Dnes je 27. 11. 2024
svátek má Xenie

Mezi oceněnými pedagogy jsou učitelé z Českolipska

Náměstek hejtmana Libereckého kraje Radek Cikl (ČSSD) ocenil dnes v sídle Libereckého kraje dvacet pedagogů, kteří se svou činností zasadili o rozvoj školství v našem kraji.

Mezi oceněnými je například učitelka působící ve školství 52 let nebo učitelé, kteří se svými žáky zvítězili v soutěžích významných projektů. Předávání ocenění se za Liberecký kraj účastnil také radní Jaroslav Podzimek (ČSSD)

„Liberecký kraj již od roku 2003 u příležitosti připomenutí narození J. A. Komenského – Dne učitelů, oceňuje pedagogické pracovníky ze škol a školských zařízení, případně další pracovníky, kteří pracují s dětmi a mládeží. Letos jsme ocenění předali dvacítce z nich, a to ve dvou kategoriích pod názvy: Výrazný přínos pro rozvoj školství v Libereckém kraji a Ocenění za dlouhodobou pedagogickou činnost,“ řekl náměstek Cikl s tím, že náklady na akci jsou hrazeny z prostředků OŠMTS KÚ LK. 

První kategorie„Výrazný přínos pro rozvoj školství v Libereckém kraji“

zahrnuje mimořádnou pedagogickou práci, činnosti a aktivity zviditelňující školu nebo školské zařízení na krajské, republikové a mezinárodní úrovni, jakožto i aktivity směřující k naplňování cílů stanovených v dlouhodobém záměru vzdělávání Libereckého kraje v uplynulém školním roce.

Ocenění učitelé:

1. Mgr. Vojtěch Holub

Vyučuje na Euroškole v České Lípě a je externím spolupracovníkem Technické univerzity v Liberci. V loňském roce připravili studenti pod jeho vedením projekt „Jak vyučovat o holocaustu“. Pracovali s video archivem Centra vizuální historie 20. století Malach v Praze a výsledkem projektu jsou „minifilmy“ přibližující konkrétní osudy jednotlivých lidí, jejich rodin a přátel. V listopadu 2011 byl projekt představen studentům a představitelům města Česká Lípa, v lednu 2012 na konferenci u příležitosti výročí otevření Centra vizuální historie v Praze. Panu Holubovi se podařilo probudit u studentů zájem o historii - učil je kriticky myslet a samostatně tvořit s využitím moderních technologií, seznámil je s technikou a etikou střihu dokumentárních filmů.

2. Mgr. Jana Prokešová

Pracuje v základní škole speciální a mateřské škole speciální v Turnově. Ocenění paní Prokešové se vztahuje k její publikační a přednáškové činnosti v oblasti logopedické péče a podpůrných metod práce s dětmi s kombinovaným postižením. V rámci různých kurzů předává své nabyté vědomosti ve vzdělávacím centru v Turnově a v rámci projektu Libereckého kraje „Děti a žáci s autismem“. Publikuje v odborném tisku a metodických materiálech pro učitele mateřských a základních škol.

3. Mgr. Hana Tesárková

Pracuje v základní škole v Kravařích na Českolipsku. Ve školním roce 2010-2011 se žáci pod vedením zapojili do republikového vzdělávacího programu: „Nickyho rodina – Síla lidskosti“. Mimo jiné to byli oni, kdo sepsali petici, v níž zdůvodnili, proč by měla být právě siru Nikolasi Wintonovi udělena Nobelova cena a rozeslali ji předsedkyni Poslanecké sněmovny ČR a dalším politikům a významným osobnostem. Následovalo pozvání žáků do poslanecké sněmovny a osobní předání petice do rukou paní předsedkyně Miroslavy Němcové. Byla to paní učitelka Tesárková, která tento návrh zveřejnila při svém vystoupení na tiskové konferenci v poslanecké sněmovně.

