Předchozí rozhovor s Jaroslavem Kulhánkem odhalil úplné začátky firmy Dino servis, která letos slaví již 25 let na trhu. Jak se firma postupně rozšiřovala? A jaká jsou některá z tajemství úspěšného podnikatele?
Změnil se během uplynulých let váš osobní přístup k podnikání? Našel jste ideální strategii?
Dělejte to, co nikdo jiný dělat nechce. Jako odvážný junák jsem dovážel zboží z Německa, byl jsem vlastně velkoobchod, od kterého odebírali další obchodníci (Kralupy, Jičín...) v rámci republiky. Ale uvědomil jsem si, že je lepší napínat síly jen jedním směrem, nikoli budovat síť obchodů, a proto jsem přesunul podnikání jen do České Lípy. Byznys se nedá dělat ze dne na den. Pomalu budovat, reinvestovat a vážit si zákazníků.
Jako podnikatel máte zodpovědnost nejen za sebe, ale i za zaměstnance, musí zde fungovat oboustranná důvěra. Máte kolem sebe stálý tým?
Dnes zaměstnávám 14 lidí. Někteří lidé jsou u mě od začátku firmy a ostatní v rozmezí 5–20 let, v podstatě jsme nikoho nepropustili, jen přibrali. A zodpovědnost za zaměstnance? Nevnímám je jako zaměstnance, ale jako spolupracovníky. Je to jednoduché – spolupracují se mnou na vytváření zisku, který si poté rozdělíme a část reinvestujeme, znají celý systém.
Zámecká
Vždy jste sídlil v České Lípě?
Ano, od začátku. Po garáži a kočárkárně jsem šel s obchůdkem do pronájmu k panu Kojzarovi v Zámecké ulici (obr. 1), pak jsme byli v Moskevské (pronájem u Elektro Universalu, obr. 2). Později jsem si vzal úvěr a koupil jsem dům v Hrnčířské ulici (obr. 3, 4). Tehdy byla Lípa škaredá jak noc a ten barák byl v hrozném stavu. Prvně jsem opravil koupený dům, kde jsem zavedl prodej spojovacího materiálu, a z vydělaných peněz jsme financovali jednak splátky úvěru, ale i dobudování celého domu s přístavbou do Mimoňské ulice (obr. 5, 6, 7), kam jsme se v roce 1998 nastěhovali. Podobnou zříceninu jsem koupil i v Ústí nad Labem, v Pekařské ulici. Po nutné rekonstrukci jsem ji začal pronajímat, dnes je tam prodej a pronájem car boxu Thule. Co se týče rekonstrukce v Mimoňské, původně jsem chtěl prodejnu a podkrovní kancelář ve stejné výšce jako sousední garáže, ale kvůli někdejšímu územnímu plánu města (zbourání řadových garáží) a estetickému hledisku budoucí (dosud nerealizované) výstavby, jsem musel postavit i první patro. Kromě České Lípy jsme dnes i ve Stružnici – v roce 2002 jsem koupil objekt, kde byla dřív malírna skla, poté autobazar (obr. 8). Jednak to byla cílená investice již vydělaných peněz, zároveň jsem to připravoval jako současný a budoucí obchod pro mé děti. A prodejna pracovních oděvů, obuvi a úklidové drogerie se tam chytla, funguje pořád.
Jak vnímáte konkurenci? Lépe řečeno, jak sebe vnímáte v prostředí konkurence?
Konkurence? Přibližně vím, co prodávají, ale dál se nestarám. Pokud bych se o ni staral, neměl bych čas starat se o své zákazníky, čehož by okamžitě konkurence využila. Kdybych se měl řídit dle konkurence, tak bych měl vrtačky za 600 a asi bych zkrachoval a zavřel. Proč jsme nezkrachovali, když neprodáváme velmi levné a tudíž i málo kvalitní zboží? Protože někteří zákazníci chtějí kvalitu, nikoli jen levné věci. Dle statistik cena lidi zajímá až na 4. místě. Je to jak s auty, někdo prodává levné značky a druhý drahé. My jsme s naším sortimentem někde uprostřed. Od začátku jsme vsadili na značky BOSCH, METABO, NAREX a u těch i nadále zůstáváme. Když zlevníte a budete mít stejné ceny a značky jako ostatní, přestanete být výjimeční, odlišní. A já nechci být stejný, ani náhodou. Naše heslo je …..pracujte a oblékejte se jako profesionálové.
Znáte pravidlo Kochovo 80/20 (20 % koberce nese 80 % zátěže, 20 % řidičů způsobuje 80 % havárií, 20 % zlodějů dělá 80 % krádeží atd.)? Také 20 % vašich zákazníků vytváří 80 % zisku, ale zpětně těmto 20 % zákazníků musíme věnovat 80 % péče. To funguje všude a ve všem.
Hrnčířská
Minule jste řekl, že vás podnikání i po 25 letech baví. Co je pro vás jeho podstatou?
Víte, co je na podnikání nejkrásnější a nejcennější? Jediná věc – svoboda. Rozhoduju se sám, pracuju si dle svého režimu. Je to o svobodě rozhodnutí, k níž samozřejmě patří také vysoká zodpovědnost za celou firmu včetně zaměstnanců. Dělejte to, co by nikdo jiný za žádnou cenu kvůli pohodlí nedělal, a podaří se to.
A co název firmy? Proč Dino?
Podle postavy Dino Alessi (líbilo se mi křestní jméno) z italského seriálu Chobotnice.
Hrnčířská