Zastupitelstvo Libereckého kraje na svém zasedání 20. března schválilo Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje na roky 2012-2016. Jde o stěžejní dokument stanovující priority a opatření, která by měla v následujících čtyřech letech pomoci k naplňování stanovených cílů ve vzdělání.
„Hlavním cílem konceptu je nastavit takovou síť škol a školských zařízení, která bude představovat ekonomicky stabilní, kvalitní a efektivní přístup ke vzdělávání. Pro uskutečnění cíle mají přispět nástroje zvyšující efektivitu vzdělávání, zvyšující kvalitu vzdělávání a podporující rovné příležitosti ve vzdělávání a poradenském systému,“ uvedl náměstek hejtmana LK Radek Cikl (ČSSD).
Koncept podle něj navazuje na dokument z roku 2008. Vychází z tezí definovaných v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR. Při jeho tvorbě byly zohledněny statistické údaje, zejména pak prognózy demografického vývoje a vývoje na trhu práce. Přijatá opatření postihují vzdělávací systém od předškolního po vyšší odborné vzdělávání.
Kompletní dokument je možno nalézt na stránkách Informačního a vzdělávacího portálu Libereckého kraje EDULK.CZ. Ke stažení ZDE
Přehled některých přijatých opatření:
Komplexní opatření v celém systému
- Přizpůsobovat oborovou strukturu škol potřebám a nabídce trhu práce v kraji.
- Upravovat kapacity škol v souladu se strategickými dokumenty kraje a nastavenými limity ve vzdělávání.
- Vytvářet analýzy struktury škol a školských zařízení a oborů vzdělání dle demografického vývoje.
- Podporovat ekonomicky stabilní školské subjekty s vymezenou oborovou profilací a mezioborovou prostupností.
- Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery nejen při poskytování odborné praxe na středních školách.
- V rámci přijímacího řízení využívat i výsledky testování žáků základních škol.
- Vytvořit koncepci péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenského systému v Libereckém kraji.
Předškolní vzdělávání
- Spolupracovat s odbornými pracovišti na opatřeních vedoucích ke snížení počtu doporučení k odkladům povinné školní docházky.
Základní vzdělávání
- Vytvářet materiální a finanční podmínky pro činnost 2. stupně základních škol (ve srovnání s nižšími stupni šestiletých a osmiletých gymnázií), aby postupně docházelo k přirozenému posílení prestiže tohoto stupně školy.
- Podpořit aktivity vedoucí k přípravě žáků hlavního proudu základní školy na vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
Střední odborné a vyšší vzdělávání
- Podporovat tradiční odborná řemesla do výše kapacit odpovídající demografickému vývoji, aktuálním požadavkům trhu práce a disponibilním zdrojům.
- Podporovat nástroje pro výběr žáků na střední školu, které jsou založeny na ověřování studijních předpokladů.
- Podporovat praxe a stáže studentů i pedagogů u zaměstnavatelů.
Ostatní doporučení u jednotlivých složek ve vzdělávání
- V domovech mládeže usilovat o rozšiřování nabídky volnočasových aktivit.
- Kontrolovat zařazování dětí a žáků do speciálních škol.
- U základního uměleckého vzdělávání nezvyšovat (v místech demografického poklesu snižovat) kapacity základních uměleckých škol.
- Vytvářet podmínky pro transformaci dětských domovů na zařízení rodinného typu.
- Podporovat využití moderních forem vzdělávání, zejména e-learning.