„Je mi velice líto, ale bohužel jsme se se současným provozovatelem městské hromadné dopravy nedohodli na jasných finančních podmínkách pro letošní rok,“ komentuje starostka města Česká Lípa Hana Moudrá. „Jednání stále probíhají, ale jelikož se již značně protáhla, vidíme toto opatření jako nejlepší cestu, jak co nejefektivněji hospodařit s veřejnými financemi. Samozřejmě nám také záleží na tom, aby občané našeho města měli zajištěny co nejkvalitnější podmínky této služby,“ říká dále starostka Hana Moudrá.
Město Česká Lípa díky tomuto kroku výrazně ušetří, lidé pak budou moci využívat tuto dopravu prozatím zcela zdarma. ČSAD Semily, a.s., které bude prozatím zajišťovat přepravu osob po městě na základě objednávek, nabídlo České Lípě cenu 35,- Kč bez DPH za 1 km. Oproti tomu současná cena nynějšího provozovatele MHD, firmy Vett, a.s., za jeden kilometr dopravního výkonu převyšuje o necelých 50% Kč cenu, kterou městu nabídl právě zvolený dopravce. Při akceptování finančních podmínek dopravce Vett, a.s. by tak město při ročním objemu kilometrů dopravního výkonu nedůvodně vynakládalo značné finanční částky ze svého rozpočtu.
„Občané České Lípy a všichni, kdo městskou hromadnou dopravu využívají, by v optimálním případě neměli tuto výměnu přepravce nijak poznat, pocítit,“ komentuje dále starostka města Hana Moudrá. Nadále budou platit stávající jízdní řády, autobusy budou označeny logem nově zvolené firmy. „Stále probíhají jednání s firmou Vett, a.s., pokud budoucí finanční nabídka dopravce bude schopna obstát v porovnání s konkurenčními dopravci, je město do budoucna ochotno s tímto dopravcem nadále spolupracovat,“ dokončuje na závěr starostka Hana Moudrá. V jiném případě bude město situaci řešit kromě prozatímních objednávek na toto přechodné období pravděpodobně novým výběrovým řízením na dodavatele této služby.
Ve městě Česká Lípa bude od počátku nového roku 2008 uplatňována nová optimalizace městské hromadné dopravy. Do připravených autobusových řádů městské hromadné dopravy, kdy bude zavedeno tzv. pravidelné taktování dopravy, byla zapracována například návaznost spojů na vlakové a autobusové spoje, budou posíleny spoje v ranních hodinách do průmyslové zóny ve městě a také obyvatelé okolních obcí pocítí značné posílení dopravy do jejich obydlí.
Mezi městem Česká Lípa a dopravcem, firmou VETT, a.s., byla v roce 2002 podepsaná smlouva, podle které dopravce od 1.7.2003 zajišťoval provozování MAD v České Lípě. Za účelem pokrytí prokazatelné ztráty vznikající z provozu MAD byla městem dopravci zálohově vyplácena finanční plnění, která mělo dopravci spolu s jeho tržbami zajišťovat úhradu oprávněných nákladů a přiměřený zisk spojený s obnovou vozového parku. V prvním čtvrtletí tohoto roku nechalo město vypracovat u specializované poradenské firmy OREDO s.r.o. projekt optimalizace MAD, ze kterého vzešla celá řada zásadních zjištění. Zjistilo se, že výše dopravcem vyúčtované prokazatelné ztráty za minulá období i odhadovaná výše ztráty pro rok 2007 výrazně převyšuje částky, za které by MAD provozovali jiní dopravci. Dopravce byl požádán o řádné vyúčtování minulých období a také o neprodlené uzavření dodatku ke smlouvě řešící financování MAD v roce 2007 ve finančním rámci, který odpovídá cenám jiných srovnatelných dopravců. Dopravce však minulá období řádně vyúčtovat odmítl, a proto bylo město nuceno podat v březnu 2007 soudní žalobu, kterou se domáhá vrácení částky ve výši 51.142.789,-Kč včetně příslušenství. Tato částka je tvořena rozdílem mezi dopravcem letech 2003,2004 a 2005 přijatými finančními prostředky na zálohách, tržbách a investičních dotacích a částkou, která dle města dopravci za provozování MAD v daném období náleží.
„Soudní jednání dosud nebylo nařízeno a výsledek tohoto sporu zatím není znám,“ upřesnil Mgr. Petr Trejbal z advokátní kanceláře JUDr. Jiřího Kadeřábka, která pracuje pro město Česká Lípa. Náročná a citlivá jednání o podobě dodatku pro rok 2007 probíhala během celé první poloviny letošního roku.