Než začne 27.11. od 10:00 přímý přenos z jednání Zastupitelstva Libereckého kraje, které máte možnost vidět zde, pročtěte si Koaliční smlouvu 2012-2016 a programové prohlášení volebních stran Starostové pro Liberecký kraj a Změna pro Liberecký kraj.
Text dokumentu je k nahlénutí zde.
KOALIČNÍ SMLOUVA 2012–2016
Volební strany: Starostové pro Liberecký kraj (SLK), Změna pro Liberecký kraj (ZpLK)
(dále jen koaliční strany), vědomy si své odpovědnosti za správu Libereckého kraje, uzavřely následující koaliční smlouvu.
Článek I - Účastníci a předmět smlouvy
1) Účastníky této smlouvy jsou politické hnutí Starostové pro Liberecký kraj a Změna pro Liberecký kraj, zastoupené osobami pověřenými ke koaličním jednáním a níže podepsanými členy Zastupitelstva Libereckého kraje (dále jen LK) těchto koaličních stran.
2) Předmětem této smlouvy je vytvoření základního rámce pro úspěšné fungování koalice složené z účastníků této smlouvy pro volební období 2012–2016 v Libereckém kraji. Hlavním cílem této koalice je prosazovat a plnit programové prohlášení koalice, zejména prostřednictvím Rady LK, zastupitelů koaličních stran a prostřednictvím zástupců LK ve společnostech, ve kterých má LK majetkovou účast. Programové prohlášení je přílohou této smlouvy.
3) Účastníci této smlouvy, vědomi si toho, že počet jejich zastupitelů tvoří v zastupitelstvu většinu jednoho hlasu, budou hledat podporu k prosazování svého programového prohlášení u všech zbývajících zastupitelských klubů, případně u zastupitelů stojících mimo zastupitelské kluby. V případě, že koaliční strana nebude moci podpořit usnesení Zastupitelstva LK navrženého Radou LK nebo společně kluby zastupitelů koaličních stran všemi svými hlasy, vyvine odpovídající úsilí pro nalezení podpory pro toto usnesení mezi dalšími zastupiteli.
Článek II - Základní cíle koaliční spolupráce
1) Koaliční strany se zavazují, že stanoví pravidla, která zamezí korupčnímu jednání a střetu zájmů ve všech orgánech LK, jejich členů a pracovníků Krajského úřadu Libereckého kraje (dále jen Úřad LK). V rámci kompetencí příslušných orgánů LK budou prosazovat obdobná opatření v příspěvkových organizacích zřizovaných LK a rovněž ve všech společnostech, v nichž má LK majoritní majetkovou účast. Specifikace protikorupčních opatření bude součástí návrhu ucelené protikorupční strategie, která bude předložena Radě LK ke schválení nejpozději do 28. února 2013.
2) Koaliční strany budou usilovat o co nejširší zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů LK, a to jak jednotlivců, tak podnikatelských, neziskových a veřejnoprávních subjektů.
3) Koaliční strany budou pečovat o vyvážený rozvoj LK dle principů trvale udržitelného rozvoje kraje s prioritou v oblastech, které má kraj v přímé působnosti.
4) Koaliční strany budou usilovat o vytvoření Úřadu LK, kde budou jednotlivé pozice obsazovány na základě výběrových řízení a na základě odborných znalostí, zkušeností a osobních kvalit jednotlivých uchazečů podle předem známých kritérií tak, aby Úřad LK byl zejména v oblasti výkonu státní správy nezávislý na politickém složení samosprávných orgánů LK.
Článek III - Principy koaliční spolupráce
1) Koaliční strany spolu budou vzájemně jednat vždy jako suverénní a rovnocenní partneři, současně s respektováním síly mandátu vzešlého z voleb.
2) Koaliční strany budou vždy v prvé řadě usilovat o přijímání společných klíčových rozhodnutí konsenzuálním způsobem. Pro nalezení konsenzu v jednotlivých otázkách jsou obě strany připraveny vytvořit dostatečný časový prostor. Tento princip se uplatní vždy při jednáních mimo orgány LK a při jednáních o strategických rozhodnutích v Zastupitelstvu LK a Radě LK. Těmi jsou zejména rozpočet a jeho změny, územní plán, majetkoprávní operace s nemovitostmi strategického významu nebo s hodnotou nad 3 mil. Kč, strategické rozvojové projekty, výkon práv akcionáře a společníka v krajských společnostech, personální obsazení Rady LK, rozdělení kompetencí členů Rady LK a obsazení funkcí ředitele Úřadu LK, vedoucích odborů LK a statutárních zástupců krajských společností a organizací.
3) Při přijímání rozhodnutí, která nejsou strategická anebo u nichž nebyl nalezen konsenzus, se rozhoduje hlasováním v příslušných orgánech LK. O způsobu hlasování se koaliční strany předem informují v dostatečném předstihu.
Článek IV - Řešení sporů
1) Účastníci koaliční smlouvy mají právo v případě, že nedojde ke shodě na řešení problematiky spadající do kompetence uvolněných radních, Rady LK a Zastupitelstva LK svolat koaliční jednání s cílem dosáhnout koaličního konsenzu v řešení problematiky, kvůli níž je jednání svoláváno. Termín, obsah a místo jednání oznámí účastník svolávající koaliční jednání prokazatelnou formou nejméně 48 hodin před termínem svolávaného jednání, nedohodnou-li se všichni účastníci smlouvy operativně pro daný případ na kratším termínu. Koaliční jednání nebudou probíhat mimo pracovní dny, nedohodnou-li se všichni účastníci jinak.
