Dnes je 23. 11. 2024
svátek má Klement

V Břevništi u Hamru na Jezeře stojí nový most

V polovině srpna byl kvůli havarijnímu stavu uzavřen most na hlavní komunikaci II/278 v obci Břevniště na Českolipsku. Dnes náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp (ČSSD) oficiálně obnovený most otevřel. Přestřižení pásky se rovněž zúčastnil starosta Hamru na Jezeře Milan Dvořák, ředitel KSS LK Jan Bergler a technický vedoucí oblasti Sever firmy Strabag Jiří Merz.

Podle náměstka zde došlo v srpnu ke zborcení klenby mostu a hrozila jeho celková destrukce. Pro bezpečnost silniční dopravy byla nutná rozsáhlá rekonstrukce, která byla v těchto dnech dokončena, a most je pro motoristy znovu otevřen.

 

            „Jelikož uzavření mostu působilo obyvatelům obcí Břevniště, Útěchovice a Hamru na Jezeře velké komplikace, čehož jsme si byli vědomi, pracovalo se na rekonstrukci velmi intenzivně tak, aby mohl být co nejrychleji znovu otevřen. To se podařilo za necelé tři měsíce. Náklady na tuto rozsáhlou rekonstrukci byly necelé 4 mil. Kč,“ řekl Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu. „Polovina z těchto nákladů byla hrazena z MMR a polovina z rozpočtu Libereckého kraje,“ dodal Martin Sepp.

 

            „Mostní konstrukci výrazně uškodila bezohlednost řidičů kamionů. Po otevření mýtné brány na rychlostní silnici R 35 u obce Chrastava – Bílý Kostel ji začali někteří autodopravci objíždět po silnici vedoucí přes obec Hamr na Jezeře a břevništský most. Zde nerespektovali zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 tuny a přes most dále projížděli,“ řekl Jan Bergler, ředitel KSS LK.

Kvůli velmi špatnému stavu stávajícího mostu, tvořeného původním klenbovým mostem, dodatečně rozšířeného na pravé straně o chodník, byla osazena úplně nová konstrukce mostu. S ohledem na místní podmínky byl navržen ocelový přesypaný most tlamového uzavřeného profilu. Hlavní kritéria pro návrh byla: plocha průtočného profilu (ve srovnání s původním mostem větší), rychlost výstavby, snadná údržba konstrukce (při kvalitním provedení mostu se prakticky jedná o bezúdržbovou konstrukci, z funkčního hlediska se celá konstrukce chová jako násyp, čímž by měly odpadnout obvyklé jevy s prosedáním vozovky před a za mostem). V neposlední řadě rozhodovalo také estetické hledisko, most s kamennými obklady čela klenby a zatravněnými svahy, účinně chráněnými před erozí, je jistě důstojným nástupcem původního kamenného klenbového mostu.

Rozsah rekonstrukce silnice II/278 je dán potřebným výkopem pro zabudování ocelového tubusu s napojením obrusné vrstvy vozovky na délce ~3 m na odfrézovaný povrch původní silnice za hranicí výkopu. Šířkové uspořádání nového mostu vychází zcela ze stávající konstrukce, tj. komunikace s levostranným chodníkem. Šířka komunikace mezi obrubníky je 6 m, volný průjezdný profil pak 7 m. Šířka chodníku na mostě je 2.25 m.

Investorem akce byl Liberecký kraj zastoupený Krajskou správou silnic LK. Zhotovitelem projektu byla společnost Strabag a.s.