15. Lípa Musica otevřela svou říjnovou koncertní nabídku na zámku v Doksech, kde spolu Dialog královského páru svedli dva špičkoví umělci - harfistka Jana Boušková a hornista Radek Baborák. Téměř výhradně francouzský program složený z děl pozdně romantických, impresionistických až soudobých skladatelů ukázal neobyčejnou zvukovou paletu těchto královských nástrojů, se kterými se festivalové publikum zatím nemělo v historii festivalu možnost se v této komorní podobě seznámit. Do posledního místa zaplněný sál zámku toto výtečné duo odměnil skandovaným dlouhotrvajícím potleskem.
Jana Boušková i Radek Baborák jsou provotřídními reprezentanty české klasické hudební scény, kteří dosáhli mimořádných úspěchů doma i v zahraničí. Boušková se jako jediná Češka v historii dokázala prosadit v nejprestižnějších harfových soutěžích světa, Baborák zanechal výrazný otisk v předních světových orchestrech. Oba jsou stálými hosty nejen na předních světových pódiích, ale i na tom festivalovém. Jana Boušková zde sólově debutovala před dvěma lety, Radek Baborák letošní 15. ročník zahajoval. Jejich spojení je však velmi vzácné a v letošním roce si je mohla užít jen Lípa Musica.
Program koncertu nabídl díla skladatelů, jejichž jména nepatří k těm nejznámějším. Dauprat, Koechlin, Andrés, Tournier, Koetsier reprezentují komponisty, kteří sami byli aktivními hráči na dané nástroje, a proto se se znalostí jejich specifik pustili i do kompozic, které pak dají vyniknout harfě i horně v jejich skutečně plné kráse a možnostech.
Prvním hudebním zastavením večera byl slavnostní dialog v sonátové formě z pera Rejchova žáka Dauprata, který měl ještě blíže ke klasicismu. V druhém čísle předvedl Radek Baborák hned dva nástroje a v hubertovském čase honů zazněly dokským zámkem fanfáry k lovu na přirozenou hornu, i klidné nokturno.
Zpěvy babího léta z pera vynikajícího francouzského harfisty Andrése posluchače posunuly v hudebním dějinném běhu blíže ku přítomnosti. Výrazově i rytmicky poutavé dílo vystřídala impresionisticky barvitá a náladová Debussyho Balada v úpravě pro toto nástrojové obsazení. Poslední duovou skladbou pak byl moderní výlet do Nizozemí v Koetsierově sonátě.
O sólo však v programu nebyla ochuzena ani harfistka Jana Boušková, která sáhla po působivé Sonatině Marcela Tourniera, díle virtuózně náročném i výrazově jímavém, jež podala s noblesou a brilancí sobě vlastní.
Večer v Doksech měl jiskru a jednoznačně nadchnul, umělci přesvědčili svým řemeslně dokonalým a výrazově bohatým hudebním projevem i vřelou lidskostí, dramaturgie zaujala svou neotřelostí. Dialog královského páru byl zkrátka královským večerem 15. ročníku festivalu, který nabídl spontánně mistrovský a šarmantně elegantní hudební rozhovor té nejvyšší interpretační úrovně.