Dnes je 22. 04. 2025
svátek má Evženie

Od nedělního rána musejí řidiči opět povinně svítit i ve dne

Archiv

Taková povinnost potrvá až do jara příštího roku, kdy začne letní čas. Ovšem od 1. července 2006 bude svícení povinné celoročně, protože začne platit nový silniční zákon.


Česko se s povinným celoročním svícením zařadí například k Islandu, Norsku, Švédsku, Finsku, Dánsku, Estonsku, Lotyšsku, Slovinsku, Chorvatsku, tedy k zemím, kde již takový zákon platí. Navíc i komise Evropské unie doporučila všem evropským státům zavedení jízdy s rozsvícenými světly i ve dne.


Zástupci Autoklubu ČR žádají české motoristy, aby jezdili již v době letního času po celý den s rozsvícenými světly, i když je viditelnost dobrá. "Rozsvícená světla jsou přínosem pro vlastní bezpečnost a svícení současně chrání i ostatní účastníky silničního provozu," uvedl Václav Špička z Autoklubu ČR. Jízda s rozsvícenými světly podle něj výrazně snižuje i rizika dopravní nehody, což prý potvrzují statistiky: automobil, který není ve dne osvětlen, je objektem smrtelné nehody o 25 procent častěji než vozidlo, které osvětleno je; v případě těžkých dopravních nehod je neosvětlený vůz jejich objektem dokonce o 50 procent častěji než osvětlený. Rozsvícená světla podle Špičky zvýrazňují přítomnost vozidla v provozu, zajišťují jeho včasné rozpoznání ostatními účastníky provozu.


Dalšími výhodami jsou včasnější vnímání v bočním zorném poli, zejména při odbočování, lepší viditelnost v jednotvárné krajině, přesnější odhad vzdálenosti a rychlosti blížících se vozidel, či jasné rozpoznání pohybu dopravních prostředků. Podle Autoklubu ČR neplatí ani výmluva větší spotřeby vozidel při svícení, to je prý jen nepatrné. "Průměrně můžeme předpokládat zvýšení spotřeby o 0,1 litru na 100 kilometrů. Pro zvýšení bezpečnosti naší i ostatních je to velmi dobrá investice," míní Špička.