Napsal Balzac Otce gorily? Výsledky Přírodovědného klokana a Logické olympiády. Hejtman ocenil osm našich studentů. Seminárníci v IQ parku.
V posledním dílu i-g jsme vás informovali o zapojení našich žáků do projektu MfD „Studenti čtou a píší noviny“ a byli jsme zvědavi, zda budou odeslané články našich studentů otištěny.
Zde je příklad:
STUDENTI: Otec gorily a jiné omyly kvůli biflování. Někde je chyba
"Významným dílem Honoré de Balzaka je Otec gorily." Učitel nevěřícně hledí na zkoušeného studenta, pokládaje jeho odpověď za hloupý pokus o žert. "Chtěl jsi říct Otec Goriot." "Cože, jaký Goriot?," propukne student v hurónský smích. "Co je na tom vtipného, že nic neumíš?" "Ne, Anička to tak má v sešitě!"
Toto je krutý obraz reality na školách. Jeden neví, zda se má smát hloupé odpovědi, nebo lidské hlouposti.
Takto víceméně začíná bludný kruh tupého biflování se dat bez přemýšlení nad skutečným významem, který se táhne za žáky jako stín i v dalších letech. Na biologii se šprtat 10 stránek textu plného nesrozumitelných slov. V matematice počítat s logaritmy, které nikdy nikdo neviděl. Na hodinách fyziky si představovat, jak vypadá elektrolýza.
Postavte takové studenty na týden za kasu v obchodě a jejich mozkovny vybuchnou kvůli vysoké koncentraci reality.
Jestliže se student nepolíbený obyčejným životem rozhodne místo vysoké školy pro práci ve firmě, se zlou se potáže. Firmy už mají dost rádoby intelektuálů, kteří ve vypjatých situacích zalezou do kouta či stáhnou hlavu mezi ramena a vymlouvají se na špatný den.
Hledají šikovné, sebevědomé lidi, kteří dokážou vyjednávat, komunikovat s veřejností, a umí své znalosti užívat i v praxi. V každodenním životě je jim schopnost vypočítat tečnu kružnice naprosto k ničemu a žádného nadřízeného tím neohromí.
Na obranu nebohých studentů je nutno říci: Jak by se to asi mohli naučit, když je k tomu na škole nevedli? Přestože při řešení neobvyklých situací také záleží na osobnosti jedince a jeho vrozených předpokladech, lze se takové chování naučit.
Nepředpokládá se, že člověk postavený před konkrétní problém v praxi jej zvládne hned napoprvé vyřešit. Naopak, chybami se člověk učí. A kde jinde by se měl naučit napravovat své chyby než ve školním prostředí, kde v podstatě "ještě o nic nejde"?
Jestli se někdo zvládne naučit pět stránek textu za 10 minut, bůh mu žehnej. Mnohem důležitější však je umět své znalosti aplikovat. Tudíž by měly školy, potažmo učitelé, zvážit, jak s myslí svých žáků budou nakládat – jestli z nich chtějí mít cvičené opice tupě papouškující naučený seznam dat, nebo zda si ubožák poleptaný kyselinou nebude zběsile odřezávat všechny končetiny, ale zachová chladnou hlavu, zneutralizuje poleptanou část těla a omyje ji vodou…
Adéla Česenková, Gymnázium Žitavská, Česká Lípa
Autorka článku dostane knihu
Minule jsme také slíbili výsledky školního kola soutěže Přírodovědný klokan
kat. KADET - tercie, kvarty (26 zúčastněných studentů)
1. Vilém Hron (IV. A) 85 b.
2. – 3. Daniel Vladimirov (III. A) a Pavel Marek (IV. B) 82 b.
4. Michal Eisenberger (III. B) 81 b.
kat. JUNIOR - kvinty, sexty, 1. A, 2. A (24 zúčastněných studentů)
1. Martin Gabriel (VI. B) 81 b.
2. – 4. Ludvík Kašpar (V. A), Jan Kytka (V. A) a Lukáš Kolč (2.A) 80 b.
Logická olympiáda je matematická soutěž, jíž se každoročně účastníme. Ke konci října proběhla školní kola v kategoriích B a C.
Krajskými semifinalisty v kat. B jsou Zátka Josef, sekunda A, Baštová Tereza IV. B, Volejníková Viktorie IV. A, Vosála Ondřej IV. A, Balvínová Štěpánka IV B, Loffler Adam sekunda A, Machalík Václav sekunda a Marek Pavel IV B.
Krajskými semifinalisty Logické olympiády kategorie C jsou Novotný Tomáš VIII. A, Gabriel Martin VI. B, Horčička Cedrik VII. B, Mahdal Radek 3. A, Salavec Jakub VI.B.
8. 11. 2013 nás budou reprezentovat v krajském kole, přejeme hodně štěstí.
Ocenění nejlepších žáků na kraji
V úterý 22. října ocenili představitelé Libereckého kraje žáky a studenty, kteří úspěšně reprezentovali kraj v mezinárodních a republikových vědomostních, uměleckých, odborných i sportovních soutěžích, a medailisty z Her 6. letní olympiády dětí a mládeže 2013.
Naše škola nominovala celkem osm studentů a všechny tyto nominace Rada LK schválila. Oceněni byli tito naši žáci:
Miroslav Hanzelka – absolvent 2013, mezinárodní kola fyzikální olympiády
Tomáš Novotný - žák VIII. A, úspěchy především v matematických soutěžích včetně mezinárodního kola
Ludvík Kašpar, Ondřej Volejník (oba z V. A) + Petr Paulík, V.B – za ekologickou olympiádu a další přírodovědné soutěže
Jan Kytka – žák V. A, za soutěž v programování
Petr Myslík – žák V. A, za přírodovědné soutěže
Jiří Liška – žák II. A, za úspěchy v šachovém sportu
Ceny spojené též s motivační finanční odměnou předávali hejtman Martin Půta, statutární náměstkyně Zuzana Kocumová a radní pro resort školství Alena Losová.
31. října se uskutečnila odborná exkurze žáků semináře z fyziky do libereckého IQ parku, jejímž cílem bylo blíže se seznámit s principy některých fyzikálních dějů a pokusů.