Je tomu dnes rok, co jsme na stejném místě a při stejné příležitosti vyjádřili obavu z průtahů a odsouvání řešení komplikované dopravní situace v našem městě. Tímto řešením mělo být minimálně vyznačení speciálních jízdních pruhů a urychlení plánované výstavby cyklostezek. Generel cyklistické dopravy, jehož první zveřejněná verze zdaleka nesplňovala naše představy o rovnoprávném a důstojném pohybu cyklistů po komunikacích, však stále není dokončen, a v České Lípě tak dosud není jediný jízdní pruh pro cyklisty.
Situace je naopak ještě horší – cyklisté jsou pokutováni, pokud z obavy z možného střetu s automobilem, vedeni pudem sebezáchovy, použijí přechod pro chodce nebo chodník. Vzhledem k letošnímu katastrofálnímu nárůstu počtu mrtvých a těžce zraněných jsou podle nás jejich obavy oprávněné. Za necelých devět měsíců letošního roku podle oficiálních policejních statistik totiž zemřelo na silnicích Českolipska 21 lidí. To je o 6 více než za celý předchozí rok. Obdobný nárůst dopravních nehod lze vysledovat i u dopravních nehod cyklistů: Od roku 2001 jich bylo hlášeno 77, z toho 6 těžkých. U většiny těchto nehod, při kterých jeden člověk zemřel, se jednalo o střet cyklisty s motorovým vozidlem. Individuální automobilová doprava je však i nadále zjevně upřednostňována na úkor chodců a cyklistů, a tak jsou stále více diskriminováni lidé, kteří automobil nevlastní, vlastnit jej nechtějí anebo nemohou.
1. Žádáme proto znovu zastupitele našeho města, aby se zasadili: - o urychlení realizace vyznačení jízdních pruhů pro cyklisty, jaké jsou již dnes běžné v řadě evropských měst - o dokončení plánované výstavby cyklotras takovým způsobem, aby tyto na sebe navazovaly a umožňovaly tak cyklistům bezpečný průjezd městem.
2. Znovu navrhujeme, aby zvážili výstavbu záchytných parkovišť na okraji města a učinili taková opatření, která by zamezila parkování automobilů na okraji vozovky.
3. Požadujeme, aby individuální automobilová doprava v centru města byla postupně omezována a namísto ní byl jejím zefektivněním a zatraktivněním podpořen rozvoj dopravy hromadné.
4. Jsme přesvědčeni, že namísto budování nesmyslných a zbytečných nových komunikací, které prosazuje především stavební lobby, by měly být tyto gigantické finanční prostředky vynakládány na lepší síť hromadné dopravy včetně využití železnice a autobusové dopravy, budování pěších zón a cyklistických stezek.