V úterý dopoledne, několik hodin před jednáním Zastupitelstva Libereckého kraje, se zájemci z řad zastupitelů sešli na semináři, který měl za cíl volené zástupce obeznámit s důvody, které vedly ke koncipování materiálu navrhujícího změny ve středních školách.
Zástupci resortu školství prezentovali nejzásadnější problémy, s nimiž je do budoucna zapotřebí se vypořádat. Liberecký kraj se v následujících letech bude potýkat s razantním poklesem žáků ve středních školách a tím pádem také s úbytkem zhruba 180 milionů korun ročně na platy učitelů. Míst ve školách je zbytečně mnoho a mělo by dojít k jejich postupné redukci tak, aby školy byly naplněné a mohly se věnovat zlepšování kvality výuky a vybavení potřebného pro jejich rozvoj.
Zastupitelé se mohli seznámit s odbornými názory a zásadními faktickými východisky návrhu a v rámci diskuse si ujasnit podobu konkrétních opatření, která resort školství přednesl. K vidění byla také projekce počtu žáků ve středních školách pro rok 2015, která poukázala na problémy, které budou čekat odborné a technické školy, pokud nedojde k žádným změnám.
Většina přítomných se shodla, že se jedná o nadstranický problém, který je nutné co nejzodpovědněji vyřešit a nelézt společnou řeč.
„Jsem rád, že někteří zastupitelé reagovali na pozvání a projevili zájem o řešení problematiky. Jsme neustále na začátku cesty, která bude ještě dlouhá a náročná. Víme, že pokud se nic nestane, školy nám postupně vyhladoví, některé obory budou zanikat, zaměstnavatelům se nebude dostávat technicky vzdělaných lidí a úroveň vzdělání se bude dále snižovat. Nyní přišel čas konečně se napříč politickým spektrem dohodnout, jak se s problémy ve školství vypořádat a pak zvolený směr důsledně dodržovat, aby změny mohly být skutečně účinné,“ řekl náměstek hejtmana pro resort školství Radek Cikl, který bod týkající se slučování středních škol z úterního jednání Zastupitelstva LK, kterého se zúčastnil i ministr školství Josef Dobeš, nakonec stáhl, aby dal prostor pro další projednávání problematiky napříč politickým spektrem.