Senátoři jsou díky způsobu volby chápáni jako regionální ombudsmani a lobbisté zároveň. Můžete nám prozradit, jak byste chtěl konkrétně prospět svému volebnímu obvodu?
Já takto funkci senátora nevnímám, i když musím přiznat, že způsob volební kampaně (nikoliv vlastní způsob volby) tomuto pojetí napomáhá. Všichni kandidáti většinou lidem svého volebního obvodu naslibují hory doly (podle hesla „nikdo vám nemůže dát tolik, co já vám můžu slíbit“) a ohánějí se především řešením problémů na místní úrovni. Ovšem jen ve smyslu získávání finančních prostředků či prolomení různých blokačních rozhodnutí.
Dle mého názoru by práce senátora měla spočívat spíše v tom, co bylo smyslem ustavení senátu. Tj. určité pojistky zákonodárného procesu a demokracie vůbec. Napravování chyb a nedodělků v legislativní práci. Což dnes senát - při vší úctě - téměř nenaplňuje. Pak by bylo pomocí regionům zevšeobecnění jejich praktických zkušeností a na základě těchto poznatků iniciace změn zákonů či jejich předloh, návrhy nových zákonů či zjednodušování předpisové základny.
S přihlédnutím ke znění Vašeho dotazu ale předpokládám, že spíše chcete vědět konkrétnější oblasti, jejichž řešení bych mohl nabídnout. Především je to oblast dopravy a komunikačních cest. Rekonstrukce silnic a železničních cest, dokončení obchvatu České Lípy a vybudování obchvatu Mimoně, zlepšování veřejné dopravy (v rámci celého kraje je veřejná doprava na velmi slušné úrovni, ale přesto – Českolipsko je poněkud vzdáleno dvojměstí Liberec-Jablonec jako centra kraje a je to znát), úprava režimů přeshraniční dopravy (větší plynulost a zároveň zamezit excesům např. s dovážením odpadu).
Rozvoj cestovního ruchu, především v oblasti pěší a cykloturistiky (pro pobytovou turistiku nejsou – kromě Doks – moc příznivé podmínky).
Zachování nemocnice Česká Lípa v rukou Kraje (nebo případný převod na město), zabránit jejímu vyvedení zcela do rukou soukromého subjektu s ohledem na zachování ústavou daného principu zdravotní péče.
Podpora učňovskému školství a v souladu s tím podpora různorodosti pracovních příležitostí s tím, aby nedocházelo k jednostrannému zaměření regionu.
Důsledné a cílené směřování financí z veřejných zdrojů (včetně dotací ze státních fondů a z fondů EU), aby nedocházelo k čerpání těchto prostředků pro nekonkrétní a nepřínosné „projekty“, jejichž hlavním smyslem je převod těchto prostředků do soukromých kapes.
A samozřejmě v neposlední řadě přispět k urychlení rozvoje mé obce, tj. Ralska, včetně mikroregionu.
Když pomineme Vaši stranickou příslušnost, proč by si měli voliči vybrat právě Vás? Čím jste osobně mimořádný?
To je velmi těžká a riziková otázka. Nerad hodnotím sám sebe, ostatně nominován jsem byl na základě hodnocení druhých.
Pracuji v komunální politice již 14 let (8 let také jako krajský zastupitel) a jisté zkušenosti jsem již pobral. Myslím si, že mám na základě těchto zkušeností talent pro hledání vhodných řešení složitých situací a skloubení rozdílných názorů či hledání kompromisních řešení. Ale v zásadních otázkách jsem zásadový, a pokud jde o prospěch většiny, tak neustupuji. Jsem přístupný diskusi a umím vnímat argumentaci ostatních a reagovat na ni. Nejsem úzký specialista v konkrétním oboru, spíše jsem pobral to, čemu dr. Ludvík Souček říkal „příčné poznání“. A jinak klidný, spíše nekonfliktní typ.
Můžete jmenovat pět největších problémů našeho volebního obvodu?
Nezaměstnanost.
Hospodářsky slabé oblasti (Ralsko, Mimoňsko atd.).
Sociální problematika (romská populace, nepřizpůsobiví občané).
Postupná ztráta výrobních kapacit.
Nízká úroveň vzdělanosti.
Ať už z Vás vyhraje kdokoliv, bude v Senátu nováčkem. Přesto: kdybyste si mohl vybrat výbor, podvýbor či jinou senátní funkci, o co by šlo? Ve které oblasti byste se chtěl angažovat nejvíce?
Jako dopravní inženýr bych se chtěl věnovat především této oblasti. Ale zároveň díky znalostem nabytým v rámci svých zaměstnání a veřejným působením rovněž v oblasti bezpečnosti, veřejné správy a legislativy.
Řada politiků se stále nechává slyšet, že Senát je vlastně zbytečný. Obhájil podle Vás svou existenci? Pokud ano, tak jak?
Já už jsem v první odpovědi uvedl, jaký základní rámec činnosti Senátu považuji za správný. A musím říci, že v tomto kontextu si Senát svou existenci neobhájil. Utápí se ve spoustě zbytečností, dává prostor k exhibici podivným jednotlivcům (a tím nemyslím jen jeho věčné návrhy protikomunistických zákonů), věnuje se lobbingu. Výstupy z jeho činnosti nejsou tím, co bych očekával.