2) Účastníci smlouvy jsou povinni na jednání svolaném dle odst. 1 vyslat své zástupce.
3) Při koaličním jednání má každá ze stran jeden hlas a výsledkem koaličního jednání musí být konsenzuální rozhodnutí. Nedojde-li na jednání svolaném dle odst. 1 ke konsenzu účastníků koaliční smlouvy, se řešení obsahu jednání projedná opětovně na dalších jednáních, která musí proběhnout do sedmi dnů od termínu předchozího jednání. Nedojde-li ke shodě ani na závěrečném jednání, potom bude koaliční smlouva ukončena, nedohodnou-li se koaliční strany jinak. Minimální počet jednání při řešení sporů je včetně závěrečného jednání stanoven na tři.
4) Nedojde-li na jednání svolaném dle odst. 1 až 3 ke konsenzu účastníků koaliční smlouvy, bude řešená problematika standardně postoupena příslušným orgánům LK k vyřízení, nedohodnou-li se koaliční strany jinak.
5) V případě, že člen Zastupitelstva LK za koaliční stranu, resp. jedna z koaličních stran nebude chtít z jakýchkoli důvodů podpořit při hlasování v Zastupitelstvu LK usnesení Rady LK nebo společný návrh klubů zastupitelů koaličních stran, vyvolá neprodleně jednání v souladu s odst. 1 až 4.
6) V případě, že na jednání vyvolaném na základě odst. 5 nebude dosaženo dohody, může v tomto konkrétním případě člen Zastupitelstva LK za koaliční stranu, resp. koaliční strana, která na základě odst. 5 vyvolala jednání, sporný návrh usnesení v Zastupitelstvu LK nepodpořit. O tomto postupu člen zastupitelstva, resp. koaliční strana v předstihu uvědomí koaliční partnery.
7) Pokud bude koaliční partner, resp. jeho zastupitelé hlasovat v Zastupitelstvu LK jinak než dle vzájemné dohody a tuto skutečnost dopředu neoznámí koaličním partnerům a tento fakt povede k nepřijetí navrženého usnesení Zastupitelstvem LK, může to být při opakování ze strany konkrétního zastupitele důvodem k vypovězení této smlouvy ze strany druhé koaliční strany.
8) Účastníci smlouvy se zavazují, že o usneseních Rady LK a Zastupitelstva LK a o přípravě a důsledcích těchto usnesení budou informovat veřejnost a média pravdivě, jednoznačně a korektně. V případě, že koaliční strana bude zastávat menšinové stanovisko odlišné od navrhovaného nebo přijatého usnesení Rady LK nebo Zastupitelstva LK a bude chtít o tomto svém stanovisku informovat veřejnost a média, uvědomí o tom prokazatelnou formou vždy nejprve druhou koaliční stranu. Koaliční strany budou koordinovat své mediální výstupy týkající se klíčových záležitostí.
Článek V - Principy spolupráce s ostatními volebními stranami
1) Koaliční strany považují opoziční působení volebních stran, které nejsou součástí koalice (dále jen opoziční strany), za legitimní a nedílnou součást účasti na demokratické správě kraje.
2) Koaliční strany vytvoří podmínky pro kontrolní činnost opozičních stran zejména podporou jejich účasti ve vedení výborů Zastupitelstva LK a dozorčích orgánech krajských společností.
3) Koaliční strany budou strategická rozhodnutí Rady LK a Zastupitelstva LK předem konzultovat s opozičními stranami a budou hledat vždy řešení, která budou přihlížet k jejich názorům a námitkám.
4) Každý zastupitelský klub obdrží pro svou činnost vlastní místnost, každý klub pak příspěvek na svou činnost ve výši 2 000 Kč na každého zastupitele a započatý měsíc.
Článek VI - Složení a kompetence Rady LK
1) Rada LK bude mít 9 členů. Počet náměstků hejtmana bude 4.
2) SLK obsadí místo hejtmana, náměstka hejtmana pro ekonomiku, náměstka hejtmana pro kulturu, památky a cestovní ruch, radního pro dopravu a radního pro sociální oblast.
3) ZpLK obsadí místo náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví, tělovýchovu a sport, která bude zároveň statutární náměstkyní hejtmana, náměstka hejtmana pro životní prostředí a zemědělství, radní pro hospodářský a regionální rozvoj, evropské projekty a rozvoj venkova a radní pro školství, mládež a zaměstnanost.
4) V pořadí, jak jsou funkce uvedeny výše v odst. 2 a 3, obsadí jednotlivá místa v Radě LK tito zastupitelé a zastupitelky: Martin Půta, Marek Pieter, Hana Maierová, Vladimír Mastník, Petr Tulpa a Zuzana Kocumová, Josef Jadrný, Ivana Hujerová a Alena Losová. Případná změna v personálním složení Rady LK je v kompetenci jednotlivých koaličních partnerů, případné jiné rozdělení resortů bude učiněno formou dodatku k této smlouvě.
5) V kompetenci hejtmana jsou zejména tyto oblasti: • koordinace činnosti jednotlivých náměstků a radních, krajských společností a organizací, • komunikace s veřejností, včetně jejího zapojování do řízení kraje, • kontrola a interní audit, • právní oblast, • koordinace veřejných zakázek, • tvorba strategického plánu rozvoje LK a jeho projednávání s veřejností, • formulace dlouhodobých cílů a priorit LK, • příprava finančního rámce 2014, • kohezní politika, Regionální rada regionu soudržnosti, Severovýchod (RRSV), mezinárodní vztahy.
