Základem zdravé společnosti je umění sdělovat, naslouchat a vyhodnocovat názory jiných. Právem jednotlivce je dostávat informace o tom, jak nakládají jím zvolení zástupci se svou mocí, zda skutečně dostatečně zastupují jeho zájmy a zda jsou mu schopni vysvětlit všechny kroky, které pod jejich vedením město podniká. Občan musí být pro úředníky rovným partnerem, nikoliv problémem, kterého je třeba se zbavit.
Informace
Radnice může využívat několik způsobů předávání informací občanům, a to především prostřednictvím internetových stránek města, Městských novin či Městského informačního centra.
Internetové stránky
Současné internetové stránky města vnímáme jako nepřehledné. Naším cílem je tyto výrazně zpřehlednit a zjednodušit, aby se občané k informacím dostávali snadněji a rychleji.
Zavedeme internetové call-centrum pro registrované uživatele. Odpovědný úředník bude mít za povinnost dotaz vyřídit do 2 pracovních dní. Dotazy a odpovědi budou zároveň zveřejňovány na internetu.
V rámci webových stránek vytvoříme sekci Veřejných zakázek, která bude obsahovat všechny vyhlášené veřejné zakázky, včetně jejich zadávacích dokumentací, jednotlivých nabídek v elektronické podobě (včetně data a času, kdy na úřad dorazily), vyhodnocení nabídek nebo smlouvy a všechny dodatky v návaznosti na veřejnou zakázku uzavřené.
Občané mají nárok na informace ze zasedání zastupitelstva města. Ne každý má časové či jiné možnosti, aby se mohl jednání přímo zúčastnit. Naším cílem je prostřednictvím internetu tuto možnost nabídnout za pomoci následujících nástrojů:
- program zastupitelstva včetně podkladů, která mají zastupitelé k dispozici (mimo osobních údajů) zveřejnit na internetových stránkách pět dní před samotným zasedáním
- přímé internetové přenosy ze zasedání
- podrobné zápisy (včetně údajů o účasti jednotlivých zastupitelů a podrobných údajů o hlasování jednotlivých zastupitelů) zveřejnit nejpozději do 5 pracovních dnů od data konání
Městské noviny
V rámci Městských novin považujeme za nezbytné odpolitizování a profesionalizaci redakční rady. Toto periodikum by mělo přinášet objektivní informace o činnosti města, veřejných zakázkách, jednáních zastupitelstva, atd.. Důležitý je rovněž prostor pro názory a příspěvky veřejnosti.
Úředníci
Zavedeme etický kodex pro českolipské úředníky a budeme kontrolovat jeho dodržování. V případě jeho porušení bude mít toto vliv na motivační složku mzdy úředníka. Na druhou stranu by měl etický kodex slušné úředníky chránit.
Zjistíme možnost zřízení funkce „místního ombudsmana“, který by problémy občanů s úředníky řešil. Tato možnost bude prověřena s ohledem na finanční a organizační možnosti úřadu.
Zpětná vazba
Budeme pořádat pravidelné besedy s občany na téma zlepšování života v České Lípě. Dále budeme provádět průzkumy na konkrétní téma, vyhodnocovat podněty z internetového call-centra a zřídíme schránku na dotazy a připomínky u vstupních prostor do radnice.
Uspořádáme průzkum o podobě historického centra města, např. využití Jeřábkova náměstí, kde měla původně stát nová budova městského divadla.
Vyvoláme veřejnou diskusi o vybudování a vhodném umístění klidové zóny v centru města, která bude kombinovat zeleň, prostor pro setkávání lidí a edukativní zónu s velkoplošnými tisky, kde by se minimálně čtyřikrát do roka střídala různá zajímavá témata, zejména s důrazem na Českolipsko (historie, příroda, architektura, významné osobnosti, atd.). Námi navrhovaným řešením je využití Jeřábkova náměstí.
Tomáš Hudec, předseda regionální organizace TOP 09
kandidát č. 2 ve volbách do městského zastupitelstva v České Lípě