Hospodaření Libereckého kraje v současném období je v souladu s jeho schváleným, resp. upraveným rozpočtem. Schválený rozpočet kraje předpokládal pro rok 2012 tvorbu finančních zdrojů ve výši 2 281 mil. Kč.
Do konce srpna 2012 přijaly orgány kraje celkem 193 změn schváleného rozpočtu, které upravily jeho zdrojovou část na objem 7 748 mil. Kč, z nichž podstatnou část tvořily neinvestiční dotace ústředních orgánů státní správy ve výši 3 855 mil. Kč, z nichž nejpodstatnější vliv má MŠMT při poskytování dotací na úhradu přímých nákladů ve školství a poskytnuté investiční dotace ve výši 139 mil. Kč.
Dalšími zdroji navyšujícími objem rozpočtu kraje v průběhu roku 2012 je zapojení výsledku hospodaření kraje z roku 2011 ve výši 624 mil. Kč, průběžného financování realizovaných projektů spolufinancovaných EU ve výši 346 mil. Kč, zapojování úvěru na revitalizaci mostů ve výši 340 mil. Kč a převody zůstatků peněžních fondů kraje z roku 2011 ve výši 98 mil. Kč. Zbývajících 65 mil. Kč představují ostatní, zejména nedaňové příjmy, jejichž plnění je vyšší než předpokládal schválený rozpočet kraje.
S ohledem na skutečnost, že všechny výše uvedené „dodatečné“ finanční zdroje jsou v převážné většině účelově vázáné pro použití rozpočtových výdajů kraje, tzn. nejsou využitelné jiným než stanoveným způsobem, pak jejich hodnocení využitelnosti v hospodaření kraje je spíše otázkou hodnocení dodržení účelovosti použití těchto prostředků, které je vázáno na jejich finanční vypořádání s poskytovateli těchto dotací.
Pro hospodaření kraje tak zůstávají rozhodujícím zdrojem jeho daňové příjmy, které k 31. 8. 2012 zůstaly na úrovni schváleného rozpočtu tj. ve výši 2 075 mil. Kč, z nichž kraj obdržel 1 551 mil. Kč tj. 74,7% rozpočtovaného objemu roku 2012. V objemovém vyjádření je kraj dle rozpočtem schváleného splátkového kalendáře „v předstihu“ cca 26,3 mil. Kč.
V rozpočtovaných výdajích byly k 31. 8. 2012 realizovány v plné výši dotace poskytované sborům dobrovolných hasičů obcí z fondu požární ochrany kraje, v ostatních fondech – lesnický, grantový a kulturního dědictví je využití cca na 50% z roku, v krizovém fondu jsou alokovány finanční prostředky v rozpočtované výši.
Zhruba na 50% čerpání jsou kapitálové výdaje, když z upraveného objemu 205,3 mil. Kč bylo realizováno 97 mil. Kč s tím, že je standardně očekáváno čerpání těchto výdajů ve 2. polovině roku 2012. Vcelku rovnoměrně tj. na úrovni 60 % – 70 % jsou čerpány výdaje spojené s krajským úřadem, působnostmi jednotlivých odborů krajského úřadu a financování příspěvkových organizací zřizovaných krajem.
Výše uvedené skutečnosti tak potvrzují, že hospodaření kraje v současném období odpovídá jeho upravenému rozpočtu pro období 01 – 08/2012 a nejsou zaznamenány žádné závažné skutečnosti, které by předznamenávaly zhoršování tendencí v hospodaření kraje do konce letošního roku.