6) Přesné vymezení kompetencí a náplní činností náměstků hejtmana a radních bude uvedena v samostatném dokumentu nejpozději do 3 měsíců od uzavření této smlouvy.
7) V případě rezignace zastupitele na jakékoliv místo člena Rady LK bude obsazení uvolněného místa řešeno formou dodatku ke koaliční smlouvě. Uvolněné místo v Radě LK má právo obsadit koaliční strana, jejíž zastupitel místo uvolnil, pokud se koaliční strany nedohodnou jinak.
8) V případě sdělení obvinění z trestného činu kterémukoliv zastupiteli LK bude koaliční strana, za niž byl obviněný zastupitel zvolen, o této skutečnosti neprodleně informovat druhou koaliční stranu. Dle závažnosti obvinění a po projednání případně na žádost koaličního partnera druhá strana navrhne v příslušném orgánu LK odvolání zastupitele z funkce člena rady kraje, předsedy výboru či komise či jiné podobné funkce.
Článek VII - Výbory zastupitelstva
1) Koaliční strany se dohodly na zřízení těchto 9 výborů Zastupitelstva LK: dopravy, finanční, hospodářského a regionálního rozvoje, kontrolní, cestovního ruchu, kultury a památkové péče, pro výchovu, vzdělávání, zaměstnanost a sport, sociálních věcí, zdravotnictví, zemědělství a životního prostředí.
2) Koaliční strany se dohodly na obsazení funkcí předsedů a místopředsedů v poměru volebních výsledků volebních stran zvolených do Zastupitelstva LK. Podle tohoto pravidla připadají na SLK 3 místa, ZpLK 2 místa, KSČM 2 místa, ČSSD 1 místo a ODS 1 místo. Při obsazování předsedů a místopředsedů výborů budou zohledněny priority všech zastupitelských klubů.
3) Koaliční strany se dohodly, že počet členů každého výboru bude 15, s výjimkou kontrolního výboru, který bude mít 11 členů, tj. celkem 131 členů. Dále se koaliční strany dohodly, že 9 míst ve výborech nabídnou vybraným kandidátům stran, které se nedostaly do Zastupitelstva LK.
4) Zbylých 122 míst bude mezi volební strany Zastupitelstva LK rozděleno v poměru volebních výsledků. Podle tohoto pravidla připadají na SLK 34 místa, ZLK 26 míst, KSČM 28 míst, ČSSD 20 míst a ODS 14 míst.
Článek VIII - Výbor Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod
1) Koaliční strany se dohodly, že členem Výboru RRSV je vždy hejtman LK a že zbývajících 7 míst ve Výboru RRSV připadajících na LK se rozdělí mezi volební strany takto: SLK 2 místa, ZpLK 2 místa, KSČM 1 místo, ČSSD 1 místo a ODS 1 místo.
Článek IX - Komise Rady LK
1) Koaliční strany se dohodly, že bude zřízeno následujících 7 komisí Rady LK s tímto zaměřením:
• ekonomická – předseda SLK • protikorupční – předseda ZpLK • pro veřejné zakázky – předseda ZpLK • pro národnostní menšiny – předseda SLK • sportovní – předseda SLK • kulturní – předseda SLK • protidrogová – předseda ZpLK
2) Koaliční strany se dohodly, že obsazení komisí Rady LK a případné změny, včetně názvů budou provedeny v rámci jednání Rady LK. Komise rady nebudou obsazovány dle zastoupení jednotlivých stran v zastupitelstvu, ale tak, aby každá koaliční strana měla po jednom zástupci a zbytek míst byl obsazen experty na danou oblast. Návrhy na členství v komisi předkládá Radě LK předseda komise.
Článek X - Orgány společností Libereckého kraje
1) Koaliční strany se dohodly, že místa členů dozorčích rad obchodních společností (DR) s majetkovou účastí LK obsadí zástupci všech stran v Zastupitelstvu LK. Při obsazování kontrolních míst v dozorčích radách krajských společností budou respektovány výsledky krajských voleb 2012. Koaliční strany se dohodly, že případné změny v obsazení představenstev, dozorčích rad a jednatelů společností LK budou provedeny na základě samostatného ujednání koaličních stran a po jejich projednání s ostatními zastupitelskými kluby. Nominace zástupců jednotlivých politických stran do statutárních orgánů obchodních společností s majetkovou účastí LK projednají koaliční strany se zastupitelskými kluby KSČM, ČSSD a ODS. Koaliční strany preferují uzavření dohody všech zastupitelských klubů v této věci.
Článek XI - Ukončení smlouvy
1) Koaliční strany jsou si vědomy odpovědnosti, kterou na sebe převzaly uzavřením této smlouvy, a jsou připraveny činit vážně vše pro to, aby smlouva trvala po celý zbytek funkčního období Zastupitelstva LK.
2) Každá koaliční strana má právo smlouvu vypovědět zejména z těchto důvodů
3) konsenzuálně přijaté rozhodnutí nebo v této smlouvě dohodnuté ujednání nezíská potřebnou většinu v příslušném orgánu LK z důvodu, že pro ně opakovaně nehlasoval některý ze zastupitelů nebo zástupců účastníků této smlouvy,
4) jedna ze stran opakovaně činí kroky, které maří nebo vážně ztěžují naplnění základních cílů koaliční spolupráce dle článku II,
5) jedna ze stran koalice opakovaně porušuje principy koaliční spolupráce dle článku III.