4.-5. Mgr. Jan Kolář a Mgr. Tomáš Johanovský

Jan Kolář je ředitelem Základní školy Na Šumavě v Jablonci nad Nisou a Tomáš Johanovský je ředitelem základní školy v Osečné. Pod jejich vedením se obě školy spolu s ostatními šestnácti základními školami z Libereckého kraje zapojily do projektu Školy v pohybu. Projekt Libereckého kraje realizovalo občanské sdružení AISIS z Kladna, probíhal dva roky a končil v prosinci 2010. Byl zaměřen na další vzdělávání pedagogických pracovníků, zvyšování manažerských dovedností širšího vedení škol a používání efektivnějších forem výuky. Po ukončení projektu v červnu 2011 odborní garanti projektu hodnotili školy a zjišťovali, jak se školám podařilo uvést změny, se kterými se v projetu setkali, do řízení školy a vzdělávání. Jako nejlepší byly odboru školství doporučeny právě základní školy v Jablonci nad Nisou a v Osečné.

Druhá kategorie „Ocenění za dlouhodobou pedagogickou činnost“

je určena pedagogickým pracovníkům, kteří se věnovali školství, vzdělávání a práci s dětmi a mládeží celý život a jsou zpravidla oceňováni v souvislosti s ukončením profesního působení ve školství.

Ocenění učitelé:

 6. Mgr. Miloslava Doleželová

Je učitelka v semilské základní škole F. L. Riegra. V rámci celoživotního vzdělávání vystudovala speciální pedagogiku se zaměřením na logopedii. Věnuje se integraci zdravotně postižených žáků a pracuje jako dyslektická asistentka. V rámci své odborné aprobace - český jazyk a hudební výchova - zastávala funkci metodika hudební výchovy, organizuje okresní kola olympiády z českého jazyka a vede školní knihovnu. Sama je velikou propagátorkou projektu zdravého životního stylu - stala se hlavní organizátorkou plnění odznaku všestrannosti olympijských vítězů - zapojila žáky, jejich rodiče a většinu pedagogického sboru do plnění disciplín Odznaku všestrannosti olympijských vítězů a celou školu uvedla do pohybu a všem vtiskla sportovního ducha.

7. Mgr. Zuzana Fabiánová

Patří mezi „stálice“ pedagogického sboru Obchodní akademie v Liberci a k maturitě z českého jazyka přivedla stovky studentů. Přes 20 let působí ve funkci vedoucí předmětové komise pro český jazyk a společenské vědy. Významnou měrou se podílela na zavedení oboru ekonomické lyceum a od té doby je i předsedkyní komise pro přípravu projektových maturitních prací studentů tohoto oboru. Po nástupu počítačů do výuky byla mezi prvními, kdo pochopil možnosti využití této techniky. Každoročně připravuje ročenku školy a v současné době se zapojila do redakční rady připravující vydání almanachu k 150. výročí založení školy. 

8. Paní Ladislava Grundová

Se dlouhodobě věnuje jako sbormistryně dětským pěveckým sborům v základní umělecké škole v Turnově – sborům Carmina a Turnováček – oba tyto sbory sama založila. Během svého působení dosáhla, především se sborem Carmina, několika uznání jak v České republice, tak i v zahraničí. Reprezentovala školu, město Turnov, ale i Liberecký kraj např. ve Francii, Maďarsku, Polsku a Německu. Sborové činnosti se aktivně účastnila také jako dlouholetá členka pěveckého sboru Musica Fortuna Turnov.

9. Paní Vlasta Hillebrandová

Pracuje dvacet let jako ředitelka mateřské školy Montessori v Jablonci nad Nisou. Má zásadní podíl na rozvoji alternativního školství nejen na Liberecku, ale i v celé ČR. Prošla kurzy v České republice i v zahraničí, osobně navštívila školky a školy Montessori v Německu, Polsku, Maďarsku. Hospitovala ve školách i školkách v USA; učila v Montessori zařízení na Slovensku. Působí jako lektorka Montessori pedagogiky a odborná konzultantka. Rozhovory s Vlastou Hillebrandovou vyšly v Učitelských listech a Učitelských novinách.

10. Mgr. Jindřich Horáček

Je v pedagogické dráze spjat s Masarykovou základní školou v Libštátě, kde více jak 20 let zastával funkci ředitele školy. V mladším věku vedl kroužky, působil jako vedoucí oddílů v dětských táborech, byl členem užšího okresního vedení dopravní výchovy. 17 let pracoval jako jednatel Jiskry Libštát a podílel se na stavbě tenisového kurtu. V době, kdy byl ředitelem školy, společně se obecním úřadem zajišťoval generální opravu a rekonstrukci školy, výstavbě sportovní haly a venkovního hřiště u školy.

