
ZŠ Partyzánská se povedla významná věc, za niž získala prestižní ocenění Duhový paprsek na veletrhu Reklama Polygraf za zajímavou komunikaci inspirativní školy. A přitom de facto udělala ZŠ naprosto běžnou věc. Pověsila totiž do foyer školy kresby od svých žáků. V čem se však projekt tak významně liší od jiných a jak to, že se z foyer stala jedna z důležitých českolipských galerií, tak o tom nám prozradil více ředitel ZŠ Partyzánská Karel Minařík.
Škola Partyzánská nedávno ve svém vstupním prostoru instalovala zajímavé panely. Můžete nám je přiblížit?
Panely ve vstupním vestibulu školy odráží vše, čím naše škola byla a je pro všechny, kteří do jejího života vstupují – pro učitele, rodiče a především jejich děti. V působivých a originálních kolážích zachycují bohatou minulost svárovské školy, její současnou filozofii a v neposlední řadě neuvěřitelný rozměr dětské fantazie a tvořivosti, který je naší škole vlastní. Každý panel tak kombinuje výňatek kresby z historických fotografií, motivy představující život ve škole a útržky z dětských kreseb.
Co vás k tomuto nápadu přivedlo?
Impulsů k realizaci projektu bylo několik. V prvé řadě to byl zcela niterný vztah Svárováků ke své škole, který mě, jako začínajícího ředitele, ohromil a inspiroval. Cítil jsem, že tento patriotismus je třeba uchopit a ukázat všem, kteří do školy vstupují. Zároveň projekt vychází z principu samotného motta školy – Škola, která inspiruje, musí být prostředím, jež inspiruje nás a které je inspirativní pro naše děti a naše rodiče. A pak tu byl jeden praktický důvod. Obecně vzato školy dlouhodobě ztratily, snad i zanedbaly, svou estetickou tvář. Ztratily svou osobitost a originalitu, což jsou však prvky, které moderní škola potřebuje a které tvoří její podstatu. Jsem nadšený, že tyto principy byly vlastní i mým kolegyním, které se na projektu podílely, Ivě Prokopové a Lence Filipové, ale především Rudovi Živcovi a Atilovi Vörösovi, kteří nám pomohli s realizací celého záměru.
Získali jste Cenu České marketingové společnosti. Jak ocenění vnímáte?
Ocenění je pro nás jak jinak než inspirativní! (smích) Vážíme si ho, přijímáme ho s pokorou a vědomím, že projekt dokázal oslovit nejen nás, ale i odbornou veřejnost. Což je ostatně zásluha samotných tvůrců, kterým je škola vděčna za jejich práci.
Na vizuálním stylu školy se pod profesionálním grafickým vedením podíleli i sami žáci. Jak výsledek žáci vnímají a jaké jsou reakce?
Tento rozměr projektu je klíčový. Naše děti se pohybují v abstraktním světě moderních technologií. Ale my jsme jim dali příležitost vytvořit něco zcela hmatatelného a konkrétního, vytvořily obrazy, kterými se mohou pochlubit svým rodičům a spolužákům. Reakce jsou fantastické!
Trochu odbočím a zeptám se, když mluvíme o té komunikaci, jaké jsou vaše vize moderní komunikace školy s rodiči?
Každý z rodičů je pro mě tím nejzásadnějším a nejdůležitějším partnerem, neboť nám svěřuje to nejcennější, co má, své děti. A z tohoto důvodu je vzájemná komunikace zcela zásadní a důležitá. Rodič by měl vědět, co se ve škole děje, jaká panuje ve škole atmosféra, čím škola žije, nedostatek informací vzbuzuje strach a nedůvěru. Na druhou stranu musí rodič získat informace podstatné a důvěryhodné, musí vstupovat do školy s vědomím, že škola, potažmo její vedení, je jeho partnerem. Ten vztah musí být založen na oboustranném respektu a důvěře. Přestože vaše otázka směřuje k širší odpovědi, zkusím být konkrétní a věcný – moderní škola komunikuje s rodiči nejen skrze faktický přenos informací, ale nabídne široký program, který je pro ně zajímavý a kterého se rádi zúčastní. Z jiného úhlu pohledu musí školy najít takové informační kanály, které budou rodičům srozumitelné a budou pro ně přehledné. Nástěnky přeplněné letáky takové informace asi nepřinesou. Informační systém uvnitř školy, který Partyzánka plánuje od září spustit, by měl být konkrétním příkladem toho, co si představujeme pod vizí moderní komunikace.
Jaké jsou pak vaše vize moderní komunikace školy s dětmi?
Děti jsou duší a srdcem školy, mají zásadní podíl na její atmosféře. Mohu Vás ujistit, že není nic krásnějšího, než to, že se děti naučily chodit do ředitelny, aby se pochlubily svými výsledky a svými úspěchy. Děti potřebují více než co jiného osobní komunikaci, s někým se podělit o své radosti a své strasti. Nepřeceňoval bych slovo moderní, není to rozhodně o tom, zda má škola své facebookové stránky nebo chytré aplikace, komunikace s dětmi je o empatii, vzájemné vstřícnosti a sdělnosti.
Na závěr by určitě nejen mě zajímalo, zda se mohu přijít někdy na vaše panely podívat?
Samozřejmě, vytvořili jsme něco, co by bylo škoda zamknout pod zámek. Partyzánka pořádá celou řadu akcí přístupných veřejnosti, například 18. června to bude celodenní akce Dveře do Evropy, neboť jsme byli vybráni jako zástupce Libereckého kraje pro pořádání projektu Evropa hrou. Rád však osobně přivítám kdykoliv každého, koho Partyzánka zajímá, budete u nás vždy vítáni!