6) Koaliční strana, která chce vypovědět smlouvu, je povinna nejdříve svolat společné smírčí jednání. Právo podat výpověď vznikne koaliční straně až tehdy, nedosáhne-li se na tomto smírčím jednání smíru. Nedostaví-li se některá z koaličních stran na takto svolané jednání, má se za to, že s uzavřením smíru nesouhlasí. Smírčí jednání probíhají dle článku IV – Řešení sporů.
7) Výpověď je účinná dnem doručení písemné výpovědi druhé koaliční straně.
Článek XII - Závěrečná ustanovení
1) Tato smlouva je veřejná.
2) Každý z účastníků smlouvy obdrží dva stejnopisy smlouvy.
3) Jako projev svobodné vůle a souhlasu s touto smlouvou připojují účastníci smlouvy své podpisy.
4) Případné dodatky k této smlouvě musí mít písemnou formu a podepisuje jej předseda zastupitelského klubu dané koaliční strany.
-----------------------------------------------------
PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ KOALICE
Starostové pro Liberecký kraj a Změna pro Liberecký kraj
navazuje na uzavřenou koaliční smlouvu a vymezuje základní programový rámec pro činnost koalice Starostové pro Liberecký kraj a Změna pro Liberecký kraj na období 2012–2016. Naším cílem je otevřený a odpovědně hospodařící Liberecký kraj, usilující o udržitelný rozvoj celého území kraje a vstřícný ke svým obyvatelům, obcím a městům, podnikatelskému a neziskovému sektoru.
Programové prohlášení na období 2012–2016 není neměnný dokument. Bude aktualizováno po prvních třech měsících fungování krajské koalice a průběžně vyhodnocováno a případně aktualizováno vždy po každém roce fungování koaliční spolupráce a jeho plnění projednáno v Radě kraje a zastupitelstvu kraje. Programové prohlášení jsme připraveni průběžně upravovat dle připomínek jednotlivých zastupitelů, členů výborů zastupitelstva a komisí rady kraje, zástupců měst a obcí, neziskového sektoru, podnikatelských subjektů a dalších organizací, ale i jednotlivých občanů. Jsme přesvědčeni o tom, že nejlepší řešení problémů Libereckého kraje a jeho obyvatel bude možné najít a připravit pouze v případě, že na něm budou spolupracovat ti, kterých se přímo dotýká.
Oblast 1 - Transparentnost a otevřenost Libereckého kraje
• Zveřejníme kompletní dokumentaci výběrových řízení a zakázek, od vyhlášení po jmenovité hlasování členů výběrové komise.
• Zveřejníme veškeré smlouvy a uhrazené faktury krajského úřadu, a to i zpětně.
• Zveřejníme všechny dokumenty zastupitelstva a úplné zápisy z jednání zastupitelstva i rady. Připravíme on-line přenosy jednání zastupitelstva, včetně jejich archivace.
• Budeme zveřejňovat hodnotící protokoly projektů do evropských fondů. • Na webových stránkách bude k dispozici diář hejtmana a náměstků.
• Připravíme „rozklikávací“ rozpočet na webu krajského úřadu, který každému občanovi umožní dohledat, jak se nakládá s veřejnými financemi.
• Všechny důležité změny v kraji budeme před schvalováním publikovat ve zpravodaji, na webu, projednávat s obcemi a veřejností, které se případné změny dotknou. Budeme využívat anket pro občany. Principem je řešit problémy s občany vždy na místě, kde se dějí.
• Podpoříme zapojení mládeže v rámci škol do aktivit, v nichž mohou pomoci přemýšlet o budoucnosti kraje.
• Informace o plánovaných stavbách budou umístěny přímo v lokalitě, nejen na úřední desce.
• U každé větší investice zveřejníme ve fázi záměru možná alternativní řešení, aby mohla být diskutována jejich efektivita a dotčení občané nebyli manipulováni do jediného, předem hotového plánu.
• Provedeme revizi platných smluv, které Liberecký kraj a jeho obchodní společnosti uzavřely, a pokud zjistíme nevýhodnost, budeme usilovat o jejich změnu.
• Připravíme přehledný systém pro výběrová řízení na obsazování vedoucích míst v příspěvkových a dalších organizacích kraje. Tato místa nebudou obsazována dle politických preferencí, ale na základě manažerských, odborných a dalších předpokladů uchazečů podle předem známých kritérií.
• Rozhodujícím kriteriem pro výběrová řízení na zakázky je cena při splnění kvalitativních podmínek.
• U investičních akcí před koncem záruční doby vyhodnotíme kvalitu provedené práce a budeme uplatňovat reklamace.
• K nákupu komodit, kde je to možné (elektřina, plyn, telekomunikace, kancelářské potřeby atd.) budeme využívat elektronická tržiště, a to i pro organizace napojené na rozpočet kraje.
• Zřídíme komisi pro veřejné zakázky jako poradní orgán rady kraje se zastoupením všech stran.
• V akciových společnostech kraje ponecháme politikům pouze dozorčí roli. Představenstva a managementy budou obsazovány na základě výběrových řízení profesionály z oboru.
• Zrušíme „krajského medvěda“ (krajský dotační program G99). Dotace budou poskytovány jen prostřednictvím otevřených a průhledných grantových programů.
• Při zjištění poškození kraje budeme po odpovědných politicích, úřednících či manažerech požadovat i zpětně náhradu škody.
• Podpoříme vznik nezávislého protikorupčního pracoviště na úrovni kraje a ve spolupráci s renomovanými protikorupčními organizacemi vytvoříme ucelený systém řízení krajského úřadu a krajských organizací, který omezí možnosti korupčního chování politiků i úředníků.
