Dnes je 23. 11. 2024
svátek má Klement

Kraj letos plánuje investovat do silnic bezmála 500 milionů

Investice do silniční sítě se projevily v posledním zpracovaném hodnocení stavu vozovek silnic a mostů v majetku Libereckého kraje. Na více než 88 kilometrech byly vloni provedeny celoplošné opravy, snížila se také délka havarijních úseků o 144 kilometrů. Z poslední zpracované analýzy vyplývá, že k výraznějšímu zlepšení došlo především na silnicích III. tříd. Jedná se o nejlepší výsledky od roku 2011. V loňském roce kraj do rekonstrukcí svých silnic investoval 404,5 mil. Kč, dalších 294,5 mil. Kč vynaložil na jejich běžnou a zimní údržbu.

„Výrazně se nám podařilo zlepšit kvalitu silnic III. tříd, klesl počet havarijních úseků a naopak se zvýšil počet výborných. Průměrná známka stavu povrchů vozovek III. třídy je 3,32 což znamená oproti roku 2015, kdy hodnota činila 3,53, velké zlepšení. Snížily se nám délky havarijních a nevyhovujících úseků o 71 km a o 69 km narostly úseky ve stavu výborném,“ uvádí Marek Pieter, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

Za poslední roky se postupně k lepšímu mění také stav povrchů vozovek II. tříd, zejména u hlavních tahů. Jejich průměrná známka je aktuálně sice 3,04, což je oproti roku 2015, kdy známka byla 2,96, mírné zhoršení, ale při délce 489 km se nejedná o dramatický pokles. „Zhruba na 18 km jsme opravami snížili délky havarijních úseků,“ říká Pieter.

V rámci porovnání celorepublikového průměru (10 krajů využívání systém hospodaření s vozovkou), má Liberecký kraj 40 % úseků silnic II. třídy v havarijním nebo nevyhovujícím stavu (průměr v ČR činí 52 %). U silnic III. třídy má Liberecký kraj 50 % úseků silnic III. třídy v havarijním nebo nevyhovujícím stavu (průměr v ČR činí 63 %). Ze součtu stavu povrchů vozovek silnic II. a III. třídy vyplývá, že průměrná známka 3,25 je nejlepší od roku 2011.

„Před zahájením projekčních prací nejdříve necháváme provést diagnostiku pozemní komunikace, na základě které projektant navrhne technologii opravy. V některých případech se musí udělat kompletní rekonstrukce silnice, včetně podloží a všech konstrukčních vrstev. To stojí logicky více peněz, ale jde především o kvalitu a životnost,“ dodává náměstek Pieter.

Na nejlepším hodnocení za existenci krajů jsou v současné době mosty. Z celkových 653 v majetku kraje jich je pouze 18 v nejhorším stavu (číslo 7) a celkem 84 mostů má nejlepší známku (číslo 1).

V letošním roce plánuje Liberecký kraj vynaložit na rekonstrukce krajských silnic minimálně 475 mil. Kč. „Věřím, že tato částka ale není konečná. Její skutečná výše závisí na dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, která je krajům přislíbena, pro náš kraj to má být 85 mil. Kč. V současné době máme v rozpočtu alokovány prostředky na rekonstrukce krajských silnic ve výši 260 mil. Kč a za dalších 130 mil. Kč chceme zrealizovat akce z dotace Integrovaného regionálního operačního programu. Za 170 mil. Kč plánujeme zrekonstruovat v následujících dvou letech rekonstrukce v rámci projektu od zámku Frýdlant k zámku Czocha,“ komentuje hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj již zahájil několik výběrových řízení na zhotovitele rekonstrukcí silnic II. a III. třídy, například jsou již vypsána na silnici III/29011 Ludvíkov – Nové Město pod Smrkem, na silnice III/2719 a III/27110 v Hrádku nad Nisou, na silnici III/27250 v Machníně, na opravu opěrné zdi na silnici III/27244 Janovicích v Podještědí nebo silnici II/270 v Pertolticích pod Ralskem.

Kraj také začne s přípravou velkoplošných oprav, ke kterým dojde v letošním roce. „Jedná se o úseky, jejichž stavební stav umožňuje provést pouze výměnu obrusných vrstev vozovky a není nutná kompletní rekonstrukce silnice,“ vysvětluje náměstek Pieter.

alt