Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje (ZZS LK) uvedla dnešním dnem na slavnostním křtu na nám E. Beneše v Liberci do provozu čtyři vozidla Škoda Yeti a jedno sanitní vozidlo VW T5.
Prezentace novýchvozidel ZZS LKse zúčastnili hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler, primátorka Liberce. Martina Rosenbergová a zástupkyně ředitelky DD Velké Hamry Lenka Kadlecová (všichni ČSSD), kteří si nová vozidla a jejich vybavenost vyzkoušeli na vlastní kůži.
„V době, kdy Ministerstvo zdravotnictví prodlužuje dojezdové časy záchranek, našel Liberecký kraj 3,5 miliónu korun, aby Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje mohla z této dotace zakoupit čtyři plně vybavená vozidla a posílila tak ochranu zdraví a životů lidí v celém našem regionu. Domnívám se, že je to velká pomoc, neboť tyto vozy budou předány na stanoviště v Liberci, České Lípě, Jablonném v Podještědí a Turnově a budou sloužit pro dopravu posádky s lékařem. Spolu se sanitním vozidlem VW T5, které putuje do Jablonce nad Nisou, tak rovnoměrně pokryjí potřeby po celém Libereckém kraji,“řekl mimo jiné hejtman a vyjádřil přesvědčení, že se ještě letos jistě uskuteční další předání obdobných vozů ve prospěch činnosti ZZS LK.
Tato čtyři nová vozidla Yeti nahradí dosluhující vozidla Škoda Octavia.
Zbytek platby za Yeti ve výši 106 086,40 Kč hradila ZZS LK ze svého rozpočtu.
Z dotace byla uhrazena vozidla a zástavby. Škoda Yeti – 1,8 TSI 4x4 (benzinový motor), 118kW, ve výbavě Fresch II. (klimatizace, počítač spotřeby, AL disky). Vozidlo vybaveno chladícím boxem, termobox, vše v souladu s vyhláškou 221 /EN 1789 +A1. Přístroje zdravotnické: Monitor/ defibrilátor Lifepack 15, Medumat Standart (ventilátor – řízená ventilace), odsávačka, lineární dávkovač Braun. Bi-xenonové světlomety – jak tlumená – tak dálková světla. Parkovací senzory. Celkem ZZS LK má ve výjezdu 10 vozidel s lékařem v režimu RV + 1 RLP Doksy.
ZZS LK letos slaví 20 let od vzniku Letecké záchranné služby v Liberci (srpen 1992) a 15 let od vzniku Skupiny speciálních činností (říjen 1997) – která je součástí Letecké záchranné služby (LZS) a provádí záchranu osob v nepřístupném terénu s využitím lezeckého vybavení a vrtulníku. Například během bleskové povodně 7. 8. 2010 zachránili členové speciální skupiny za mimořádně složitých klimatických podmínek pomocí podvěsu s vrtulníkem 22 osob v zatopené obci Bílý Kostel. Mimo povodní byla speciální skupina v roce 2010 aktivována celkem k dalším 22 zásahům, v roce 2011 to bylo 21 aktivací, kde by nasazení standardní pozemní techniky nebylo možné anebo by bylo zdlouhavé a pro pacienta by znamenalo výrazné zhoršení jeho stavu.
„Skupina za dobu své existence jednoznačně potvrdila svoji opodstatněnost. V celé řadě případů včasný a profesionální zásah pomocí vrtulníku a lezeckého vybavení byl pro postiženého člověka prakticky návratem do života. Více jak rok po povodni v Libereckém kraji přišlo Ministerstvo zdravotnictví ČR s takzvaným opatřením a přestalo hradit náklady na provoz vrtulníku při výcviku skupin speciálních činností. Za celou dobu existence LZS se ministerstvo snažilo tuto činnost speciálních skupin v letecké záchrance brzdit. Dnes tedy skupina na vrtulníku cvičí a úhrada nákladů za odlétané hodiny se realizuje především díky firmě DSA, která provozuje vrtulník v Liberci a díky sponzorům.,“ připomněl ředitel ZZS LK Stanislav Mackovík.
Podle něj jde o katastrofální přístup orgánu, který má koncepčně řídit směřování zdravotní péče v ČR. Pokud by skupina nemohla provádět výcvik s vrtulníkem, tak by ji nebylo možné poslat na ostrý zásah, kde je naprostá souhra a znalost postupů samozřejmostí. Nevycvičená posádka by byla nebezpečná sama sobě, což by představovalo velké riziko. Pracovat v podvěsu mezi stromy, na skále, slaňovat na střechu domu, vytáhnout tonoucího z vody – to vše na laně pod vrtulníkem si vyžaduje návyky a zkušenosti a byla by škoda léta praxe hodit za hlavu jen, protože tomu někdo s úředníků nerozumí.
„Snahou ZZS LK je udržet tuto vysoce profesionální součást i v dalších letech a to bez ohledu na podobná rádoby úsporná opatření,“uzavřel Mackovík.