• Naši zastupitelé budou zveřejňovat pravidelná majetková přiznání v rozsahu Zákona o střetu zájmů.
Oblast 2 - Hospodaření a rozvoj Libereckého kraje
• Budeme minimalizovat zadlužení Libereckého kraje, prioritou jsou vyrovnané rozpočty.
• Posílíme ekonomicko-politickou pozici Libereckého kraje vytvářením příznivého podnikatelského prostředí zejména budováním potřebné infrastruktury, podporou aktivit firem Libereckého kraje na mezinárodních trzích, podporou malého a středního podnikání v regionu.
• Budeme jednat s bankovním sektorem o produktech na podporu drobných živnostníků, menších obcí a neziskových organizacích tak, aby se zlepšila dostupnost úvěrů pro tyto cílové skupiny.
• Snížíme administrativní a provozní výdaje krajského úřadu a krajských společností.
• Omezíme využívání externích služeb krajským úřadem.
• Porovnáme jednotlivé položky rozpočtu s ostatními kraji a budeme hledat rezervy.
• Připravíme nástup finanční správy kraje z vlastních zdrojů – po ukončení evropské dotační politiky.
• Budeme důsledně posuzovat nutnost a účelnost výdajů a investic a zajistíme jejich následnou kontrolu.
• Motivujeme zaměstnance na všech úrovních krajského úřadu k úsporným opatřením (odměna % z prokazatelné úspory), chceme zabránit rozpuštění rozpočtových prostředků na konci roku za každou cenu z důvodu udržení hladiny výdajů.
• Upřednostníme investice, které mají možnost získat podporu i z jiných zdrojů a mají dopad na snížení výdajů LK (např. zateplení objektů).
• Budeme vyžadovat hospodářskou odpovědnost společností s majetkovým podílem LK – forenzní audit na problémové zakázky, pravidelné zprávy s ekonomickým vyhodnocením, prověření jejich účelnosti
• Prověříme účelnost majetku Libereckého kraje – určení zbytného majetku.
• Zavedeme na krajském úřadu systémové řízení procesů (ISO, CAF...).
• Přebytky z hospodaření použijeme na předem definované prioritní akce, případně převedeme do investičního/rezervního fondu.
• Zrušíme „trafiku“ – uvolněný předseda dopravního výboru.
• Skončíme s nadstandardními službami pro radní LK (úhrada bytů, soukromé hovory atd.).
• Přeshraniční spolupráci se sousedními regiony chápeme jako základní předpoklad rozvoje kraje – aktivní zapojení kraje do fungování Euroregionu Nisa.
• Budeme usilovat o rychlejší řešení nedostatečného zásobení kraje elektřinou a o novou krajskou energetickou koncepci, postavenou na úsporách a na čistších zdrojích energie, zejména ve veřejném vlastnictví.
• Chceme více podporovat místní produkty, lokální spotřebu, místní spotřebitelské řetězce.
• Budeme hledat možnosti podpory méně prosperujících částí kraje, jako jsou Frýdlantsko, Semilsko, Cvikovsko apod.
• Budeme aktivně podporovat rozvoj spolupráce mezi Technickou univerzitou v Liberci, výzkumnými ústavy a průmyslem za účelem rozvoje podnikání založeného na moderních technologiích.
• Ve spolupráci s Krajskou hospodářskou komorou více zapojíme místní úspěšné podnikatele do rozvoje našeho kraje a podpoříme export výrobků s vysokou přidanou hodnotou.
• Každá koruna musí být investována smysluplně. Důsledně budeme uplatňovat tzv. multiplikační efekt investic (každá investice musí předně splňovat podmínku, že přinese pracovní místa nebo dá lidem důvod v kraji žít. Nejlépe pokud splní obojí).
• V rámci kraje zřídíme „start up“ pro začínající podnikatele a zajistíme jeho odborné vedení a možnost konzultací s odborníky a investory.
Oblast 3 - Doprava
• Budeme intenzivně hledat nové cesty pro větší využívání veřejné dopravy, lepší dopravní obslužnost a koordinaci veřejné dopravy ve všech částí kraje, včetně další integrace vlakové a autobusové dopravy a rozvoje navazujících služeb. Základní dopravní obslužnost musí být zachována do každé obce kraje.
• Prosadíme nové a průhledné výběrové řízení na zajištění příměstské autobusové dopravy, které zajistí udržitelné ceny za dopravu, obnovu vozového parku s důrazem na přepravu handicapovaných skupin obyvatel a na životní prostředí, instalaci moderních informačních systémů pro cestující.
• Při zajištění dopravní obslužnosti budeme preferovat moderní přepravní prostředky s ohledem na ekologičnost, bezbariérovost a ekonomiku provozu.
• Budeme usilovat o zlepšení železničního spojení krajského města i větších měst kraje na Prahu.
• Chceme zachovat provoz na všech místních železničních tratích a jednat o jejich postupné modernizaci, aby opět dokázaly konkurovat silniční dopravě.
• Podporujeme zlepšení prostupnosti hranic v Euroregionu Nisa.
• Stanovíme závazný plán oprav krajských silnic a dopravních investic, projednáme ho s dotčenými městy a obcemi, zveřejníme ho a budeme tento plán důsledně dodržovat.
• Budeme podporovat rozvoj a návaznosti sítě regionálních cyklostezek, od páteřních tras po nové singltreky.
• Budeme žádat stát o navýšení dotací na povodňové opravy.