Přesto si myslím, že není zbytečný. Náš parlament je jako dvoukomorový koncipován a správně fungující senát by mohl zabránit mnoha chybám a nepřesnostem v legislativním procesu, jeho zdlouhavosti a nepřehlednosti. Myslím si, že by se měly přesněji specifikovat povinnosti a pravomoci Senátu a senátorů, aby se omezily činnosti, které původně nebyly záměrem. I v tom bych chtěl napomoci. Zní to asi starosvětsky, ale já si tuto instituci představuji spíše jako „radu moudrých“, kteří jsou poněkud oproštěni od svodů okolí.
Existenci Senátu si občané uvědomují nejvíce v době volby prezidenta. Vás by v případě zvolení za pět let taková volba čekala. Václav Klaus už kandidovat nebude. Vidíte v současnosti na naší politické scéně podobně výraznou osobnost, která by ho mohla nahradit?
Pět let je dlouhá doba a lidé, které jsem na tuto funkci považoval za vhodné, dali jasně najevo, že o tuto funkci nestojí či nebyli ostatním stranám dostatečně vhodným kandidátem. Myslím tím např. pány Dientsbiera, Motejla, Zemana či Pitharta. Mám za to, že prezidentem by se měl stát člověk všeobecně známý a uznávaný co nejširším počtem občanů, člověk sžitý s prostředím a s dostatečným nadhledem. Vážím si pana Švejnara, ale on tyto podmínky nenaplňoval a raketový vzestup jeho popularity byl spíše záležitostí šikovného marketingu a zároveň protiklausovského odporu. Takže v tuto chvíli zatím spíše nevidím. Snad jen jako jednoho z možných paní Benešovou.
Voličům jsou trnem v oku některé poslanecké a senátorské výhody. Napadají Vás některé, které by bylo lepší zrušit? A napadají Vás některé, které by se měly zavést?
Ano, poslanecké a senátorské výhody jsou mnohé. Opět ale řešíme problém jen pohledem z našeho „písečku“. Například velmi málo jsou voliči informováni o výhodách poslanců EP. Možná by je i trochu překvapily. A z hlediska vrcholového managementu státních podniků jsou poslanci a senátoři jen „ubohé Popelky“.
Přesto si myslím, že jisté výhody by bylo vhodné omezit. Například náhrady jízdného přesně specifikovat a vyúčtovávat. Taktéž náhrady na bydlení pro mimopražské senátory a poslance. Rovněž omezení imunity je velmi ošidné, přesto bych byl pro, aby se nevztahovala na přestupky ve smyslu přestupkového zákona a na úmyslné trestné činy v hospodářské oblasti.
Co se rozšíření týká, pak snad jen v oblasti poradenství a asistentů. Dnešní právní systém je natolik komplikovaný, že ani geniální právník není s to vše obsáhnout a pochopit. Proto by měli mít naši zákonodárci možnost čerpat dostatečné prostředky na poradenské a odborné služby. Samozřejmě opět pevně svázané jasně danými pravidly a jistou hranicí, včetně služeb stranických sekretariátů.
Senátní volby jsou pověstné nízkou volební účastí. Tipněte si, kolik lidí bude stačit ke zvolení senátora?
Čistě teoreticky by stačil jeden, pokud nikdo jiný nepřijde. Po předchozích zkušenostech si obecně myslím, že ke zvolení bude stačit 10 % voličů.
Kterého z kandidátů považujete za svého největšího konkurenta?
Ze svého pohledu (a jde o čistě subjektivní pocit) považuji za největšího konkurenta současného hejtmana pana Petra Skokana. Je to člověk nekonfliktní, rozvážný, s přehledem a zkušenostmi, který je zapsán do veřejného povědomí nejen jako hejtman našeho kraje, ale také jako bývalý starosta České Lípy. Kromě toho není spojován s žádnými veřejnými skandály či nepravostmi jako řada jiných komunálních politiků z jeho politické strany. Přesto si nemyslím, že jeho šance na zvolení je neotřesitelná.
Můžu Vás na závěr požádat o krátký životopis a volební fotografii?
Narozen v roce 1957 v Praze, kde jsem žil až do roku 1983. Vyučil jsem se jako automechanik pro autobusy u DP hl.m.Prahy. Po vystudování Střední průmyslové školy v Ml. Boleslavi, obor Provoz a ekonomika automobilové dopravy, jsem nastoupil v roce 1979 do n.p. Mototechna jako technik kontroly a včetně základní vojenské služby zde působil do roku 1983. Pak jsem se oženil, odstěhoval z Prahy a přijal funkci vedoucího dopravy u VAÚ Mimoň (dnešní Severočeský asanační podnik) do roku 1993. Zde jsem také při zaměstnání vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině, obor shodný jako na střední škole. Od roku 1993 jsem pracoval jako dispečer městské dopravy v České Lípě (firma VETT) a od roku 1995 jako ředitel správy objektů firmy Ralsko-Vivo při správě majetku IPB v bývalém vojenském prostoru, a to do roku 2000. V současnosti pracuji jako vrchní komisař požární a civilní ochrany na Generálním ředitelství hasičského záchranného sboru ČR.
Jsem rozvedený, mám dvaadvacetiletého syna.
Od vzniku obce Ralsko v roce 1992 jsem členem zastupitelstva a prošel jsem několika funkcemi v jeho orgánech. Od roku 2000 člen krajského zastupitelstva jako bezpartijní za KSČM a člen Výboru pro dopravu.
Zájmy: věci veřejné, turistika všeobecně, motorismus, sci-fi literatura, rocková muzika a přítelkyně (jedna).