V dalším díle našeho seriálu představujícího perličky šestnáctého programu Lípy Musicy se zastavíme u zahajovacího koncertu. Ten letos z poněkud upjaté škatulky škrobeného symfonického koncertu zatíženého spoustou oficialit vykročí směrem k experimentu. 15. září se bazilika Všech svatých v České Lípě, srdce festivalu Lípa Musica, rozezní unikátním projektem, který v sobě jedinečným způsobem snoubí gregoriánskou mši, alžbětinské zpěvy i písně Beatles. Letošní festivalovou řadu zahájí basbarytonista amerického původu Joel Frederiksen a Ensemble Phoenix Munich svým mimořádným a velmi ceněným projektem Requiem za růžový měsíc.
Původem americký loutnista a pěvec Joel Frederiksen oplývající neobyčejně sametovým hlasem není festivalovému publiku neznámý. Specialista na hudbu anglických loutnových skladatelů a rané italské baroko, umělecký vedoucí Ensemble Phoenix Munich a pěvec, jehož expresivní, okouzlující bas se setkává s mimořádným ohlasem na celosvětové úrovni, představí svoji autorskou poctu jednomu z největších zpěváků a skladatelů písní posledních 50 let – Nicku Drakeovi. Podmanivé melodie písní dotýkajících se lidské duše opatřil Frederiksen doprovodem renesančních nástrojů a vytvořil jedinečné předivo kombinující vlastní písňově pojatou mši za zemřelé s písněmi Drakea a renesančních mistrů.
Od chvíle, kdy kritici začali zařazovat písně Beatles do rámce klasické tradice britské hudby, hledali umělci způsoby propojení mezi současnou a klasickou písní. Myšlenka se zdá být logická, přesto je její realizace velmi obtížná, jelikož jednoduché rockové a renesanční písně odlišují četné rozdíly. Jedním ze způsobů, jak problém vyřešit, je vložení nějakého třetího prvku. Joel Frederiksen zvolil kombinaci písní britského lidového rockového písničkáře Nicka Drakea s pracemi Johna Dowlanda, Michaela Cavendisha a Thomase Campiona ve struktuře mše Requiem, která umocňuje náladu celého projektu. Namísto prostého převedení Drakeových písní na renesanční loutnovou skladbu, Frederiksen volí violu da gamba, loutnu a perkuse, které zachovávají své původní rytmy. Drakeovy písně fungují v tomto obsazení snad ještě lépe než v originálu. Jejich převládající melancholie se jedinečně snoubí s lehce bluesovým pojetím, alžbětinskými písněmi i loutnovou renesanční hudbou. A jedinečný výsledný dojem z projektu umocňuje krásný hlas Joela Frederiksena a vynikající interpretace jeho ansámblu.
„Byl jsem hluboce zasažen hudbou od Nicka Draka od okamžiku, kdy jsem ho poprvé slyšel, v roce 1982, pouhých osm let po jeho smrti. Spojení melancholického hlasu, složitých kytarových doprovodů a sugestivních texty v písních jako Time has told me spoke to me mi naprosto učaroval. Z nahrávky jsem se naučil hrát některé písně, které je čas od času hrál s kytarou a pozoroval, jak lidé na Drakeovu hudbu reagují. Myšlenka na "Requiem za růžový měsíc" ale přišla později. V roce 2000 jsem náhodně slyšel píseň "Pink Moon" v kině jako součást reklamy na Volkswagen. A znovu mě Nickovo zvláštní umění zasáhlo. Jedná se o umění plné melancholie, pocitů, které jsou velmi blízké i písním alžbětinského věku. Chtěl jsem vzdát poctu Nicku Drakeovi a napadlo mě nakonec rekviem. Myšlenka na kontrast staré a nové hudby se mi zalíbila a rozhodl jsem se, že provedu části gregoriánské mše za zemřelé vedle Nickových písní uspořádaných pro rané nástroje a vzniklo Requiem za růžový měsíc, za něž jsme dostali cenu ECHO. Jsem Nickovi nesmírně vděčný za jeho krásnou hudbu,“ dodává Joel Frederiksen.
Nenechte si ujít tento skutečně mimořádný umělecký zážitek, experiment, jež vás uhrane prostou silou své výpovědi a sametovými melodiemi – poslechnout si jej můžete již dnes na spotify – ale naživo jej můžete zažít jen na MHF Lípa Musica. Více informací a možnost zajistit si vstupenky na www.lipamusica.cz.
Festival se koná za laskavé podpory: Libereckého kraje, města Česká Lípa, Ministerstva kultury České republiky, Česko–německého fondu budoucnosti, Ústeckého kraje – programu Rodinné stříbro, Nadačního fondu Bohemian Heritage Fund, Státního fondu kultury ČR, státního podniku Lesy ČR a dalších subjektů.