Druhý večer sedmnácté Lípy Musicy nabídl neotřelý výlet do hudebního universa. V pátek 21. září se v bazilice Všech svatých představila světová thereministka Carolina Eyck za doprovodu klavíristy a skladatele Christopha Tarnowa. Německé duo přizvalo do posledního místa zaplněný hlavní českolipský svatostánek na výlet do pro většinu posluchačů neznámého hudebního vesmíru, který bez jediného doteku vytvořila původem Lužická Srbka na zpívající elektromagnetický hudební vynález Rusa Lva Teremina. Průřez hudební historií až po žhavou současnost přinesl neobvyklý a inspirativní hudební zážitek umocněný hromy a blesky za okny baziliky a uchvátil českolipské festivalové publikum natolik, že si nadšeně vyžádalo přídavek.
Ukázka z recenze Tomáše Cidliny pro portál Operaplus.cz:
Svým způsobem bolestné, svým způsobem nádherné
O výlučnosti hudebního zážitku daly napovědět hned první tóny večera. Ty se okamžitě staly zaručeným příslibem toho, že večer bude pravým exkurzem do jiných světů. Prvním kusem repertoáru byl uhrančivý, zádumčivý a melancholický Kadiš od Maurice Ravela. Theremin, za minimalistického doprovodu Christophera Tarnowa, čarovně vstupoval do myšlenkového světa posluchačů koncertu a měl na ně až omamný účinek.
Večer zakončilo nejvýraznější a nejživelnější dílo večera, Sonáta č. 1 pro theremin a klavír Christophera Tarnowa. Jednalo se o skladbu nejdelšího rozsahu se skvostným a dlouhým finale, a snad o ní lze říci, že evokovala celou řadu postkatastrofických otázek. Sonáta byla zajímavým a velmi účinným zakončením tohoto večera. Přídavek, který po náležitém potlesku následoval, tento dojem částečně zhatil, ale nadšeně aplaudující bazilika si jej zkrátka zasloužila.
Oceňuji, že na takovýto v podstatě programový experiment bylo v České Lípě plno. V rámci letošního ročníku se jistě jednalo o velmi ojedinělý počin, který potěšil i neklasického diváka nebo posluchače, který nevyhledává klasiku samoúčelně a automaticky, nýbrž vyhledává její přidanou hodnotu. Té zde bylo přítomno vrchovatě.
Plné znění recenze najdete zde.