Po úspěšném českolipském týdnu, který přinesl příjemné hudební zážitky, zaplněná hlediště i nadšené ohlasy, oslavila Lípa Musica sváteční dny v Kamenickém Šenově a Jezvé. Svatováclavské oslavy započaly v sobotu 27. září v Kamenickém Šenově – v premiérovém místě letošní Lípy Musicy – vystoupením kvarteta výtečných klarinetistů, kteří si říkají Clarinet Factory. Premiérou tento večer nebyl, avšak návraty výjimečných a inspirativních umělců jsou vždy podnětné a obohacující. A o Clarinet Factory to platí dvojnásob. Seskupení prvotřídních hráčů, kteří tvůrčím způsobem přistupují ke každému ze svých koncertů a citlivě respektují příležitost i prostory, ve kterých vystupují, připravilo neobyčejný večer plný spontánního hudebního souznění.
Jindřich Pavliš, Vojtěch Nýdl, Luděk Boura a Petr Valášek, to je jsou hlavní protagonisté „fabriky klarinetů“, a pracují skutečně jako dobře promazané stroje. Jejich devizou je nejen vysoká interpretační úroveň, kterou prokazují v klasické hudbě i jazzu, ale nad to i tvůrčí duch, odvaha experimentovat, dar improvizace a neobyčejná „chemie“ umožňující zcela samozřejmé a přirozené duševní a duchovní souznění, které dává jejich hudebnímu výrazu naprosto jedinečný ráz. Večer ušitý na míru festivalu, prostorám kamenickošenovského kostela Narození sv. Jana Křtitele i sváteční příležitosti nabídl originální reflexe klasické hudby, abstraktní hudební inspirace i ozvuky lidové a etnické hudby. Premiérou skladby předpřipravenou přímo pro festival Lípa Musica byla neotřelá improvizace na Svatováclavský chorál, která nabídla důmyslné rozvinutí motivu chorálu v jednotlivých hlasech klarinetů a basklarinetu okořeněné využitím lidského hlasu.
Den české státnosti oslavila Lípa Musica společně s mladým německým hudebním uskupením Ensemble Musaicum a naší přední pěvkyní v oboru interpretace staré hudby Markétou Cukrovou. Po sedmé se hudební setkání uskutečnilo v kostele svatého Vavřince v Jezvé a po dramaturgické stránce představilo zajímavý fenomén - tvorbu skladatelek - žen, symbolicky v podání kvarteta dámských interpretek. Večer absolutně "po ženském způsobu" přinesl přítomným posluchačům vzácný umělecký zážitek... Objevná dramaturgie a skvělá intepretace, tak by se ve zkratce dal charakterizovat sváteční večer s Lípou Musicou, který strávila přibližně stovka posluchačů v barokním kostele v Jezvé. Připraven byl exkurz do světa neprávem upozaďované tvorby komponistek od 11. až po 18. století. Večer zahájily a současně i ukončily antifony renesanční osobnosti žijící v období středověku - Hildegardy von Bingen. Těžiště programu pak spočívalo v představení hudebního odkazu barokních představitelek kompozičního umění, které pocházely ze světského i sakrálního prostředí. Tvorba běžnému posluchači prakticky neznámá ukázala, že ženský skladatelský element si nic nezadá s tím mužským, ba jej předčí svou vášnivostí, citovostí, elegancí i smyslem pro modernost. Dodejme jen, že se sváteční projekt In feminea forma, který měl na festivalu Lípa Musica svoji premiéru, zařadil k nezapomenutelným večerům, perlám formujícím mozaiku jeho historie.