Nový systém by podle radnice měl ve městě zlepšit dopravní spojení a omezit soukromé autodopravce, kteří městskou hromadnou dopravu připravují o cestující.
Soukromníky využívají velké podniky v průmyslové zóně k dopravě svých pracovníků do práce a z práce. Podle Pavla Doležala, personálního ředitele společnosti Johnson Controls, která patří k největším zaměstnavatelům ve městě, se firmy změně systému nebrání. Doprava zaměstnanců je totiž stojí nemalé peníze. "Vlastní přepravu zaměstnanců jsme zvolili proto, že v době, kdy jsme výrobu rozjížděli, nedokázala městská doprava zajistit přepravu stovek našich pracovníků," řekl.
Studie, která bude stát 338.000 korun, by podle mistostarosty Pazourka měla ukázat, kolik linek město potřebuje a kolik kilometrů by ročně měly najezdit. "Jasné by mělo být, jakým směrem by se měla ubírat modernizace vozového parku, zlepšit by se měla i návaznost městských autobusů na meziměstské autobusové linky a vlaky," poznamenal Pazourek s tím, že společnost DHV CR se již podílela na optimalizaci dopravy v Libereckém kraji.
Městskou dopravu v čtyřicetitisícové České Lípě zajišťuje soukromá společnost VETT, která ročně přepraví 1,5 milionu lidí. Podle radnice by ale tento počet mohl být vyšší. Například ve srovnatelném Jablonci nad Nisou využije ročně městskou dopravu přes 11 milionů lidí. Za nepoměr podle českolipské radnice mohou právě soukromí přepravci. "Zpracovatel studie bude proto jednat i s velkými podniky jako je Johnson Controls či Delphi Packard o jejich potřebách," doplnil místostarosta.
Společnost VETT má smlouvu na provozování městské dopravy v České Lípě do roku 2013. Dopravu zajišťuje 14 autobusy, město na její provoz letos přispívá zhruba 22 miliony korun. V Jablonci, kde podle vedoucího MHD Luboše Wejnara soukromí dopravci nejezdí, potřebují na zajištění městské dopravy 40 autobusů a město provoz ročně dotuje až 40 miliony korun.