Dnes je 24. 11. 2024
svátek má Emílie

Lípa Musica představila lužickosrbské svatební perličky

Ve středu 17. října uzavřela Lípa Musica svou letošní ústeckou kapitolu. Do místního Městského divadla přivezla Srbský národní ansámbl z Budyšína, profesionální těleso prezentující to nejlepší z lužickosrbské kultury. V písních, tancích a zpěvech provedla návštěvníky jedním ze zásadních prvků národní kultury nejmenšího slovenského národa - svatebním veselím.

Výpravný a pestrý jevištní program Srbského národního ansámblu byl poctou svatebnímu kvasu v rozličných podobách, v jakých se v jednotlivých oblastech Srbské Lužice slaví. Programovou novinku ansámblu, která měla premiéru teprve na sklonku září, uvedla zvučná overtura lužickosrbského skladatele Kocora z jeho oratoria Serbski kwas odkazujícího na hornolužickou podobu svatby.

Program byl proložen mluveným slovem, které návštěvníky do detailu provedlo bohatstvím zvyků, jež srbskolužické svatební veselí provází. A nutno říci, že lužickosrbská svatba je skutečně na zvyky bohatá, má svůj pevný řád, jasně stanovené role, probíhá řadu dní a takřka každá chvilka je spojená s určitým zvykem. Úvodní číslo patřilo takzvanému rámusení před svatbou, bujaré oslavě s temperamentním tancem s příznačným názvem Dumpańca. Další čísla náležela ženskému a dívčímu tanci a zpěvu o přípravách nevěsty či mužské krajové přípitkové písni. Poté soubor vzal publikum na svatbu do farnosti Schleife. Zpěvy a tance doplnila hraná ukázka, ale i baletní čísla nebo tanec s kolébkou. Předpřestávkový program završila návštěva dolnolužické svatby, která byla říznou ukázkou svižné perkusemi podpořené rytmické hudby, pestrobarevných krojů i temperamentních tanců došperkovaných rychlými zvedačkami.

Po pauze zavedl Srbský národní ansámbl, řízený překvapivě korejskou dirigentkou, návštěvníky na svatbu katolickou. Ta zaujala větší uměřeností, tmavšími kroji i sólovým mužským tancem se střevícy. Rytmická břesknost však ani té nechyběla a zaujala i jistá podobnost s českými lidovými nápěvy. Exkurz na církevní svatbu uzavřela titulní píseň "Naša Hanka w'vjencu steji" vystavěná z pomalého úvodu k bohatým strhujícím ansamblovým tanečním číslům. Závěr srbskolužického večera pak patřil hudebním ukázkám. Zazněl tanec Lazowska nebo sbor Ako ta róža, ve kterém se v dialogu představil mužská i ženská část sboru.

Na závěr večera pódium zaplnili muzikanti a vzali návštěvníky na středolužickou svatbu. Ve skladbě Lužické rejowanje jsme tak mohli poznat typické hudební nástroje, kterým vévodí smyčce, žestě, perkuse a dudy, ale i dechová tarakawa. Poslední svatební perlička byla opět přehlídkou barevnosti, lahodnosti a libozvučnosti s množstvím kolových tanců, která byla více opřena o ryzí tradiční folklór.

Soubor prezentoval převážně umělou tvorbu soudobých lužickosrbských autorů, která sleduje typickou instrumentaci a rytmičnost. Svatební veselí našich slovanských sousedů je plné hojnosti, krásy, barev a lesku. Najdeme v něm mnoho blízkého moravskému folklóru, ale i lidovému umění ostatních slovanských národů. V dobách se sklonem k nadnárodní uniformitě je více než cenné uchovávání, pěstování a představování regionálních kultur, a právě to děčínský festivalový večer v plné hojnosti a k nadšeném spokojenosti návštěvníků nabídl.

foto: Lukáš Marhoul Photography

alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt