Dnes je 19. 12. 2024
svátek má Ester

O železnici do Kamenického Šenova jinak

Archiv

Právě její historii, která sahá až na počátek 20. století, je věnována publikace autorů L. Čady, J. Koutného, R. Sedláčka a J. Strnada: Místní dráha Česká Lípa - Kamenický Šenov - Česká Kamenice.


Kniha, vázaná v laminovaných deskách a vytištěná na kvalitním papíru, je vlastně již druhým vydáním textu, který pod stejným názvem vyšel poprvé v roce 1994. Tehdy se ale jednalo jen o brožurku formátu A5, vydanou péčí nadšenců v Nymburku. V novém vydání došlo nejen k rozšíření textu, ale zejména k podstatnému obohacení obrazových příloh.


Čtenář se zde dozví jak vše potřebné z historie trati a železniční dopravy na ní, tak i některé obecnější okolnosti, které vedly k jejímu vzniku (zejména rozmach průmyslového podnikání v regionu) nebo ovlivňovaly její provoz. Maximální péče je věnovaná zachycení různých detailů, pro laického čtenáře možná nepříliš zajímavých, ale pro opravdové zájemce o historii železnic s určitě velkou vypovídací hodnotou. A tak se kromě základních časových nebo technických údajů o výstavbě a provozu dráhy lze na stránkách knihy seznámit i s technickými parametry, fotografiemi a nákresy jednotlivých lokomotiv, které v průběhu doby na trati jezdily, přetištěny jsou zde technické výkresy železničních staveb (mosty, nádražní budovy), plánky jednotlivých nádraží a zastávek se schematem kolejí, mapy dokumentující vedení trati a umístění zastávek nebo zdánlivě bezvýznamné otisky razítek některých zaniklých železničních stanic či staré jízdenky.


Představu o provozu na trati si lze udělat nejen ze samotného textu, ale i ze zde přetištěných jízdních řádů (publikován je i ten první z roku 1903, podle nějž trvala jízda z Kamenického Šenova do České Lípy 1 a půl hodiny, zatímco v obráceném směru to byly skoro dvě hodiny).


To vše je pak doplněno pozoruhodným množstvím dobových fotografií a pohlednic, které ilustrují nejen podobu trati a průběžně se měnící krajiny, ale i všední běžný provoz nebo naopak významné události (zimní kalamita v letech 1924 a 1931, vykolejení lokomotivy u Práchně ve 30. letech nebo poslední jízda v září 1979).


Pečlivě připravená kniha je opatřena poznámkovým aparátem, překladovým slovníčkem, seznamem zkratek i soupisem použitých pramenů a literatury. Má tedy všechny náležitosti, díky nimž ji lze zařadit mezi kvalitní a hodnotné publikace schopné zaujmout nejen zájemce o železnici, ale i ty, které zajímá minulost jejich kraje. Pokud knihu neseženete u svého knihkupce, můžete si ji také objednat přes internetové stránky Vydavatelství dopravní literatury na adrese: http://web.telecom.cz/firmy/vydol


L. Čada - J. Koutný - R. Sedláček - J. Strnad
Místní dráha Česká Lípa - Kamenický Šenov - Česká Kamenice
118 stran
104 fotografií, 27 výkresů
Vydavatelství dopravní literatury, Litoměřice, Chlumec nad Cidlinou 2001


Pozn.: Upozorňujeme také na již dříve vydanou publikaci Zdeňka Šindlauera "Už dlouho nejel žádnej vlak" s podtitulem "Zvídavý pohled do dějin soukromých drah v širším okolí Lužických hor", kterou v roce 1999 vydalo českolipské vydavatelství END.