Klub zastupitelů SLK již od srpna 2010 prosazuje nutné opravy silnic a mostů zničených bleskovou povodní. Považujeme proto za pozitivní, že opravy některých krajských silnic a mostů již byly zahájeny a na přípravě dalších oprav se pracuje.
Za důležitý princip ale považujeme také odpovědný přístup k utrácení veřejných prostředků z rozpočtu Libereckého kraje. Jsme proto nepříjemně překvapeni skutečností, že nově zvolený postup je při srovnání cen u 19 konkrétních akcí dražší o 31, 9 milionu korun.
Část oprav „povodňových“ mostů byla soutěžena v rámci veřejné zakázky Revitalizace mostů na silnicích II. a III. třídy na území Libereckého kraje (soutěž byla vypsána ještě před povodní v srpnu 2010), v rámci tzv. mostního pětisetmilionového úvěru. Tuto veřejnou zakázku zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v červnu tohoto roku s odůvodněním, že Liberecký kraj, stanovil způsob hodnocení nabídek podle hodnotících kritérií způsobem, který vedl k netransparentnímu hodnocení nabídek, přičemž tento postup podstatně ovlivnil výběr nejvhodnější nabídky.
/zdroj: rozhodnutí č.j. ÚOHS-S430,446/2010/VZ-7942/2011/520/EMa, ze dne 29. 6. 2011, dostupné na: http://www.compet.cz/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/8973/, cit: 29.8.2011/
Již v době zadání veřejné zakázky na tzv. mostní úvěr žádal klub SLK, aby otevírání obálek byl přítomen zástupce opozice, například předseda Kontrolního výboru Ing. Jiří Drda. Důvodem žádosti bylo především možnost větší transparentnosti výběrového řízení, ale také zvýšení věrohodnosti záměru Libereckého kraje financovat opravy mostů z investičního úvěru. Připomínáme, že soutěž pro kraj organizovala soukromá firma na pražské adrese, termín odevzdání nabídek byl v pátek a obálky se otevíraly v pondělí. Z našeho pohledu více než dost signálů ukazujících na poněkud netransparentní průběh soutěže.
Nyní Liberecký kraj prostřednictvím Krajské správy silnic LK provedl nové soutěže celkem na opravu 42 mostů v Libereckém kraji. Soutěže probíhaly v souladu se Směrnicí Libereckého kraje a k dnešnímu dni není jasné jakým způsobem byly tyto veřejné zakázky transparentně zveřejněny z cílem dosažení co nejnižší ceny.
Ze srovnání cen jednotlivých mostů, které se shodují v původní VZ a v nových výběrových řízeních, je patrné, že cena „nová“ je vždy vyšší než původní a celkové zvýšení ceny je 31,9 milionů korun na stavbě 19 mostů. Nová cenová hladina je o 43% vyšší než původně dosažená. Podrobné srovnání je v příloze.
Předseda klubu zastupitelů SLK, Martin Půta, podal návrh na zařazení 49. bodu do programu zasedání zastupitelstva. Navrhl usnesení, aby zastupitelstvo vzalo na vědomí porovnání cen rekonstrukce 19 shodných mostů v zakázce původní a nové. A dále, aby Zastupitelstvo Libereckého kraje uložilo panu M. Seppovi, náměstkovi hejtmana pověřeného řízením odboru dopravy, zpracovat v termínu do příštího jednání ZLK vysvětlující materiál k této problematice se zaměřením na zadávání zakázek malého rozsahu, jejich zveřejňování a transparentnost celého procesu.
Na základě hlasování krajských zastupitelů Libereckého kraje tento bod do programu 9. Zasedání Zastupitelstva Libereckého kraje zařazen nebyl.
za klub zastupitelů SLK:Martin Půta, předseda
pozn.: v médiích např.: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/140898-opravy-mostu-v-libereckem-kraji-se-prodrazuji/