11. Mgr. Josef Jiroušek

Pracuje ve školství od roku 1971. Prošel základními školami v Hodkovicích, Česká v Liberci a od roku 2006 je ředitelem základní školy v Liberci Oblačná ulice. Škola se zaměřuje na výuku výpočetní techniku. Ve škole jsou realizovány projekty zaměřené na získávání a prohlubování počítačové gramotnosti. Škola zapojena i do dalších projektů rozvíjejících vzdělávací činnost školy, jmenujme projekt „Podpora moderních forem výuky na ZŠ Libereckého kraje“. V rámci mimoškolních aktivit organizuje škola pro žáky z celého Liberce Městskou stanici mladých techniků.

12. Mgr. Jiří Jón

Pracuje ve školství 35 let a od roku 1987 zastává funkci zástupce ředitelky základní školy a obchodní akademie v Tanvaldu. Významným způsobem se podílí na zavádění nových technologií ve škole – vybudování specializované učebny fyziky a chemie, multimediální třídy s interativními tabulemi, počítačové učebny a jazykové učebny. Svými dlouholetými zkušenostmi a vstřícnou komunikaci s pedagogy školy přispívá k pozitivní atmosféře.Výrazná je také jeho pedagogická činnost. Jím připravení žáci se pravidelně umísťovali ve školních soutěžích na předních místech a vědomosti všech žáků jsou v oblasti fyziky na odpovídající úrovni.

13. Ing. Pavel Kirschner

Učí ve Střední průmyslové škole strojní a elektrotechnické a Vyšší odborné škole v Liberec 37 let, tuto školu absolvoval a po studiích na VŠST Liberec se sem vrátil. Vyučuje hlavně „strojařské“ předměty – mechaniku, provoz strojů, deskriptivní geometrii. Nezalekl se nových technologií a patřil k těm, kteří podporovali zavádění CAD/CAM systémů a k podpoře výuky je také používá. Jeho pedagogicko-odborné kvality jsou velmi uznávané jak mezi kolegy, tak zejména mezi studenty. Sám sebe glosuje, „že vedle odborníka musí být učitel také trochu herec“…

14. Mgr. Eva Kubátová

Je učitelkou prvního stupně na základní škole Lesní v Liberci. Její působení ve škole je už 21 let spojeno s činností pěveckého sboru Lesněnky, se kterým mnohokrát reprezentovala na přehlídkách Liberecký kraj. Na poli pedagogickém se ve spolupráci s Výzkumným ústavem pedagogickým podílela na začleňování vzdělávacích oborů prvního stupně do rámcového vzdělávacího programu. Je spoluautorkou metodických materiálů pro první stupeň, dlouhodobě spolupracuje s pedagogickou fakultou Technické univerzity v Liberci a napomáhá při kvalitním zajištění praxí studentů. Je propagátorkou činnostního učení a autorkou metodických materiálů v rámci projektu „Síť tvořivých škol Libereckého kraje“.

15. Ing. Antonín Livora

Vstoupil jako pedagog do odborného, technického vzdělávání v roce 1965 – před 46 lety. Začínal v Učňovské škole ve Frýdlantu, pokračovat v odborném učilišti Plastimatu, potom v učilišti Montážních závodů… Od roku 1994 působí ve Střední průmyslové škole v Jablonci nad Nisou. Inženýr Livora patří mezi odborné učitele, pro které je škola a výuka žáků hlavním životním posláním - povolání se věnuje na sto procent, plní přesně své povinnosti, odborně se stále vzdělává a je příkladem kvalitního a spolehlivého středoškolského učitele. Má přirozenou autoritu, vysoké požadavky k sobě i okolí a proto je u žáků a kolegů oblíbený. Podílí se aktivně na projektech školy a příkladně vede žáky při realizaci maturitních prací a přípravě k obhajobě.

16. Mgr. Věra Stehlíková

Je již 22 let ředitelkou základní školy Liberecká v Jablonci nad Nisou. Po celou tu dobu s nebývalým nasazením rozvíjela školu v mnoha oblastech - zasloužila se o vznik tříd s rozšířenou výukou jazyků, dařilo se jí ve velké míře zajišťovat finanční prostředky z jiných zdrojů, které využila především na zřízení odborných učeben a modernizaci výuky. Ve spolupráci se zřizovatelem postupně přebudovávala školu v moderní vzdělávací instituci s velmi dobrou pověstí. Velmi dobré jméno školy bylo výsledkem kvalitní práce všech zaměstnanců školy, kterým byla paní Stehlíková vždy velkým příkladem, dobrým rádcem a také nadřízeným.

