V Česku je smutným faktem, že ‘tradiční‘ korporace nevyužívají Internet ani zdaleka tak, jak by mohly. Mimo jiné to platí pro většinu energetických závodů. Výjimkou je webový portál SČE, který od letošního září nabízí elektronické služby svým zákazníků, a to jak maloodběratelům, tak velkoodběratelům.
Klienti mohou v současné době sledovat informace o jednotlivých odběrech včetně technických údajů; informace o stavu a vyrovnání zákaznických účtů. Asi nejužitečnějšími službami je možnost změny zálohy a samoodečtu elektroměru přímo v zákaznickém informačním systému, provozovaném v prostředí SAP.
Bohužel trochu krkolomná je registrace do portálu. Uživatel musí vyplnit formulář na webu (včetně svého rodného čísla a zákaznického čísla - lze zjistit například z faktury). Do pěti dnů mu přijde doporučeně heslo (šnečí poštou). Tento netradiční způsob je údajně zvolen kvůli bezpečnosti, avšak je otázka, zda by nebylo možné řešit prvotní autentizaci uživatele nějak elegantněji. Chodit v dnešní době pro heslo na poštu je poněkud nemoderní ...
Kupodivu i přes nepohodlnou registraci nasbírala SČE za tři měsíce provozu několik tisíc uživatelů. Jedná se většinou o domácnosti, v daleko menší míře o firmy (poměr činí asi 80 ku 20). Převaha domácností je způsobena tím, že velkoodběratelé používají zcela jiný software, je pro ně důležité sledovat odběry v reálném čase (například velké továrny mají s energetickými resp. rozvodnými závody uzavřené smlouvy, které definují mimo jiné maximální čtvrthodinové odběry, jejich překročení je velmi drsně penalizováno).
V energetice je obecně je velmi vysoké procento podvodů, nelegálně odebrané elektřiny, atd (a zdaleka ne jen u nejnižší sociální vrstvy společnosti, často se načerno připojují i vysokoškolsky vzdělaní lidé). Riziko podvodů hrozí i u internetových samoodečtů. SČE to řeší algoritmem integrovaným v portálu, který predikuje na základě dosavadní spotřeby elektrické energie určitý interval, ve kterém by se měl aktuální odběr pohybovat. Pokud zadání neodpovídá intervalu, dojde na kontrolní odečet pracovníka SČE.
Zbyněk Businský, IT manager SČE, si od portálu slibuje především přidanou hodnotu pro klienty. Domnívá se, že v tvrdě konkurenčním prostředí, které na českém trhu panuje, je nezbytné být o krok vpřed. Portál považuje za jedno z kontaktních míst, de facto další komunikační kanál pro zákazníky. Lze zde vysledovat paralelu například s bankami, které velmi intenzivně prosazují a zvýhodňují 'neosobní' formy ovládání bankovního účtu - různé phone/home/internet/gsm bankingy.
Zatím SČE neumožňuje platby přes elektronické peněženky typu IlikeQ nebo Monetka. Ani se s tím v současné době nepočítá, avšak do budoucna se tato možnost nevylučuje.
Zaujala vás tato vymoženost? Začnete ji používat? Nebo vám to přijde neužitečné?