtera se skutečně i tyto komunikace oprav dočkají. Silnice ve Poniklé a Víchové ale po rekonstrukci předá kraj obcím. "Mají spíše charakter místních komunikací a do krajských podle nás nepatří," vysvětlil Richter.


Liberecký kraj není jediným, kdo do silnic na území kraje investuje. Ještě větší prostředky směřovaly prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic do silnic prvních tříd, kterých je 329 kilometrů. V roce 2004 se podařilo dokončit rychlostní spojení na Prahu, o rok později byla čtyřproudá silnice prodloužena až k Bílému Kostelu. Jen tyto dvě stavby přišly na 1,4 miliardy korun. Více než miliardu stála rekonstrukce silnice I/10 z Turnova do Harrachova a na více než 1,5 miliardy korun přišly první tři etapy rychlostního spojení mezi Libercem a Jabloncem. Další stamiliony směřovaly do rekonstrukcí silnic I/9 a I/13 na Českolipsku.


Opravené, široké a přehledné silnice a hlavně čtyřproudé komunikace jsou bezpečnější a i díky tomu ubývá podle statistik dopravních nehod. Ukazuje se ale, že lákají k rychlé jízdě, a tak přibývá hlavně na silnicích prvních tříd mrtvých. Zatímco v roce 2004 zemřelo na silnicích v kraji 38 lidí, loni jich už bylo o osm více. Téměř polovina smrtelných nehod připadá na Českolipsko, kde loni zahynulo 21 lidí. Nejnebezpečnější je tamní silnice I/9. Na bezpečnost silničního provozu se chce proto kraj více zaměřit. Od letošního roku pořádá s policií bezpečnostní akce, zaměřené především na alkohol za volantem. Nehod zaviněných opilými řidiči totiž v posledních letech přibývá.