14. ročník MHF Lípa Musica vyvrcholí v sobotu 21. listopadu v Městském divadle v Novém Boru slavnostní symfonickou tečkou, a sice provedením monumentální kantáty Carmina Burana německého skladatele Carla Orffa v podání tria operních sólistů předních tuzemských operních scén, Filharmonie Hradec Králové a spojených sborů z Wiesbadenu a Blanska pod taktovkou německého dirigenta T. J. Franka. Kompletně vyprodaný koncert uzavře letošní ročník festivalu, který nabídl 23 projektů na 16 místech Libereckého a Ústeckého kraje včetně saského příhraničí a přilákal podle prvních odhadů rekordní více jak čtyři tisíce návštěvníků.
Expresivní hudba Carla Orffa jako by byla symbolem dramatického dvacátého století. Názorově se Orff dostával do střetu s nacistickou ideologií. Carmina Burana, nejslavnější autorova skladba, byla premiérována v roce 1937 ve Frankfurtu nad Mohanem a okamžitě dosáhla obrovského úspěchu. Celosvětově slavnou se stala po druhé světové válce a dnes patří mezi nejmonumentálnější kompozice 20. století.
Za předlohu ke Carmině Buraně sloužil Orffovi soubor náboženských, satirických, milostných, moralistických či pijáckých písní z 11. až 13. století, jenž byl nalezen v klášteře Beurum v bavorských Alpách. Orff se k vydání rukopisu dostal náhodu v roce 1934 v jednom würzburském antikvariátu. Z 254 písní si pro své dílo vybral 24 textů, jež použil za libreto. Hudba díky hojnému používání bicích nástrojů nese dramatický rytmický náboj, který strhává posluchačovy smysly a nutí jej k maximální koncentraci na celek hudebního monumentu.
Epochálního potenciálu díla si byl vědom i sám Orff. Po prvním uvedení Carminy Burany napsal svému nakladateli: „Všechno, co jsem dosud napsal a Vy také bohužel vytiskl, můžete nyní hodit do stoupy. Carminou Buranou začíná mé souborné dílo“.
Představení poznamenává jedna změna v obsazení. Sopránového partu se místo původně avizované Marie Fajtové ujme pěvkyně Olga Jelínková, která absolvovala Pražskou konzervatoř u Antonie Denygrové (2002) a Hudební fakultu pražské AMU ve třídě Miloslava Podskalského (2009). Zúčastnila se rovněž interpretačních kurzů u Richarda Sigmunda v italském Meranu, mistrovských kurzů u Teresy Berganzy ve španělském Santanderu, jejichž součástí bylo koncertní turné po Španělsku a Francii, a mistrovských kurzů Petera Dvorského ve Znojmě a Piešťanech. V červnu 2011 se stala finalistkou pěvecké soutěže Concorso di canto lirico internazionale per cantanti lirici – Giacomo Puccini v italské Lucce a v listopadu 2011 získala 1. cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Ke svým úspěchům si může připsat mimo jiné i vítězství v soutěži Ad honorem Mozart na pražské Bertramce (2008) a na International Pustina Competition ve Žďáru nad Sázavou (2009). Jako Rosina (Rossini: Lazebník sevillský) se představila v Jihočeském divadle České Budějovice, Eurydiku (Offenbach: Orfeus v podsvětí) zpívala v Divadle J. K. Tyla v Plzni a v Městském divadle v Brně, Madam Herz (Mozart: Divadelní ředitel) v Městském divadle v Brně, Královnu noci (Peter Shaffer: Amadeus) ve Slezském divadle Opava, Adélu (J. Strauss: Netopýr) a Královnu noci (Mozart: Kouzelná flétna) v Národním divadle Brno, Gildu (Verdi: Rigoletto) a Aminu (Bellini: Náměsíčná) v libereckém Divadle F. X. Šaldy; za ztvárnění Aminy se dostala do širší nominace na Cenu Thálie 2010. Se souborem Státní opery Praha vystoupila v červenci 2010 v roli Micaëly (Bizet:) v korejském Soulu. Od února 2012 vystupovala v roli Mozartovy Královny noci ve Státní opeře v Praze. Jako Belliniho Amina se představila také v polském Štětíně a v německém Ingolstadtu. Do svého repertoáru si koncem roku 2012 připsala titulní roli Donizettiho Lucie z Lammermooru a později Nanettu (Verdi: Falstaff), ve Slezském divadle Opava pak Despinu (Mozart: Così fan tutte). Koncertně vystupuje s varhaníkem Alešem Bártou, se souborem Baroque Jazz Quintet pod vedením klavíristy Eduarda Spáčila a s Ensemble Martinů. Se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK se jako sólistka podílela na provedení Mahlerovy Symfonie č. 4 (2008) pod vedením dirigenta Jiřího Kouta a Stabat Mater F. Poulence (2013) pod taktovkou Serge Bauda. Jako sólistka vystupuje pravidelně se souborem Collegium českých filharmoniků, s nímž se mj. v roce 2005 podílela na natočení CD pro dánskou firmu Classico (árie A. Dvořáka, G. Verdiho a G. Pucciniho) a podnikla koncertní turné po Japonsku (2008). Pro Český rozhlas natočila mj. s violistkou Jitkou Hosprovou nový písňový cyklus Zdeňka Lukáše Quis? pro soprán a violu. V r. 2011 nazpívala hlas hlavní hrdinky do filmu Jaroslava Brabce Aplaus. Autor hudby k tomuto filmu Jan Jirásek jí dedikoval svůj nový písňový cyklus Voice on Canvas, který spolu s klavíristou Martinem Levickým nahráli pro Český rozhlas. Její spolupráce s pražským Národním divadlem začala v r. 2014 rolí Mégacla (Mysliveček: L’Olimpiade) ve Stavovském divadle. Následovala Mozartova Královna noci a nově Slavík (Stravinskij: Le Rossignol) v historické budově v sezoně 2015/16. Od ledna 2015 je angažovaná v Moravském divadle Olomouc, kde se již jako domácí sólistka objevila poprvé v roli Lízy (Kálmán: Hraběnka Marica).
Jana Sibera – soprán
Tomáš Kořínek – tenor
Ivan Kusnjer ¬ baryton
Projektchor Marktkirche Wiesbaden, sbor Rastislav Blansko
Filharmonie Hradec Králové
Thomas J. Frank – dirigent
Více informací najdete na www.lipamusica.cz.
Prodej vstupenek je s ohledem na vyprodanost závěrečného koncertu již ukončen.