Vážení přítomní,
jistě si někteří z Vás vzpomenou na naše první setkání před pěti lety, které se odehrálo na tomtéž místě a přibližně i ve stejnou dobu. Málokdo si však vybaví obsah prohlášení, která jsme zde v uplynulých letech přednesli. Dovolte mi tedy malé ohlédnutí. Jak se časy změnily? Které z našich požadavků byly splněny?
V roce 2001 jsme vedení města pochválili za bezbariérové úpravy a kruhové objezdy. Požadovali jsme realizaci jízdních pruhů ve městě, výstavbu přírodě šetrných cyklostezek v okolí města, více přechodů pro chodce a instalaci retardérů. V dalších čtyřech letech se z našich prohlášení ozývala neustále tatáž písnička o jízdních pruzích, cyklostezkách a retardérech doplněná o sloky týkající se nevyhovujícího systému MHD a požadavek na výstavbu záchytných parkovišť na okraji města. Jak reagovalo vedení města?
V letech 2002 – 2003 byl vypracován Generel rozvoje cyklistické dopravy v České Lípě a okolí. Nesplňoval sice úplně naše představy, ale byl to jistě konkrétní krok správným směrem. Zastupitelé by však jeho postupnou realizaci museli zařadit do rozpočtu města, což ani v roce 2004 a 2005 neučinili. Zastánci šetrné dopravy ve městě nacházejí pouze určité kosmetické úpravy v podobě cedulek umožňujících cyklistům vjezd do dříve zakázaných směrů. Ani v rozvoji cyklostezek nedošlo k výraznému posunu. Už dlouho čekáme na možnost projet se po cyklostezce do Kamenického Šenova, o níž se léta pouze hovoří a píše. V ohrožení je též Svojsíkova stezka.
A co MHD? Odpověď na tuto otázku jistě znáte sami. A tak jsme v září roku 2006 dorazili na náměstí po komunikacích bez jediného jízdního pruhu, ale vedení města nám připravilo překvapení v podobě vlastní cyklojízdy s otevřením nové, vyasfaltované cyklostezky směrem na Písečnou. Byla její realizace schválena v rozpočtu?
Další překvapení obsahuje v tichosti připravovaný nový regulační plán centrální zóny České Lípy. Nový je však jen podle jména. Najdeme tu narychlo recyklované, dnes již předpotopní představy o dálnici ve městě a v minulosti zavržené zrůdné plány stavby mostu do ulice Čsl. Armády a silnice přes park Milady Horákové. Jak sami vidíte, v oblasti šetrné dopravy ve městě se časy příliš nezměnily.
Tato rekapitulace vede k myšlence, že naše pravidelné cyklojízdy nemají žádný význam. Pravý opak je však pravdou. Ovlivnit můžeme mnoho, musíme ale vyvíjet neustálý a systematický tlak na vedení města. Věřme tedy, že budoucnost přinese jasné a viditelné výsledky pro všechny, kteří si přejí žít ve městě určeném pro lidi, nikoliv pro automobilovou dopravu. Víru podpořme vlastní aktivitou. Hlídejme záměry radnice ohlašované na úřední desce, nemlčme, pokud se nám něco nelíbí. Pak nás budou muset úřady respektovat, pak nás budou muset brát vážně, pak můžeme dosáhnout mnohé.