Dnes je 07. 04. 2025
svátek má Heřman,Hermína

Obyvatelé České Lípy se mohou připojit k soudní při s firmou VETT

Archiv

VETT ale navíc dluží i cestujícím peníze z jejich předplatného na elektronických kartách. Podle odhadů dluží firma lidem kolem 300.000 až 400.000 korun, a pokud o ně nechtějí přijít, musí nárok uplatnit, řekla ČTK českolipská starostka Hana Moudrá.


Své pohledávky vůči VETTu mohou lidé přihlásit na kontaktním místě, které ve městě zajišťuje vydávání krajské karty Opuscard. Ta od července umožní cestovat výhodněji nejen v městských autobusech, ale i vlaky a autobusy na území celého kraje. "My sami nejsme schopni zjistit, kolik VETT lidem dluží, firma s námi v tomto směru nekomunikuje," řekla Moudrá. Nevyloučila, že město za firmu lidem peníze na základě jejich prohlášení vyplatí a navýší o to vymáhanou částku.


Soukromá společnost VETT zajišťovala dopravu v České Lípě od roku 1993. Před sedmi lety radnice rozhodla o prodloužení smlouvy do roku 2013. Firma zajišťovala přepravu 16 autobusy. Na devíti linkách přepravila ročně kolem 1,5 milionu cestujících. Radnice městskou dopravu dotovala zhruba 29 miliony ročně. Například v Jablonci nad Nisou, který je jen o málo větší, ale přepraví městské autobusy ročně přes deset milionů cestujících a radnice přispívá zhruba 33 miliony korun.


Analýza, kterou si radnice nechala před dvěma lety zpracovat, ukázala, že doprava v České Lípě je ve srovnání s jinými městy předražená. Radnice se proto obrátila na soud a žádá vrácení 70,512 milionu korun, které v minulých letech vyplatila na zálohách. Okresní soud v České Lípě nedávno nárok města na vrácení peněz potvrdil a upozornil také na neplatnost smlouvy s dopravcem. Případem se bude zabývat Krajský soud v Liberci, protože VETT se proti rozhodnutí odvolal. Radnice chce ale současně peníze vymáhat prostřednictvím ministerstva vnitra.


VETT ukončil dopravu ve čtyřicetitisícovém městě loni 19. února, kdy oznámil, že z ekonomických důvodů ji není schopen dál zajišťovat. O den později převzala na základě zakázky městskou dopravu společnost ČSAD Semily. S novým dopravcem se výrazně rozšířil počet linek, přibyly noční spoje a ve městě jezdí moderní městské autobusy. ČSAD Semily najezdí dvakrát více kilometrů než VETT, radnice přitom na dopravu doplácí jen kolem 20 milionů korun. V současné době město připravuje podmínky veřejné soutěže na zajištění městské dopravy. Vyhlášena bude zřejmě v červnu.