Vydejte se s námi u příležitosti jubilejního 15. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica 2016 zpět do minulých let a připomeňte si jeho nejdůležitější mezníky. Ve třetí a poslední části našeho seriálu se budeme věnovat letům 2008 – 2015. Tedy období, ve kterém festival překročil hranice našeho státu a začal pořádat koncerty také v sousedním Sasku.
V roce 2008 funguje Lípa Musica již druhý rok s novým logem, názvem, designem. Tak jako se snaží, aby se nový vizuál dostal mezi široké vrstvy lidí, připravuje Martin Prokeš se svým týmem festivalovou nabídku 14 koncertů, ze kterých si vybere každý. Přelomovým projektem je první vystoupení souboru Schola Gregoriana Pragensis společně s japonskými mnichy z uskupení Gjosan – rjú Tendai šómjó. Koncert je zařazen do programu jako prolog festivalu, proběhne stejně jako v letošním roce v českolipské bazilice Všech svatých. Kromě tohoto mimořádného projektu pak festival svým posluchačům nabídne například koncert Pavel Haas Quartetu, Pražské komorní filharmonie, dětem přiveze Spejbla s Hurvínkem a milovníkům neklasické muziky veselý koncert Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers.
Festival Lípa Musica musel na své cestě překonat mnoho překážek. Jednou z nich byla i velká hospodářská krize, festival se však v roce 2009 uskutečnil i navzdory ní. Jediným ústupkem neveselé době bylo složení programu z výhradně českých umělců. Nejedná se však v žádném případě o ústupek z kvalitativní úrovně celého festivalu. Příkladem za všechny je zcela jistě koncert České filharmonie, která se po 50 letech vrátila koncertovat do České Lípy, a to navíc hned s jednou z nejslavnějších skladeb českých autorů, a sice Mou vlastí Bedřicha Smetany (na koncertě zazněly Vltava, Vyšehrad a Šárka). Festival pak pracuje i na poli propagačním. Poprvé se posluchačům dostává do ruky tištěný katalog s uceleným přehledem všech koncertů, s podrobnými informacemi o programu i interpretech. Poprvé také vznikají krátká videa z koncertů a rozhovory s vystupujícími.
A Lípa Musica prožila kalendářních deset let od prvního ročníku (tehdy festival ještě fungoval jako Festival duchovní hudby Česká Lípa). V roce 2010 však ještě výročí neslavila, přesto však byl tento napůl jubilejní ročník dalším úspěchem. Na pódia Lípy Musicy se vrátili zahraniční umělci, konkrétně umělci z Visegrádské čtyřky, navíc festival představil publiku Čechy se zahraničním renomé. Poprvé tak pro Lípu Musicu zahráli kytarista Pavel Steidl nebo hornista Radek Baborák. Mimořádným zážitkem byl koncert legendy Hany Hegerové. Lípa Musica také rozšířila svoje programové možnosti a poprvé nabídla svým divákům tanec – vystoupení skupiny DOT 504.
Při jubilejním 10. ročníku festivalu Lípa Musica v roce 2011 nastal čas na první ohlédnutí za tím, co má festival za sebou. Úspěšné ročníky tak připomněl například Moskevský patriarchální sbor Drevneruskij raspev. Důkazem, že se festival dívá směle dopředu, je pak zahajovací koncert. Pozvání na něj přijala světově proslulá operní pěvkyně Eva Urbanová. Předznamenala tak, že se festival nebojí a s pýchou a hrdostí hledí do zářné budoucnosti. Jubilejní ročník nabídl svým posluchačům již 17 koncertů na území Libereckého, ale i Ústeckého kraje a Prahy. Kromě světových umělců dává šanci i mladým talentům – do programu festivalu je zařazen i koncert žáků českolipské Základní umělecké školy a dětí z Českolipského dětského sboru.
Do nové dekády vykročila Lípa Musica v roce 2012 směle – koncertem Pavel Haas Quartetu na Pražském hradě. Navíc plně dostála svému názvu a fyzicky se stala festivalem mezinárodním. Jedenáctý ročník festivalu byl prvním, který se částečně odehrál na území Spolkové republiky Německo. Prvními koncerty v Německu bylo vystoupení ansámblu Radka Baboráka v evangelicko-luteránském kostele v Großschönau-Waltersdorfu a Scholy Gregoriany Pragensis v přenádherném Knihovním sále radnice v Žitavě. Lípa Musica tak začíná budovat vztahy s německými sousedy, které historie tak ošklivě a doufejme, že ne nenávratně, poškodila. Navíc Lípa Musica v tomto roce začíná vozit své posluchače na vzdálenější koncerty festivalovými autobusy.
