Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou Alenou Hron, pěvecké hvězdy Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka a Simona Šaturová, Braniborské koncerty v podání mistrů z Akademie für Alte Musik Berlin, německý Calmus Ensemble a mnoho dalších. Ve 23 projektech nabídne 23. ročník festivalu Lípa Musica žánrovou pestrost, prostor dostane také sborový zpěv, mladí interpreti i skladatelé. Na své si přijdou milovníci hudby renesanční, barokní, klasicistní, romantické i soudobé. Festival zahájí 6. září Filharmonie Brno Smetanovou Mou vlastí.
Předprodej vstupenek začíná 6. května na www.lipamusica.cz
Tématem letošního ročníku je souznění a návrat k důležitým hodnotám našíexistence. Uměleckým garantem festivalu a této myšlenky je Jiří Pavlica. Zpěvák, skladatel, houslista a frontman skupiny Hradišťanv minulosti na festivalu vystoupil již několikrát, jako garant 23. ročníku se zhostí více projektů a představí naplno šíři svých uměleckých aktivit.
„Je potěšující, že dramaturgie festivalu Lípa Musica je otevřená všem výzvám a že hledá vyjádření umělců, kteří reflektují kontexty současnosti, a to nejen hudební. V pestrém programu festivalu, který probíhá v často unikátních historických prostorách kraje na severu Čech, jsou obsaženy nejrůznější formy souznění,“říká Jiří Pavlica. V duchu souznění s přírodou a krajinou se ponese vystoupení Jiřího Pavlici, Hradišťanu a jejich hosta Pavla Helana. Letní prolog na nádvoří zámku v Návarově předznamená festival už 29. června.
Jedinečnost Lípy Musicy spočívá mimo jiné v tom, že se neodehrává na jednom místě, ale naopak oživuje pozapomenutá místa severních Čech nebo pro posluchače objevuje nová, jedním z nich je i zámek Návarov. „Kromě již tradičních míst, jako jsou Zahrádky nebo Prysk, se každý rok snažíme posluchačům představit i nová. Letos budou hned čtyři: Návarov, Sychrov, kostel Narození Panny Marie v Turnově a krásný prostor bývalé textilky v Semilech,“doplňuje ředitel festivalu Martin Prokeš.
V industriálním prostoru Fabriky 1861 se odehraje světová premiéra projektu Beaty Hlavenkové. Cyklus, jehož vznik je bezprostředně spjat s festivalem, nachází inspirace ve tvorbě Nicka Cavea a italské hudební formě počátku 17. století, odtud také název Monodie 2.0.
Významné zastoupení získají mladí interpreti i skladatelé. Energii mládí představí skladba Talks libereckého rodáka Lukáše Janaty, kterou provede Komorní orchestr Pražské konzervatoře pod taktovou uznávané dirigentky Aleny Hron, sólových partů se ujme další liberecký rodák, houslový virtuos Daniel Matejča. Mladé umělce představí Lípa Musica také na koncertech v saském příhraničí, Tomáš Jamník a stipendisté Akademie komorní hudby vystoupí ve Waltersdorfu, v Seifhennersdordu, v srdci výroby klavírů Bechstein, se odehraje Večer Nikol Bókové a Franze Liszta.
Druhá dramaturgická linka se hlásí k výročnímu Roku české hudby. Smetanovské výročí připomene hned v zahajovacím koncertu Filharmonie Brno s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Na festivalu zazní Má vlast v kompletním provedení vůbec poprvé. Smetanovi bude věnován také projekt z autorské dílny Martina Rudovského, člena umělecké rady Lípy Musicy, a Roberta Tamchyny. Život skladatele přiblíží v pečlivě vybraných úryvcích z jeho korespondence a deníků Vladimír Javorský za klavírního doprovodu Jitky Čechové.
V řaděvěnované české hudbě festival vzpomene osobnost humanisty Kryštofa Haranta v projektu Cappelly Mariany a kanadského souboru Constantinople, hudební odkaz skladatele Petra Ebena a jeho zpracování Komenského Labyrintu v podání varhanice Michaely Káčerkové a Marka Ebena. Počátky tvorby Leoše Janáčka a její souvislosti s barokní hudbou odkryje Musica Florea.
Jedním z vrcholů festivalu bude vystoupení mladého, úspěšného souboru Alinde Quintet, který se na popud festivalu pustí do provedení něčeho, oč se ještě nikdo nepokusil: nastudování Dvořákových Biblických písní v instrumentaci pro dechový kvintet. To vše za hostování opravdové hvězdy, basbarytonisty Adama Plachetky.
Kromě pestrého programu, se v letošním roce Lípa Musica představuje také s novým vizuálem, na němž se podílí malíř Patrik Hábl. „Na začátku byla myšlenka, že si Lípa Musica po více jak dvou desetiletích zaslouží nový vzhled, a touha úzce propojit hudební festival s výtvarným světem,“ popisuje cestu k novému vizuálu Martin Prokeš. „Když mi pak do cesty přišla působivá výstava Patrika Hábla, stala se ta myšlenka utkvělou. Nezbývalo, než si dodat odvahu a Patrika oslovit. K našemu velkému potěšení souhlasil a Lípa Musica díky němu získala zcela novou tvář.“
Fragmenty Háblových děl zdobí tiskoviny 23. ročníku festivalu. V impozantnějších rozměrech se s dílem Patrika Hábla setkají diváci na koncertech v podobě reprodukcí jeho svitků. Při tvorbě ho pak budou moci sledovat během hudebně-výtvarné performance, kde spojí síly se skladatelem a hudebníkem Michalem Ratajem a trumpetistou Oskarem Törökem. Koncert H Is For Hear, věnovaný nadačnímu fondu Ozvěna a dětem se sluchovým postižením bude zároveň festivalovou premiérou elektronické hudby.
Výjimečný divácký zážitek přinese závěrečný koncert. Nechat zaznít během jednoho večera kompletní provedení Bachových Braniborských koncertů je mimořádným dramaturgickým počinem. Provedení tohoto celku není časté, nejedná se o nijak lehký úkol. Proto jej Lípa Musica svěřila do rukou opravdových mistrů, Akademie für Alte Musik z Berlína.