pondělí 28. září ve 20 hodin
kostel sv. Vavřince, Jezvé
G. F. Händel: Vodní hudba – Suita No.3 – g moll HWV 350
G. Tartini: Koncert pro trubku D Dur
A. Vivaldi: Podzim
J.P. Rameau: Unesuiteimaginaire
Venti Diversi ensemble
Marek Zvolánek – trubka
Martin Petrák – umělecký vedoucí
Když vymýšlím otázky pro tento koncert, ještě ve mně doznívají dojmy z koncertu zahajovacího. Můžeš už prozradit své pocity? Naplnil koncert České filharmonie tvé očekávání?
Z koncertu České filharmonie mám ty nejkrásnější dojmy. Dokonce předčil mé očekávání. Zážitek se ovšem nedá přenést na papír, musí se zažít. Jsem pyšný na to, že se podařilo filharmonii pro Lípu Musicu zajistit.
Pro mě osobně je koncert v Jezvém druhým vrcholem letošního festivalu. Dokonce se jej pokusím stihnout v den, kdy je v mém rodném městě papež, což si rovněž nechci nechat ujít. Má skutečně být jedním z vrcholů, anebo takto nad tím jako pořadatelé neuvažujete?
Uvažuji téměř stejně. Koncert v Jezvém bude skutečně top zážitkem. Marek Zvolánek patří k nejlepším českým trumpetistům.
Händel a Vivaldi jsou jména známá ze školy asi i laikům. Můžeš trochu přiblížit i Tartiniho a Rameaua?
Italský skladatel a houslový virtuos Giuseppe Tartini je pro nás jedním z vrcholných představitelů barokního instrumentálního koncertu. Je pravděpodobné, že se stal v kompozici žákem českého kněze Bohuslava Matěje Černohorského působícího v Assisi. Tím ale jeho spojení s českými zeměmi nekončí. Po orchestrálních angažmá v Assisi a Ancone vedl od roku 1721 orchestr v bazilice sv. Antonína v Padově. V této funkci často cestoval a víme, že také strávil několik let v Praze, kde zažil korunovaci Karla VI. v roce 1723. Po návratu do Padovy zde založil později proslulou hudební školu, kterou prošlo mnoho předních skladatelů té doby. Tartiniho kompoziční styl je založený na virtuozitě, bohaté zdobnosti, kantabilitě. Legendární je také jeho převratná technika smyčcových tahů.
Jean-Philippe Rameau ve svém hudebně dramatickém díle vytvořil typ pozdně barokní francouzské opery vycházející z lullyovských tradic, avšak používající mnoho nových stylových prvků. Patří mezi nejvýznamnější skladatele francouzské školy zakládající hudbu určenou k poslechu a tanci.
Přečetl jsem si, že soubor Venti Diversi je mimořádný tím, že starou hudbu interpretuje poněkud netradičně. Můžeš tuto skutečnost upřesnit?
Rozdíl je v tom, že běžný soubor zabývající se interpretací barokní hudby hraje na kopie dobových nástrojů. Slengově jim říkáme pazourkáři. Zvuk těchto nástrojů není tak barevný jako u moderních nástrojů. Smyčcové nástroje jsou potažené střevovými strunami což je další zvukový handicap. Nicméně obecně platí, že hudební svět se rozděluje na tzv. pazourkáře a moderní . Venti Diversi jsou moderní s interpretací pazourkám, praktikují barokní interpretaci s moderním zvukem.
I v detektivkách či černé kronice se můžeme dočíst o krádežích vzácných houslí, které pocházejí ze slavných dílen a jsou i několik staletí staré. Funguje něco podobného i v případě trubek? Netušíš, na jaký nástroj bude hrát Marek Zvolánek?
Občas se opravdu stane, že se některému z hudebníků ztratí starý nástroj. Marek hraje od roku 2001 exkluzivně na nástroj světoznámého rakouského výrobce Schagerl Music Instruments.
Městečko Jezvé je velkým soustem pro všechny, kdo o něm píší. Není totiž nesklonné, jak by se zdálo. Jak se s tím vypořádáváš ty?
Nenechte si ujít koncert a určitě přijeďte do Jezvého :o)).
Můžeš trochu naznačit, jak probíhají jednání s obcemi, v nichž se mají koncerty odehrávat? Přispívají také ze svých rozpočtů jako například Česká Lípa?
Jednání s městy a obcemi je založeno na přátelském vztahu a vzájemné úctě. Společnými silami se snažíme o posílení kulturní úrovně míst. Každá z obcí se podle svých možností na koncertech podílí. Festival potom koncerty dofinancovává a zprostředkuje kompletní reklamní zajištění.
---
Na otázky odpovídal ředitel festivalu Lípa Musica Martin Prokeš.