Druhé letošní zastavení Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica proběhne v sobotu v podvečer v Zahrádkách u České Lípy respektive v kostelu svaté Barbory v jejich těsné blízkosti. Ve večeru věnovaném Franzi Schubertovi dojde k prolnutí světa hudby a poezie.
Kostel svaté Barbory nedaleko Zahrádek leží na místě někdejší obce Mnichov, která zanikla v době třicetileté války. Obzvlášť malebné místo českolipského okresu přivítá koncert festivalu Lípa Musica již poněkolikáté a jeho výjimečnost tkví v nebývalém géniu loci, které kostel a hřbitov, který jej obklopuje, v sobě nepochybně má. Součástí onoho génia je i fakt, že do kostela svaté Barbory nebyla nikdy zavedena elektřina a proto jediné osvícení sobotního večera budou obstarávat svíčky.
Více než osvětlení však stojí za zmínku několik slov o programu večera. Jak bylo řečeno výše, na programu bude dílo rakouského hudebního skladatele raného romantismu Franze Schuberta. Z díla tohoto autora, který měl mimořádný smysl pro lyričnost a poetičnost, zazní v kostele svaté Barbory jeho klavírní písňová tvorba.
Protože však koncert nese podtitul Básník a noc, je zřejmé, že večer nebude pouze ve znamení hudby, ale bude zde zastoupena i poezie. Tato volba je celkem logická, neboť k Schubertovým písním vznikaly i texty, a proto budou mít návštěvníci díky herci a recitátorovi Josefu Pejchalovi možnost zaposlouchat se do veršů Schubertových současníků Johanna Mayrhofera, Friedricha von Mathissona nebo Friedricha Schillera.
Tento výše popsaný zážitek kromě zmíněného Josefa Pejchala návštěvníkům koncertu zprostředkují klavíristka Petra Matějková a zpěvák Stanislav Předota. Oba muzikanti se specializují na interpretaci staré hudby a autentičnost Schubertových písní podtrhne i skutečnost, že Petra Matějková zahraje Schubertovy party na kopii kladívkového klavíru od firmy Anton Walter & Sohn z roku 1805.
Petra Matějková se hře na různé historické podoby klavíru věnovala už během studií na pražské AMU. Později se specializovala na hru na kladívkový klavír. Tu studovala v Amsterdamu a v Paříži. V současné době Petra Matějková spolupracuje se členy Škampova, Kocianova a Stamicova kvarteta, s první flétnistkou Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK Hanou Brožovou-Knauerovou. Ve staré hudbě Petra Matějková spolupracuje se zpěvačkami Franziskou Gottwald, Irenou Troupovou, violoncellistou Markem Štrynclem a členy souboru Musica Florea. Též jako sólistka vystupuje s českými orchestry. Od roku 1995 pravidelně vede třídu kladívkového klavíru na Letní škole staré hudby ve Valticích.
Její koncertní partner Stanislav Předota, který se zároveň podepsal pod dramaturgii večera, prošel hned několika sbory specializujícími se na starou hudbu. Za všechny stačí jmenovat seskupení Musica Antiqua Praha či Schola Gregoriana Pragensis, ve které působí od roku 1987 a je jedním z jejích zakládajících členů.
Snad jsou tyto řádky dostačující pozvánkou k druhému hudebnímu setkání letošního festivalového cyklu.