17. Mgr. Stanislav Sůva

Působí v základním uměleckém školství již 46 let, od roku 1989 v základní škole a základní umělecké škole Jabloňová v Liberci. Po celou dobu patří mezi nejspolehlivější pedagogy se stabilně vynikajícími výsledky v práci se žáky. Vyučuje hru na smyčcové nástroje - ve výuce uplatňuje své hluboké znalosti z oblasti stavby a historie hudebních nástrojů. Své manažerské schopnosti využíval jako vedoucí oddělení smyčcových nástrojů. Jeho pedagogické působení vždy přesahovalo běžný rámec – zejména v oblasti hudebních soutěží - dlouhodobě se se svými žákyněmi účastní houslových soutěží. Sám je aktivním členem komorního orchestru Arco Liberec, ve kterém hraje na violoncello.

18. Mgr. Jana Špindlerová

Působí již 45 let jako učitelka v menších základních školách na Českolipsku, od roku 1990 pracuje v Žandově. Dvacet let se věnovala péči o integrované žáky - prováděla dyslektickou nápravu a logopedický nácvik. Mnoha dětem odstranila vadu řeči. Po dlouhá léta byla i uvádějící učitelkou a mnohokrát byla oslovena k vykonávání funkce zástupce ředitele. Vždy však odmítla a argumentovala tím, že je učitelkou a tou chce také zůstat. Jejíma rukama prošlo již několik generací žáků, a tak nyní učí i vnoučata prvních z nich. Její jméno je mezi žáky i rodiči pojmem a zárukou spravedlivého přístupu ke každému z nich.

19. Mgr. Zdeňka Vašatová

Padesát dva let aktivní učitelské dráhy v základních a středních školách je obdivuhodným jevem samo o sobě. Na svoji „osudovou“ školu na sídlišti Slovanka nastoupila v roce 1972 a působí zde dosud. Postupně vystudovala učitelství pro 1. stupeň, následně pro druhý stupeň, dokončila studium výchovného poradenství - několik let pracovala jako zástupkyně ředitele. Byla a je akční a činorodá – v letošním roce ještě s přehledem zastupovala za nemocnou kolegyni matematiku. Je zdatná i technicky – vede Technická praktika a učí patnáctileté chlapce řezat a pilovat… Stará se o zeleň v celém areálu školy, dokáže roubovat, sázet, pečovat o králíky, péci chutné sladkosti – prostě práce všeho druhu… Paní Vašatová je zkrátka stále v pohybu, a proto získala i osvědčení o absolvování vzdělávací akce Školy v pohybu II, kde svým o generaci mladším kolegům ukázala, jak se dá zvládnout náročné učitelské povolání – s úsměvem, nadhledem a optimismem.

20. Mgr. Hana Zábojníková

Je spojena se základním školstvím na Liberecku, kde působila jako učitelka, vychovatelka, zástupkyně ředitele a ředitelka školy po dlouhých 38 let. Ve funkci ředitelky základní školy 5. května v Liberci se zasloužila o modernizaci 120 let starých školních budov. Byla mezi prvními řediteli v Liberci, kteří vedli svůj sbor do neznáma při tvorbě školního vzdělávacího programu s přesvědčením, že nejcennějším v celém procesu bude spolupráce učitelů, stmelování kolektivu a tvorba kvalitního školního klimatu. Jako tělocvikářka tělem i duší vedla vždy děti ke zdravému životnímu stylu, absolvovala s nimi nesčíslně tělovýchovných kurzů, výletů, táborů.

Mimo vyhlášené kategorie byla oceněna Mgr. Šárka Brixiová ze Základní školy Česká v Liberci, kterou její žáci nominovali do soutěže o svého nejoblíbenějšího učitele – Zlatý Amos 2012.

„Šárka Brixiová úspěšně prošla regionálním kolem Zlatého Amose, dostala se do semifinále a postoupila i do republikového finále, které proběhlo 23. března v Praze. Těší mě, že mezi šesti finalisty Zlatého Amose se objevil také pedagog z Libereckého kraje,“ dodal náměstek Cikl.

Mezi oceněnými pedagogy jsou učitelé z Českolipska