Společnost MasterCard včera vyhlásila výsledky již 5. ročníku unikátní socioekonomické studie MasterCard česká centra rozvoje, kterou tradičně zpracoval tým odborníků z Vysoké školy ekonomické v Praze. Liberecký kraj byl oceněn za „nejkomplexnější systém veřejné dopravy, diplom převzal náměstek hejtmana LK Martin Sepp (ČSSD) v sídle VŠE v Praze.
„Úspěchu Libereckého kraje, který podle studie patří mezi nejaktivnější, si samozřejmě velmi vážíme. Je to ocenění přístupu vedení kraje k podpoře veřejné dopravy v souladu s nejmodernějšími trendy. Budování integrovaného dopravního systému probíhá již několik let s hlavním cílem: Dopravit cestujícího co nejrychleji z jednoho místa na druhé bezpečně a s dostatečným komfortem, v jednotném přestupním tarifu pro všechny druhy dopravy, aby přitom nemusel řešit, zdali pojede vlakem, autobusem či tramvají. Kartu OPUSCARD chceme i nadále rozvíjet jako multifunkční kartu s širokým využitím v zaměstnání, ve škole i ve volném čase, prostě jako kartu pro život v Libereckém kraji,“ říká Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu.
Studie se v první části letošního projektu zaměřila na hodnocení systémů veřejné dopravy ve všech 14 krajích a jejich krajských městech. Propracovaný integrovaný systém veřejné dopravy v celém kraji vynesl Libereckému kraji ocenění. Jako jeden ze tří krajů v ČR má navíc propracovanou elektronickou kartu se spoustou bonusů.
Společnost MasterCard ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a Sdružením CZECH TOP 100 zveřejnilavýsledky unikátního projektu MasterCard česká centra rozvoje. Letos byl v rámci studie hodnocen systém veřejné dopravy na území všech 14 krajů a jejich krajských měst. V rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje byly oceněny tyto kraje: Liberecký kraj za „nejkomplexnější systém veřejné dopravy“, Jihomoravský kraj za „nejlépe organizovaný systém veřejné dopravy“ a Plzeňskýkraja město Plzeňza „nejlepší kartu veřejné dopravy“.
Systém veřejné dopravy v Libereckém kraji
Po Praze rozlohou nejmenší český kraj patří v oblasti veřejné dopravy mezi ty nejprogresivnější. Integrovaný systém IDOL je řízen organizátoremspolečnostíKORIDLK, spol. s r.o a pokrývá celý kraj. Hlavními centry krajské dopravy jsou města Liberec a Jablonec nad Nisou, která jsou navíc spojená meziměstskou tramvají. V Libereckém kraji má každá obec svoji zónu a nadzónu (širší region), mezi zónami jsou tzv. tarifní jednice, které přibližně odpovídají kilometrickévzdálenosti, a z nich se vypočítává cena jednotlivého i časového jízdného. Speciální tarif má meziměstská tramvajová linka Liberec – Jablonec nad Nisou. „Ze studie vyplynulo, že Liberecký kraj má bezkonkurenčně nejpropracovanější integrovaný systém veřejné dopravy. Velkou výhodou je také to, že propracovaný systém má i krajské město Liberec. Celý region je navíc také velmi nadčasový v tarifní integraci,“ posuzuje stav integrovaného dopravního systému v Libereckém kraji Ing. Milan Damborský, Ph.D., zástupce ředitele Střediska regionálních a správních věd VŠE a odborný asistent Katedry regionálních studií Vysoké školy ekonomické, vedoucí zpracovatelského týmu studie MasterCard česká centra rozvoje.
„V Libereckém kraji lze v dopravních prostředcích platit pomocí elektronické karty OPUSCARD. Karta OPUSCARDfunguje předevšímjako předplatní jízdenkaaelektronická peněženka– elektronické jízdné je o přibližně 10% levnější než papírová jízdenka, navíc je i přestupní. Karta OPUSCARD alefunguje i jako čtenářský průkaz v Krajské vědecké knihovně, jako zaměstnanecká karta v mnoha institucích, jako stravovací karta na základních a středních školách. Je zároveň slevovou kartou v rámci tzv. Benefit programu. V něm jsou zahrnuty různé slevy sloužící k výhodnějšímu využití volného času, například na ubytování, vstupy do památek i sportovních areálů.”uvedla Eva Kárníková, obchodní ředitelka pro rozvoj obchodů MasterCard Europe v České republiceaSlovensku.
„K dokonalosti OPUS kartě chybí snad jen platební funkce. Nástroj, který spojuje platební kartu a kartu pro MHD v jedno, jsme úspěšně zavedli např. v Bratislavě. Tamní magistrát pořídil tento produkt s minimálními náklady, provozní náklady na sebe převzalabanka,“doplňuje Kárníková.
Výdaje na veřejnou dopravu jsou v kraji šesté nejnižší v České republice za tento i minulý rok. V krajském městě, v Liberci, jsou s hodnotou 1 470 Kčna obyvatele, páté nejvyšší.
Libereckou elektronickou kartu již brzy doplní cobrandová karta Citi Opuscard, která v sobě bude slučovat výhody regionální multifunkční karty Opuscard a kreditní karty Citi Life společnosti Citibank Europe plc. Citi Opuscard zajistí díky dvěma integrovaným čipům komfort jedné karty namísto dvou a současně nabídne ještě další výhody, například možnost rozložení nákupu ročního kupónu do 12 splátek, a to s nulovým navýšením, nebo další bonusy za platbu touto kartou. „O kartu budou moci požádat jak stávající držitelé současné Opuscard a klienti Citibank, tak i noví zájemci, kteří by rádi využili výhody obou karet v jedné,“ dodává George Denisenko, ředitel spotřebitelských úvěrových produktů v Citibank.
LIBEREC
V nejsevernějším krajském městě byla v roce 1862 zřízena drožkářská služba (působila až do první republiky). Město je součástí krajského integrovaného systému IDOL, do něhož jsou zapojeny všechny příměstské autobusové spoje a většina spojů Českých draha společnosti Vogtlandbahn. Město tvoří jednu zónu. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou navíc provozuje 4 tramvajové linky a jednu historickou, 34 denních autobusových linek, jednu školní a 3 noční okružní linky. Zajímavostí je, že zdejší dopravní podnik provozuje tzv. „sociální automobil“, který slouží k přepravě zdravotně postižených po městě, kdy cílem nebo počátkem cesty musí být zdravotnické zařízení, dům sociálních služeb, domov důchodců, centrum postižených, krajský úřadnebomagistrát;to vše na území města Liberce.
VYHLÁŠENÍ HLAVNÍ ČÁSTI PROJEKTU
Projekt MasterCard česká centra rozvoje se v letošním roce zaměřil na dvě témata. Závěry prvního z nich, hodnocení systémů veřejné dopravy, byly zveřejněny v červnu 2012. Výsledky druhé a hlavní části projektu, zaměřené na vývoj socioekonomické situace měst a krajů v letech 2008 – 2012 a srovnání správy majetku v krajích, budou zveřejněny na podzim 2012.
Více informací o projektu najdete na www.centrarozvoje.cz