• Zhodnotíme síť krajských silnic z pohledu jejich dopravního významu a v případě zájmu budeme jednat s obcemi o převodu do jejich vlastnictví.
• Budeme jednat s dotčenými obcemi o alternativních řešeních rychlostní silnice R35, která nepoškodí Český ráj a zároveň vyřeší problémy místních obcí s dopravní zátěží. Pro nové plánovací období evropských fondů připravíme klíčové investiční záměry v oblasti rekonstrukcí krajských silnic a výstavby obchvatů nejvíce zatížených obcí.
• Budeme podporovat zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, podpoříme technické a stavební úpravy v místech, kde opakovaně dochází k dopravním nehodám.
Oblast 4 - Životní prostředí a zemědělství
• Podpoříme přírodě blízké lesní hospodaření a takové formy zemědělství, které vedle produkce potravin přispívají i k vytváření harmonické krajiny.
• Zasadíme se o šetrné a přírodě blízké protipovodňové úpravy vodních toků, budeme podporovat revitalizace vodotečí a projekty, které povedou k zadržování vody v krajině a omezí riziko lokálních povodní. Podpoříme obce ve vztahu ke správcům vodních toků (Povodí Ohře, Povodí Labe) tak, aby správce toky udržoval v řádném stavu.
• Podpoříme aktivní ochranu přírody, zejména péči o stávající i nové biotopy pro ohrožené druhy rostlin a živočichů a kontrolu invazivních druhů.
• Budeme podporovat praktickou realizaci Územního systému ekologické stability (ÚSES).
• Podpoříme projekty na ekologičtější a hospodárnější nakládání s odpady, na rozšiřování počtu tříděných komodit a na jejich recyklaci, na minimalizaci skládkování a spalování.
• Podpoříme projekty na snižování zátěže ovzduší emisemi v sídelních útvarech i ve volné krajině.
• Nepodpoříme zahájení nové těžby uranu v Podještědí a pokračování těžby kamene na hoře Tlustec.
• Budeme podporovat vznik veřejných přírodních zahrad a parků a dostupnost krajiny pro každodenní rekreaci obyvatel kraje.
• Podpoříme výsadbu nových alejí i jednotlivých stromů, včetně využití místních odrůd ovocných dřevin.
• Podpoříme rozšiřování infrastruktury kanalizačních sítí a výstavby centrálních ČOV v obcích do 2000 EO.
• Prozkoumáme ekologickou stopu Libereckého kraje (stanovení zátěže na přírodu a zdroje) a budeme hledat efektivní možnosti jejího snížení.
• Při investiční činnosti budeme sledovat použité technologie (podpora ekologických a přírodně šetrných technologií), v odůvodněných případech budeme důsledně provádět zjišťovací řízení, popř. EIA.
Oblast 5 - Školství a vzdělávání
• Znovu prověříme proces optimalizace škol a školských zařízení Libereckého kraje. Při respektování demografického vývoje a potřeb krajské školské soustavy a získaných zkušeností z předcházejícího období navrhneme varianty možného řešení, které budou předloženy k řádné diskusi s občanskou i odbornou veřejností, sociálními partnery a místními samosprávami. Tento proces optimalizace bude realizován na základě přijatelné dohody všech stran.
• Zajistíme dostatečný objem finančních prostředků na investiční výdaje do modernizace, nutných oprav a rekonstrukcí škol a školských zařízení k zajištění odpovídajících podmínek pro realizaci kvalitního vzdělávání.
• Budeme podporovat a nadále rozvíjet spolupráci s podnikatelskou sférou a s Technickou univerzitou v Liberci k udržení a dalšímu rozvoji technického a odborného vzdělávání v kraji.
• Pro zachování potřebné oborové struktury odborného vzdělávání budeme prosazovat propojení několika systémových nástrojů. Mediální podpora k získání většího zájmu o studium odborných a technických oborů. Finanční a metodická podpora k zachování málopočetných oborů. Nabídka stipendijních programů studentům málo atraktivních oborů, po kterých je poptávka u zaměstnavatelů a tím i lepší uplatnitelnost na trhu práce.
• V zájmu zvýšení kvality přijímaných žáků ke vzdělávání v maturitních oborech včetně víceletých gymnázií budeme požadovat po ředitelích středních škol, aby při posuzování výběru žáků ke studiu využívali testů v 9. respektive 5. ročnících nebo povinných přijímacích zkoušek.
• Připravíme středním školám nabídku grantů na podporu mezinárodních výměn a zahraničních stáží studentů.
• Zajistíme potřebnou dopravní dostupnost krajských škol a školských zařízení tam, kde tento problém způsobuje dlouhodobý odliv zájmu o studium na těchto školách.
• Zlepšíme dostupnost a vytvoříme kvalitnější podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
• Podpoříme jen takovou reformu financování regionálního školství, která neohrozí financování a tím i existenci současných škol a školských zařízení v Libereckém kraji.
• K zajištění potřebného sociálního dialogu se sociálními partnery vytvoříme Radu hospodářského a sociálního dialogu pro oblast vzdělávání Libereckého kraje.
Oblast 6 - Zdravotnictví
• Z titulu garanta dostupnosti zdravotní péče v kraji vytvoříme po projednání s veřejností a samosprávou strategický dokument, který bude definovat potřeby obyvatel a očekávání politické reprezentace Libereckého kraje z pohledu rozsahu zdravotní péče a její dostupnosti.
• Na základě vytvořené strategie budeme usilovat o dohodu se zdravotními pojišťovnami tak, aby byl Liberecký kraj dostatečně pokryt sítí zařízení primární i následné zdravotní péče. Jsme připraveni v této souvislosti využít možnosti navrhovat legislativní změny.
