Dnes je 23. 11. 2024
svátek má Klement

Kraj byl oceněn za nejkomplexnější systém veřejné dopravy

Společnost MasterCard včera vyhlásila  výsledky již 5. ročníku unikátní socioekonomické studie MasterCard česká centra rozvoje, kterou tradičně zpracoval tým odborníků z Vysoké školy ekonomické v Praze. Liberecký kraj byl oceněn za „nejkomplexnější systém veřejné dopravy, diplom převzal náměstek hejtmana LK Martin Sepp (ČSSD) v sídle VŠE v Praze.

„Úspěchu Libereckého kraje, který podle studie patří mezi nejaktivnější, si samozřejmě velmi vážíme. Je to ocenění přístupu vedení kraje k podpoře veřejné dopravy v souladu s nejmodernějšími trendy. Budování integrovaného dopravního systému probíhá již několik let s hlavním cílem: Dopravit cestujícího co nejrychleji z jednoho místa na druhé bezpečně a s dostatečným komfortem, v jednotném přestupním tarifu pro všechny druhy dopravy, aby přitom nemusel řešit, zdali pojede vlakem, autobusem či tramvají. Kartu OPUSCARD chceme i nadále rozvíjet jako multifunkční kartu s širokým využitím v zaměstnání, ve škole i ve volném čase, prostě jako kartu pro život v Libereckém kraji,“ říká Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu.

Studie se v první části letošního projektu zaměřila na hodnocení systémů veřejné dopravy ve všech 14 krajích a jejich krajských městech. Propracovaný integrovaný systém veřejné dopravy v celém kraji vynesl Libereckému kraji ocenění. Jako jeden ze tří krajů v ČR má navíc propracovanou elektronickou kartu se spoustou bonusů.

Společnost MasterCard ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a Sdružením CZECH TOP 100 zveřejnilavýsledky unikátního projektu MasterCard česká centra rozvoje. Letos byl v rámci studie hodnocen systém veřejné dopravy na území všech 14 krajů a jejich krajských měst. V rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje byly oceněny tyto kraje: Liberecký kraj za „nejkomplexnější systém veřejné dopravy“, Jihomoravský kraj za „nejlépe organizovaný systém veřejné dopravy“ a Plzeňskýkraja město Plzeňza „nejlepší kartu veřejné dopravy“.

Systém veřejné dopravy v Libereckém kraji       

Po Praze rozlohou nejmenší český kraj patří v oblasti veřejné dopravy mezi ty nejprogresivnější. Integrovaný systém IDOL je řízen organizátoremspolečnostíKORIDLK, spol. s r.o a pokrývá celý kraj. Hlavními centry krajské dopravy jsou města Liberec a Jablonec nad Nisou, která jsou navíc spojená meziměstskou tramvají. V Libereckém kraji má každá obec svoji zónu a nadzónu (širší region), mezi zónami jsou tzv. tarifní jednice, které přibližně odpovídají kilometrickévzdálenosti, a z nich se vypočítává cena jednotlivého i časového jízdného. Speciální tarif má meziměstská tramvajová linka Liberec – Jablonec nad Nisou. „Ze studie vyplynulo, že Liberecký kraj má bezkonkurenčně nejpropracovanější integrovaný systém veřejné dopravy. Velkou výhodou je také to, že propracovaný systém má i krajské město Liberec. Celý region je navíc také velmi nadčasový v tarifní integraci,“ posuzuje stav integrovaného dopravního systému v Libereckém kraji Ing. Milan Damborský, Ph.D., zástupce ředitele Střediska regionálních a správních věd VŠE a odborný asistent Katedry regionálních studií Vysoké školy ekonomické, vedoucí zpracovatelského týmu studie MasterCard česká centra rozvoje.

„V Libereckém kraji lze v dopravních prostředcích platit pomocí elektronické karty OPUSCARD. Karta OPUSCARDfunguje předevšímjako předplatní jízdenkaaelektronická peněženka– elektronické jízdné je o přibližně 10% levnější než papírová jízdenka, navíc je i přestupní.   Karta OPUSCARD alefunguje i jako čtenářský průkaz v Krajské vědecké knihovně, jako zaměstnanecká karta v mnoha institucích, jako stravovací karta na základních a středních školách. Je zároveň slevovou kartou v rámci tzv. Benefit programu. V něm jsou zahrnuty různé slevy sloužící k výhodnějšímu využití volného času, například na ubytování, vstupy do památek i sportovních areálů.”uvedla Eva Kárníková, obchodní ředitelka pro rozvoj obchodů MasterCard Europe v České republiceaSlovensku.

K dokonalosti OPUS kartě chybí snad jen platební funkce. Nástroj, který spojuje platební kartu a kartu pro MHD v jedno, jsme úspěšně zavedli např. v Bratislavě. Tamní magistrát pořídil tento produkt s minimálními náklady, provozní náklady na sebe převzalabanka,“doplňuje Kárníková.  

Výdaje na veřejnou dopravu jsou v kraji šesté nejnižší v České republice za tento i minulý rok. V krajském městě, v Liberci, jsou s hodnotou 1 470 Kčna obyvatele, páté nejvyšší.

 

Libereckou elektronickou kartu již brzy doplní cobrandová karta Citi Opuscard, která v sobě bude slučovat výhody regionální multifunkční karty Opuscard a kreditní karty Citi Life společnosti Citibank Europe plc. Citi Opuscard zajistí díky dvěma integrovaným čipům komfort jedné karty namísto dvou a současně nabídne ještě další výhody, například možnost rozložení nákupu ročního kupónu do 12 splátek, a to s nulovým navýšením, nebo další bonusy za platbu touto kartou. „O kartu budou moci požádat jak stávající držitelé současné Opuscard a klienti Citibank, tak i noví zájemci, kteří by rádi využili výhody obou karet v jedné,“ dodává George Denisenko, ředitel spotřebitelských úvěrových produktů v Citibank.

LIBEREC

V nejsevernějším krajském městě byla v roce 1862 zřízena drožkářská služba (působila až do první republiky). Město je součástí krajského integrovaného systému IDOL, do něhož jsou zapojeny všechny příměstské autobusové spoje a většina spojů Českých draha společnosti Vogtlandbahn. Město tvoří jednu zónu. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou navíc provozuje 4 tramvajové linky a jednu historickou, 34 denních autobusových linek, jednu školní a 3 noční okružní linky. Zajímavostí je, že zdejší dopravní podnik provozuje tzv. „sociální automobil“, který slouží k přepravě zdravotně postižených po městě, kdy cílem nebo počátkem cesty musí být zdravotnické zařízení, dům sociálních služeb, domov důchodců, centrum postižených, krajský úřadnebomagistrát;to vše na území města Liberce. 

VYHLÁŠENÍ HLAVNÍ ČÁSTI PROJEKTU

Projekt MasterCard česká centra rozvoje se v letošním roce zaměřil na dvě témata. Závěry prvního z nich, hodnocení systémů veřejné dopravy, byly zveřejněny v červnu 2012. Výsledky druhé a hlavní části projektu, zaměřené na vývoj socioekonomické situace měst a krajů v letech 2008 – 2012 a srovnání správy majetku v krajích, budou zveřejněny na podzim 2012. 

Více informací o projektu najdete na www.centrarozvoje.cz