Dvanáctý ročník festivalu v roce 2013 nabídl svým posluchačům hned 20 koncertů a nesl ve znamení „Roku české hudby“. Festivalová nabídka byla okořeněna novými místy – kostelem sv. Zikmunda ve Stráži pod Ralskem, kde se od té doby konají koncerty věnované výhradně slavnému strážskému rodákovi H. I. F. Biberovi, a kostelem v Bautzenu. Kromě klasických koncertů vynikajících interpretů, ke kterým bezesporu patří například houslista Václav Hudeček, Iva Bittová nebo holandská zpěvačka Ntjam Rosie, nabídl festival svým příznivcům také jiné žánry. V Jiráskově divadle v České Lípě vystoupil Pražský komorní balet, v českolipském kině Crystal bylo možné shlédnout dva záznamy z předních světových divadelních scén – Metropolitní opery v New Yorku a Mariinského divadla v Petrohradu. Snahu celého festivalového týmu posluchači ocenili. Počet návštěvníků Lípy Musicy v roce 2012 přesáhl čtyři tisíce lidí. Festival dal také prostor mladým talentům v nově založené pěvecké soutěži Lípa Cantantes, kterou festival pořádá se Základní uměleckou školou v České Lípě.
Stejně jako v předchozím roce nabídl i třináctý ročník festivalu Lípa Musica v roce 2014 dvacet koncertů. Oproti loňsku však divákům přinesl seznámení hned se šesti novými festivalovými místy (Cvikov, Doksy, Kamenický Šenov, Šluknov, Teplice, Schirgiswalde). Festival odstartoval opulentním koncertem světově proslulého operního pěvce Štefana Margity. Okořeněn pak byl premiérou mobilního barokního divadla. Díky ansámblu Musica Florea se před diváky v KD Crystal zhmotnila přesná kopie barokního divadla z 18 století, tedy něčeho, co už dávno není k vidění. Absolutním vrcholem festivalu byly dva závěrečné koncerty vynikajícího německého pianisty Gerharda Oppitze.
Prozatím poslední uplynulý ročník Lípy Musicy v roce 2015 poprvé nabídl více než dvacet koncertů, a to konkrétně 22. Natáhla se také doba jeho trvání a to na rovné dva měsíce. Novinkou byl prázdninový prolog na zřícenině hradu a kláštera v německém Oybině, který návštěvníkům nabídl nezapomenutelný zážitek umocněný krásou prostředí. Další pak byl houslový workshop anglických lektorů Petea Coopera a Richarda Boltona s jejich následným koncertem v Centru textilního tisku v České Lípě. K vrcholům festivalu bezesporu patřilo sólové vystoupení koncertního mistra České filharmonie Josefa Špačka ml., německého violoncellisty Nicolase Altstaedta nebo odlehčený koncert všech tří bratrů Ebenů konaný u příležitosti Mezinárodního sklářského symposia. Šanci dostali opět i žáci českolipské zušky, kteří stanuli na společném jevišti s vynikajícím českým klavíristou Petrem Maláskem.
A rok 2016 a další…? Slovy ředitele Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica: „Bez vývoje nastane zákonitě stagnace a později zánik. To je dané. Jsem ale přesvědčený, že kultura se bát nemusí. Ano, může být méně podporovaná, může mít těžší období, ale nás všechny přežije. Zcela jistě. Je to totiž jedno z našich největších bohatství, které nám naši geniální předkové zachovali. Máme tady jasné a hmatatelné důkazy. Protože přečkala staletí, nejrůznější zřízení, politické garnitury, války, bude tady tedy i po nás. Našim cílem a posláním je tedy o kulturu pečovat a přinášet regionu nové a nové zážitky, rozvíjet tak zároveň zájem o náš kraj z hlediska cestovního ruchu a rozvíjet vztahy s našimi německými sousedy. Tudy vidím cestu.“
Předchozí dva díly cestování historií Lípy Musicy najde ZDE a ZDE.