• Podpoříme dostupnost stomatologické péče 24 hodin denně minimálně v krajském městě.
• Podpoříme kvalitní domácí zdravotní a sociální péči. Zdravotní péče musí jít ruku v ruce s péčí sociální.
• Jsme pro zachování stávající regionální hygienické stanice.
• Budeme usilovat o návrat krajské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny do Liberce.
• Podpoříme preventivní programy zaměřené na péči o zdraví tělesné i duševní.
• Chceme, aby v krajské nemocnici byla špičková pracoviště, ale nejsme pro výstavbu zcela nové nemocnice v jiné lokalitě Liberce. Dostupné prostředky budeme raději investovat do stávajících zařízení a do kvalitní lékařské a ošetřovatelské péče.
• Podpoříme rozvoj sítě zařízení zkvalitňujících služby pro pacienty s psychickými a psychosomatickými chorobami.
• Kraj zůstane rozhodujícím majitelem krajské nemocnice v Liberci.
Oblast 7 - Sociální péče
• Naším cílem je víceleté a vícezdrojové financování sociálních služeb.
• Neziskové organizace pracující se znevýhodněnými skupinami jsou pro nás přirozeným partnerem pro efektivní řešení různých sociálních problémů.
• Podpoříme funkční síť poraden pro rodinu i jednotlivce v obtížných životních situacích, včetně krizových center a občanských poraden.
• Budeme pokračovat v přeměně ústavních dětských domovů na rodinné a zvýšíme podporu pěstounské péči a potřebným službám pro pěstouny.
• Dokončíme zatím nezrealizovanou výstavbu hospice a zaměříme se na rozvoj paliativní hospicové péče.
• Budeme podporovat činnost mateřských center.
• Podpoříme dostupnost zájmové činnosti a smysluplného trávení volného času dětí a mládeže ze sociálně slabých rodin, včetně podpory nízkoprahových center.
• Podpoříme projekty, které budou podporovat aktivní zapojení seniorů do života společnosti a využití jejich životních zkušeností.
• Budeme usilovat o to, aby v Libereckém kraji nevznikala nová ghetta, která zhoršují sociální a bezpečnostní situaci v širokém okolí a zvyšují náklady na bezpečnostní opatření.
• Zlepšíme informovanost o sociálních službách, aby byly lépe dostupné přímo potřebným.
• Podpoříme zajištění pobytových odlehčovacích služeb pro dospělé se zdravotním postižením a seniory.
Oblast 8 - Neziskový sektor
• Zavedeme možnost víceletého financování činnosti neziskových organizací, které významně a dlouhodobě poskytují potřebné služby a realizují aktivity přínosné pro náš kraj.
• Budeme podporovat tzv. sociální podnikání neziskových organizací, aby si do budoucna dokázaly část peněz potřebných na svoji činnost vydělat přímo.
• Podpoříme rozvoj a profesionalizaci činnosti Asociace neziskových organizací Libereckého kraje, která by měla poskytovat odbornou, materiální a další podporu neziskovým organizacím a aktivitám v našem kraji a stát se respektovaným partnerem pro vedení kraje.
• V krajském zpravodaji a na krajském webu vytvoříme prostor pro prezentaci činnosti a akcí neziskových organizací.
• Připravíme systém pro podporu kofinancování vybraných projektů neziskových organizací, např. těch, které jsou financovány z fondů EU, aby se tyto zdroje staly v dalších letech dostupné nejen pro finančně silné žadatele.
Oblast 9 - Sport a volný čas
• Upřednostníme akce pro širokou veřejnost a podporu menších organizací, které vytvářejí podmínky pro pravidelné sportování mládeže i dospělých a jsou prevencí proti pasivnímu životnímu stylu, před financováním vrcholových akcí.
• Podpoříme rozvoj pěší turistiky, pěších magistrál, lyžařských tras a hipostezek, včetně doprovodné infrastruktury.
• Budeme podporovat takové formy rekreace, turistiky a sportování v krajině, které nebudou krajinu poškozovat a umožní ji v relativně neporušené podobě uchovat i pro další generace.
• Zpracujeme koncepci podpory a financování sportu v rámci Libereckého kraje.
• Podpoříme zajištění úpravy stop „Jizerské magistrály”.
• Podpoříme tradiční sportovní akce, které přispívají ke zviditelnění kraje a k rozvoji cestovního ruchu (za předpokladu jasného a průhledného financování).
• Podpoříme především projekty, které přinesou rozšíření turistické sezóny na celý rok, prodlouží pobyt návštěvníka a rozšíří nabídku aktivit pro trávení volného času.
Oblast 10 - Kultura, památková péče a cestovní ruch
• Vzhledem k přirozené provázanosti všech tří oborů budeme podporovat projekty, které budou potenciál kulturního a historického dědictví využívat k prospěchu místních občanů i pro rozvoj cestovního ruchu.
• Nastavíme po diskusi jasné priority krajské kulturní politiky, která bude zahrnovat nejen koncepční rozvoj krajských kulturních zařízení, ale i podporu dalších aktivit s důrazem na jejich nadregionální a regionální úroveň.
• Veřejně prospěšné aktivity ve všech třech oblastech budeme podporovat prostřednictvím grantového systému. Navýšíme grantový fond na podporu cestovního ruchu, památek a kultury.
