Dnes je 21. 04. 2025
svátek má Alexandra

Přes počáteční váhání se starostové sjednotili v odporu

Archiv

Obcemi s pověřením III. stupně, na něž by měly z okresních úřadů přejít některé kompetence výkonu státní správy, by se podle návrhu reformy měly stát v českolipském okrese města Česká Lípa, Mimoň a Nový Bor.

Obce III. stupně byly zatím určeny tak, aby tvořily centrum správního obvodu o průměru do 20 km s počtem obyvatel do 15 tisíc. Návrh reformy tedy nepřihlíží k přirozeně vzniklým či vytvořeným správním centrům, dosud tzv. obcím s pověřením II. stupně, které mají např. matriku a stavební, živnostenský či finanční úřad. Takových obcí je v okrese Česká Lípa nyní šest - Cvikov, Česká Lípa, Doksy, Jablonné v Podještědí, Mimoň a Nový Bor. V praxi by nové územně správní členění např. znamenalo, že občané z Doks by museli jezdit kvůli některým úředním záležitostem na úřady i do Mimoně.

Právě nové určení správních obvodů zatím vyvolalo největší pozornost a zejména nesouhlas starostů. Své výhrady zpracovali v českolipském okrese koncem roku do připomínek k navržené reformě, pod které se již podepsala většina starostů tohoto okresu.

Dosavadní informace o stanovisku starostů doplnil starosta Stráže pod Ralskem o sdělení, že na únor připravuje se starostou České Lípy schůzku pracovní skupiny starostů měst, na které má být dohodnout další postup. Této schůzky by se měli účastnit i někteří senátoři a poslanci.

Připomínky a návrhy k materiálu
„První věcná a časová představa II. fáze reformy územní veřejné správy“;


na nichž se 20. prosince 2000 dohodli starostové měst a obcí okresu Česká Lípa a který byl odeslán na Ministerstvo vnitra ČR, gesčnímu výboru senátu a poslanecké sněmovny, Svazu měst a obcí, senátorům M. Coufalovi a P. Sobotkovi, přednostce OÚ Česká Lípa, hejtmanovi Libereckého kraje a českolipským starostům.

a) Návrh velmi necitlivým způsobem likviduje vztahy mezi obcemi, které se za posledních devět let vytvářely a jsou funkční.
b) Ruší přirozenou spádovost již existujících infrastrukturních vazeb vzniklých mikroregionů, zavedené dopravní obslužnosti, opomíjí geografické polohy obcí atd.
c) Způsobí nežádousí rivalitu mezi obcemi přibližně stejné velikosti.
d) Návrh je nesmírně investičně náročný a způsobí nárůst zaměstnanců pro výkon veřejné správy.
e) Nepřihlíží k tomu, jaký daná obec poskytuje servis svému okolí, tj. bnabídka pracovních míst, školství, zdravotnictví, kultura, sport, obchodní síť.
f) Sníží kvalitu státní správy, zároveň sníží její přístupnost k občanovi.

Navrhované řešení:
a) Ponechat obce s pověřením I. a II. stupně v současném počtu, včetně mezistupňů, s posílenými pravomocemi navrhovanými pro obce II. stupně v maximální možné míře. Podle potřeby při nově vzniklých přirozených „centrech“ rozšířit počet obcí II. stupně.
b) Úlohu pověřené obce II. stupně v činnostech vysoce specializovaných, které nelze přenést na obce I. a II. stupně (potřeba úzké odbornosti, odvolací orgán, audit, poradní orgán atd.) žádáme převést do přirozeného centra okresu - města Česká Lípa.“

Ze starostů měst českolipského okresu nesouhlasil s připomínkami pouze starosta Mimoně Pavel Ráček.

Náměstkyně ministra vnitra pro reformu veřejné správy Yvonne Strecková v listopadovém rozhovoru pro Deník veřejné správy uvedla, že při začlenění obce do správního okrsku se bude respektovat stanovisko konkrétní obce. Jak se budou řešit rozpory při stanovení obcí III. stupně, však zatím řečeno nebylo.