sobota 4. října v 17 hodin, kostel Narození Panny Marie, Kravaře v Čechách
Pavel Haas Quartet
program: Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1 „Kreutzerova sonáta", Pavel Haas: Smyčcový kvartet č. 3 op. 15, Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet op. 135 F dur
Osobně jsem se do Kravař moc těšil, ale zřejmě se nestihnu vrátit z Německa. Čeho myslíš, že budu litovat nejvíce?
Myslím, že bys mohl litovat zejména toho, že neuslyšíš jeden z nejlepších kvartetů světa. Jejich hra je naprosto strhující.
Myslíš si, že bude zase plno? Máte už s Kravařskými nějaké zkušenosti?
To nedokážu odhadnout. V loňském roce byl kostel v Kravařích plný. Věříme, že i v letošním roce dokážeme přilákat posluchače. Kravaře jsou podle mne příkladem, že když je v obci dobrý starosta, může fungovat i nemožné. Důkazem byla i návštevnost v loňském roce. Již nyní máme objednávky z Prahy, Liberce, Teplic, takže zájem o koncert je.
O každém z navštívených kostelů jsi nám řekl něco zajímavého. Čím je zvláštní kostel Narození Panny Marie?
Zajímavostí kostela je, že první dochované zmínky jsou již ze 14. století. Kostel se nachází přímo v jednom z rohů trojúhelníkového náměstí. Zajímavé je i to, že kostel je v majetku obce Kravaře, která se o něj náležitě stará. V prostorách kostela je instalována stálá výstavka mešních rouch a ornátů. K informování návštěvníků slouží doprovodné tiskoviny o ornátech a mešních rouchách a dále o cenných okenních vitrážích. Kravařský kostel má zkrátka nádhernou atmosféru.
Také nám určitě prozradíš něco ze zákulisí interpretů. Proč přijali jméno právě Pavla Haase, bratra herce Hugo Haase?
Jak již z názvu samotného lze vyčíst, byla to zřejmě úcta ke skladateli samotnému. Pavel Haas, který se stal jedním z prvních studentů nově založené Brněnské konzervatoře, byl nejen vynikající student, muzikant (žák Leoše Janáčka), ale i skvělý člověk. V době okupace s ohledem na ochranu své rodiny se nechal rozvést se svou ženou, jen aby zachránil rodinu a rodiče manželky. Sám si tím však podepsal ortel smrti. Po dokončení svého třetího kvartetu op. 15 (právě ten bude uveden v Kravařích) byl v roce 1941 deportován do Terezína. Zde se umělcům z řad vězňů podařilo bojovat proti strašnému osudu prováděním hudebních či divadelních děl. Poslední z Haasových skladeb, Studie pro smyčce, byla premiérována v září 1944 v rámci natáčení propagandistického filmu Kurta Gerona, který měl dokázat „skvělé zacházení“ s Židy ve Třetí říši. Měsíc poté byl Pavel Haas převezen do Osvětimi, kde zahynul v plynové komoře. To vše, myslím, vedlo hudebníky kvartetu k hluboké úctě a snaze adorovat jeho jméno a jeho památku. Jak se jim to daří, můžeme posoudit sami.
Manželka litovala, že na sobotním koncertu maďarských muzikantů v Novém Oldřichově nebylo na interprety vidět, že si nemohla užít i vizuálně. Předpokládám, že tentokrát půjde o jinou kávu. Bude hrát Quartet hodně pro oko?
Je to vždycky lepší, když má posluchač kontakt s interpretem. Nicméně koncert v Kravařích splní i tato očekávání. Bude to tedy jistě tzv. všestranná pastva pro oči i duši.
Zatímco většina předešlých koncertů byla až moc jednotvárná (taková už gotická či barokní hudba asi trochu je), tentokrát jde o velmi pestrou nabídku. Beethoven se narodil ještě v osmnáctém století, Haas zemřel v Osvětimi. Jak program vznikl?
Jednoduchá odpověď. To, co dělá Pavel Haas Quartet naprostým TOP, je fakt, že věnují společné hře svůj veškerý volný čas. Hovoří se o tom, že denně cvičí přes šest hodin a vždy se zaměří v rámci roku pouze na jediný projekt, který je doveden k preciznosti a dokonalosti. My jsme v letošním roce obdželi tuto nabídku, a tak jsme ji s nadšením přijali. Ještě jednou Vás všechny zvu, pokud bude něco zážitek, tak to bude právě koncert v Kravařích.