• Budeme řádně pečovat o objekty, kde sídlí krajské organizace (např. chceme dokončit řešení objektu pro Oblastní galerii Liberec, realizovat rekonstrukce střechy muzea v České Lípě, společné muzejní depozitáře v Jablonci nad Nisou).
• Podpoříme projekty nových atraktivních (interaktivních) expozic muzeí a galerií (např. postupné budování nových expozic Severočeského muzea v Liberci, horolezectví v Turnově apod.), uznáváme nezastupitelnost krajské vědecké knihovny jako významné kulturní a vzdělávací instituce.
• V oblasti památkové péče budeme úzce spolupracovat s odbornými institucemi a neziskovými organizacemi.
• Budeme podporovat systematickou péči o historické a kulturní památky kraje a nabídneme obcím i soukromým majitelům spolupráci na vypracování projektů na záchranu a obnovu památek, včetně využití fondů EU.
• Podporujeme zachování archeologických nalezišť v kraji a jejich prezentaci ve prospěch vzdělávání místních obyvatel i rozvoje cestovního ruchu (např. zápis lokality Příšovice na seznam památek a následné vybudování archeoparku s komplexním návštěvnickým centrem Libereckého kraje).
• Budeme usilovat o zápis vysílače Ještěd do seznamu UNESCO.
• Budeme podporovat zachování drobných řemeslných památek, včetně památek dokládajících průmyslovou historii kraje.
• Budeme usilovat o maximální využití bohatého přírodního, historického a kulturního potenciálu Libereckého kraje pro rozvoj cestovního ruchu s cílem trvale posilovat jeho význam pro ekonomiku kraje. Podpoříme propojení a větší zpřístupnění přírodního, historického a kulturního dědictví našeho kraje v systému cestovního ruchu Libereckého kraje, včetně jeho efektivnější a atraktivní propagace vůči návštěvníkům.
• Budeme podporovat takové formy rekreace, turistiky a sportování v krajině, které nebudou krajinu poškozovat a umožní ji v relativně neporušené podobě uchovat i pro další generace.
• Budeme posilovat význam Svazu pro rozvoj cestovního ruchu Libereckého kraje, jako platformy pro partnerskou spolupráci a koordinaci činností s turistickými regiony, profesními organizacemi, vzdělávacím i neziskovým sektorem. Budeme podporovat činnost destinačních managementů turistických regionů LK, usilovat o přijetí zákona o cestovním ruchu, o zkvalitnění spolupráce se sousedními kraji i v rámci Euroregionu Nisa.
• Podpoříme projekty, které umožní podnikání a obecné zvýšení zaměstnanosti v cestovním ruchu v oblastech, kde je nedostatek jiných pracovních příležitostí (venkovská turistika, regionální výrobky apod.) Spolupráce s podnikatelským a neziskovým sektorem v zájmu rozvoje a zkvalitnění služeb cestovního
ruchu je základním nástrojem rozvoje cestovního ruchu v kraji.
• Podpoříme rozvoj pěší turistiky a cykloturistiky, pěších magistrál, lyžařských tras včetně doprovodné infrastruktury (např. zajištění úpravy stop „Jizerské magistrály”, projekt Severní Hřebenovka).
• Budeme podporovat projekty, které stavějí na bohatství kraje – krajina podstávkových domů, geopark Český ráj apod., propojené s nabídkou typických a jedinečných místních produktů.
• Podpoříme tradiční sportovní a kulturní akce, které přispívají ke zviditelnění kraje a k rozvoji cestovního ruchu (za předpokladu jasného a průhledného financování).
• Podpoříme především projekty, které přinesou rozšíření turistické sezóny na celý rok, prodlouží pobyt návštěvníka a rozšíří nabídku aktivit pro trávení volného času.
• Podpoříme propagaci a vznik nových produktů v oblasti tradiční gastronomie, zážitkové turistiky, agroturistiky a tradičních průmyslových oborů.
Oblast 11 - Bezpečnost a záchranný integrovaný systém
• Chceme přispět ke zlepšení přeshraniční spolupráce s bezpečnostními složkami, hasiči a záchranáři na německé a polské straně státní hranice.
• Finančně posílíme Fond požární ochrany tak, aby byl po celé volební období výraznou podporou pro zajištění akceschopnosti jednotek dobrovolných hasičů na celém území Libereckého kraje. Ročně bude ve Fondu požární ochrany 12 milionů korun určených na podporu jednotek sboru dobrovolných hasičů.
• Budeme pořádat konference k předávání zkušeností z mimořádných stavů, havárií a povodní nejenom mezi profesionálními záchranáři, ale také mezi dobrovolnými hasiči a dalšími dobrovolnými skupinami.
• Finančně podpoříme program prevence kriminality, zvláště pak rozšiřování kamerových systémů v lokalitách, které jsou z pohledu kriminality problematické.
• Prověříme fungování Záchranné zdravotní služby Libereckého kraje, případné úspory z administrativní oblasti použijeme k posílení služeb v terénu a jednotlivých regionech kraje. Zajištění dostupnosti záchranné služby při záchraně lidských životů budeme pravidelně konzultovat se samosprávami.
• Prověříme fungování programu BESIP a především účelnost vynakládaných finančních prostředků. Naší prioritou budou konkrétní opatření směřující k odstranění nebezpečných míst na silnicích, omezíme peníze směřující na reklamní kampaně v této oblasti.
• Ve spolupráci s městy a obcemi budeme hledat způsoby, jak ve vyloučených lokalitách předcházet vzniku konfliktů, které mají tendenci přerůstat v národnostní spory. Proto vytvoříme poradní orgán pro práci s menšinami na úrovni Libereckého kraje.