Dnes je 19. 04. 2025
svátek má Rostislav

Lokomotiva vyrobená pro Českolipsko podstoupí náročný transport

Archiv

Nejde o žádného diblíka, ale o jedenáctimetrový a více než dvacetitunový kolos. Vyjede z Dopravní haly muzea a na tahači s návěsem bude převezen do Českých Velenic.


"Akce se uskuteční 25. května," řekl Jiří Zeman z muzea.


Nejkomplikovanější část akce - vyjetí Komarka z haly a naložení na tahač - se uskuteční odpoledne.


Lokomotivu objednal Zemský výbor království Českého pro místní dráhy na Českolipsku a smíchovská ringhofferovka ho dodala v roce 1903. Na tratích v kopcovitém terénu se prý ale neosvědčila. O dva roky později dostala modernější a výkonnější stojatý kotel soustavy Komarek (odtud také pochází jeho přezdívka). Pak se vůz vrátil do České Lípy, ale nakonec sloužil v rovinatějších krajích.


"Na dráze Louny - Libochovice a Kutná Hora - Sedlec jezdil až do vyřazení v roce 1947. V roce 1949 byl jedním z prvních exponátů vznikající sbírky historických kolejových vozidel a už několik desetiletí stojí v Dopravní hale," uvedl Zeman.


Když se v roce 2001 začalo v rámci rekonstrukce muzejní budovy uvažovat o reinstalaci haly, vyvstala otázka, co s tímto unikátním vozidlem, jaká se v Evropě zachovala jen dvě. S přihlédnutím k moderním trendům předvádět stroje v pohybu se uvažovalo o možnosti vrátit ho na koleje, avšak k tomu scházely prostředky. Nakonec přispěla nadace Okřídlené kolo, která pomáhá uvádět do provozního stavu historická železniční vozidla NTM a Českých drah.


Z výběrového řízení na zprovoznění parního vozu vyšla vítězně společnost ŽOS České Velenice. Vystěhování lokomotivy z Dopravní haly budou už od pondělí 23. května předcházet přípravné práce včetně částečného vyklizení expozice. Akce se uskuteční za běžného provozu muzea. V úterý 24. května bude expozice dopravy přístupná v provizorní instalaci, ve středu bude po celý den možný vstup pouze do galerií. Ve čtvrtek a pátek bude postupně opět zpřístupněna celá expozice.