Do světa opery se letos s Lípou Musicou vrátíme v sobotu 12. října v Liberci, kde se v Šaldově divadle v celé škále operních rolí – od Cherubína z Mozartovy Figarovy svatby, přes Čajkovského Pannu Orleánskou či Saint-Saënsovu Dalilu až po Waltrautu z Wagnerova Soumraku bohů – představí mezzosopranistka Dagmar Pecková.
Svoji operní kariéru zahájila tato absolventka Pražské konzervatoře v Německu, kde po dvou letech v operním studiu v Drážďanech byla v roce 1987 angažována jako sólistka drážďanské Semperovy opery. O rok později odchází a stává se sólistkou Státní opery v Berlíně. Dnes je Dagmar Pecková hostem předních evropských operních scén – Stuttgart, Berlín, Drážďany, Basilej, Paříž, Hamburk, Londýn, Lausanne či Praze. Na všech jevištích se představuje ve významných rolích světové operní literatury. Ve své koncertní činnosti se Dagmar Pecková reprezentuje bohatým repertoárem od klasiky až po díla předních současných skladatelů. Stejně jako v případě operního repertoáru se objevuje na koncertních pódiích ve světových metropolích, jakými jsou Londýn, Vídeň, Oslo, Madrid, Frankfurt, Tel Aviv, Mnichov, Liverpool, Curych a řada dalších. Vystupuje na významných mezinárodních festivalech – Salcburk, Brenz, Pražské jaro apod.
Na festival Lípa Musica se Pecková vrací po šesti letech a komorní recitál s klavírem tentokrát vymění za operní gala, na kterém ji doprovodí Severočeská filharmonie Teplice za zařízení Martina Doubravského.
Při příležitosti návratu Dagmar Peckové jsem jí položili několik otázek:
Na MHF Lípa Musica nevystupujete poprvé, jak vzpomínáte na svůj první koncert na tomto festivalu a jeho atmosféru?
Bylo to v roce 2007. Dělala jsem písňový recitál z děl Brahmse, Ebena, Slavického a dalších. Publikum bylo velmi vnímavé, čehož si velmi cením. Nebyl to jednoduchý repertoár.
Máme za sebou léto, čas divadelních prázdnin a dovolených, jak jste relaxovala?
Miluji svůj domov. Tak že jsem byla ráda, že jsem mohla zůstat doma. Strašně mi prospělo nic nebalit a prostě relaxovat pod naší katalpou. Je to nádherný strom. Věnovala jsem se sobě v hojné míře. Také svému hlasu a budoucím koncertům a výběru repertoáru na další roky.
Jaké jsou Vaše umělecké plány pro nadcházející koncertní a divadelní sezónu?
Je rok Wagnera, tak se vyžívám.
Na festivalu Lípa Musica představíte průřez operní tvorbou od Mozarta po Wagnera. Mění se během let Váš hudební vkus či obliba různých rolí? Jak?
Role se mění s přibývajícím věkem a zráním hlasu. Je stále co se učit. Mezzosoprán je obor, kde můžete jeden večer zpívat svůdnici, druhý večer intrikánku, nebo vražednici, další večery trpíte s hrdinkou a její nenaplněnou láskou. Je to bohatý obor, kde je stále co zpívat.
Máte ještě nějaké nesplněné umělecké sny?
Beze snů není možné existovat. Sny jsou budoucnost. Je spousta rolí, které mě zajímají, ať je to Straussova Klytaimnestra, nebo Janáčkova Kostelnička. Teď se chci soustředit na Marii v Bergově Wozzeckovi.
Plné znění rozhovoru si můžete přečíst v pátém čísle našeho festivalového zpravodaje, pro jehož odběr se můžete registrovat na www.lipamusica.cz.
A pokud není opera právě tím vaším šálkem čaje, nabízíme vám příští týden poslední letošní výlet do Saska. 11. října s námi můžete navštívit Bautzen, kde vystoupí úspěšná Schola Gregoriana Pragensis Davida Ebena se svým programem Antica e moderna. Ten je spojením dvou hudebních světů, které jsou sice časově značně vzdálené, zároveň však velmi blízké. První část koncertu je věnována gregoriánskému chorálu a rané polyfonii. Ve druhé části zazní Suita liturgica Petra Ebena pro jednohlas a varhany, která vznikla výběrem několika částí z autorových “Liturgických zpěvů” a jejich doplněním koncertantními mezihrami. Více informací na www.lipamusica.cz.