Konec dubna je pravidelně na středních školách ve znamení přijímacího řízení. Žáci, kteří končí základní školy, přihlášky odevzdali sice do konce února, dnes již většinou vědí, jak uspěli se svou volbou. Střední školy je vybírají na základě vysvědčení ze základní školy, většina škol i letos použila výstupy z projektu CERMAT Hodnocení výsledků vzdělávání v 9. třídách základních škol, jenž proběhl na konci ledna. Namísto klasických přijímacích zkoušek se konají přijímací pohovory, kdy se zjišťuje zejména zájem žáka o daný obor.
Z předběžných údajů vyplývá, že pro příští školní rok nabídly střední školy v Libereckém kraji na 6000 volných míst, o které se v prvním kole ucházelo přes 4300 žáků. Může se tedy zdát, že míst je více než dostatek, ovšem o některé obory a školy je již dlouhodobě větší zájem, než umožňují jejich možnosti. Tradičně k nim patří gymnázia, ekonomická lycea, nicméně největší zájem je o studium Elektronických počítačových systémů na liberecké Střední průmyslové škole strojní a elektrotechnické. Je dokladem možná překvapivého nadpisu článku, ale je tomu skutečně tak – o studium strojírenských oborů projevilo zájem 580 žáků, zatímco o studium gastronomie, tedy o obor kuchař, číšník či hotelnictví, se ucházelo 567 žáků. Do technických oborů - strojírenství, elektrotechniky, technické chemie, textilnictví, stavebnictví, dopravy a interdisciplinárních oborů, kam patří mechatronika a autotronika – celkově míří více než třetina žáků.
Zaměření oborů<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> | Počet volných míst | Počet uchazečů |
Ekologie a ochrana životního prostředí | 60 | 47 |
Strojírenství a strojírenská výroba | 831 | 580 |
Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | 358 | 275 |
Technická chemie a chemie silikátů | 173 | 54 |
Potravinářství a potravinářská chemie | 109 | 71 |
Textilní výroba a oděvnictví | 165 | 69 |
Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů | 125 | 80 |
Stavebnictví, geodézie a kartografie | 528 | 334 |
Doprava a spoje | 30 | 45 |
Speciální a interdisciplinární obory | 144 | 108 |
Zemědělství a lesnictví | 264 | 112 |
Zdravotnictví | 145 | 116 |
Ekonomika a administrativa | 546 | 385 |
Podnikání v oborech, odvětví | 120 | 111 |
Gastronomie, hotelnictví a turismus | 682 | 567 |
Obchod | 226 | 77 |
Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 90 | 66 |
Osobní a provozní služby | 170 | 127 |
Pedagogika, učitelství a sociální péče | 30 | 38 |
Lycea | 375 | 356 |
Žáci, kteří nebyli v rámci prvního kola přijati, se mohou přihlásit na školy, které budou vyhlašovat druhá, a v některých případech i třetí kola přijímacího řízení. Jejich seznam včetně volných míst je k dispozici na stránce http://www.kraj-lbc.cz/index.php?page=3333, kterou průběžně aktualizuje odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
Co je příčinou tohoto pozitivního vývoje?
“Resort školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Libereckého kraje dlouhodobě podporuje rozvoj technických oborů, Navazuje tak na historické tradice kraje a České republiky a vychází tak vstříc zaměstnavatelům, které považuje za důležité partnery při formovaní vzdělávací politiky kraje," říká náměstek hejtmana Petr Doležal.
Významným počinem je například všeobecně velmi dobře hodnocená kampaň TECHYes.
"Kraj má zájem v kampani pokračovat. V první fázi budou náklady na realizaci kampaně hrazeny z prostředků kraje. Do budoucna by měla být kampaň financována zdroji Evropských strukturálních fondů,” dodává s tím, že Liberecký kraj, i když obecně takto vnímán není, je krajem průmyslu. Přestože kampaň netrvá dlouho, již nyní lze vypozorovat její pozitivní vliv na profesní orientaci dětí, resp. jejich rodičů."