Dnes je 27. 11. 2024
svátek má Xenie

Lípa Musica 2008 aneb jak si užít koncert číslo čtyři?

Archiv

sobota 20. září ve 20 hodin, kostel sv. Barbory, Zahrádky
Hana Blažíková - zpěv, gotická harfa
program: „Rosa das rosas" - mariánská zbožnost ve středověku


Loňský koncert v kostele sv. Barbory byl nezapomenutelný nejen kvůli protagonistům  („Lamentace“ Tomáše Hanzlíka v podání dvou tenoristů Hasan El-Dunia a Martina Prokeše, klavíristy Jana Čecha a violoncellisty Jiřího Bárty), ale i díky atmosféře. Chystáte letos opět svíčky při cestě i v samotném kostele?


Troufám si tvrdit, že Zahrádky s kostelem sv. Barbory jsou asi nejmagičtějším místem, kde se festival odehrává. Je to dané polohou a taky skutečností, že zkrátka v kostele není elektrika. Rádi bychom tedy zachovali tuto tradici i v letošním roce. Koncert bývá mimořádným zážitkem i pro naše posluchače, kteří nás i interprety většinou potěší vyprodaným kostelem.


Spousta lidí se už loni ptala, kde vůbec v Zahrádkách je kostel. Nechceš na tomto místě raději vysvětlit, že vlastně není v Zahrádkách?


Je a není, máš pravdu, spousta lidí kostel hledala. Jedna z mých sester dokonce dorazila na koncert až hodinu po něm. Nachází se, dá se říct v polích. Když odbočíte z hlavní cesty na Prahu a jedete dále na Litoměřice, absolvujte takové malé esíčko a dostanete se na úroveň sběrny palet, tesně před ní je oddbočka doleva s asfaltovou cestou třetí třídy, je tam vysázená malá alej. Po ní stále rovně a pak už uvidíte svíčkami osvícené schodiště. Letos dáme k odbočce z hlavní silnice k aleji petrolejovou lampu. Jinak ještě něco málo k jeho historii. Jihovýchodně od Zahrádek stojí kostel sv. Barbory. Původní renesanční stavba vznikla na půdorysu latinského kříže kolem roku 1550 a později byla zbarokizována. Blízká zvonice má nad portálem uvedený letopočet 1609. U schodiště ke hřbitovu obklopujícímu kostel stojí barokní sochy Sv. Václava a Sv. Prokopa z 1. čtvrti 18. století. V kostele je rovněž hrobka Kouniců. Kostel je jediným pozůstatkem vsi Mnichova, která zanikla ve třicetileté válce.


Kde je nejlepší zaparkovat, aby člověk měl co největší pohodlí a co nejméně problémů?


Když už přijíždíme nově vysazenou alejí a sjíždíme ke kostelu, tak kdekoliv při krajnici nebo pod samotným schodištem. Naštěstí krajnice u silnice není nijak strmá, takže se dá dobře najet koly na trávu, aniž bychom riskovali, že již nevyjedeme.


Hana Blažíková je známá i jako operní pěvkyně a houslistka. Proč při Lípě Musice dostala přednost jako harfenistka?


Hana Blažíková je nejžádanější zpěvačkou na tzv. starou hudbu - jak v Čechách, tak v Evropě. I v rámci našeho festivalu se již jako zpěvačka představila např. v sopránovém sólu Mozartova Requiem. Protože o Hance víme, že hraje i skvostně na gotickou harfu, přemluvili jsme ji, aby pro náš festival nastudovala koncertní program, který bude mít světovou premieru. Navíc si Hanka nechala zhotovit kopii gotické harfy ve Španělsku.


Loni na Lípě vystoupila harfenistka Kateřina Englichová. Mezi námi: je Hana Blažíková také tak krásná a charismatická?


Je to tak, Kateřina Englichová je nádherná žena a Hanka není jiná. Naše smyslové vjemy budou uspokojeny. Propojení ženské krásy s krásou jejího hlasu a lahodným zvukem její harfy a navíc při svíčkách….je to skoro nefalšovaná kýčová pozvánka na romantický večer, navíc podtržený překrásným dramaturgickým počinem nesoucí název ROSA DAS ROSAS, mariánská zbožnost ve středověku. Koncert bude nahráván jak českým rozhlasem, tak pro DVD záznam.



Jaký bude rozdíl mezi hrou na harfu loni a letos? Přívlastek gotická zřejmě něco naznačuje...


Harfička gotická je malinká sestra té loňské. Hráčka ji nedrží mezi nohama a nepotřebuje k jejímu přivezení silného mužského. Gotická harfa se drží na kolenou. Další rozdíl je samozřejmě ve zvuku, ale přijdte si poslechnout sami.


A co si představit pod názvem programu Rosa das rosas?


Dovolím si citovat slovo k programu: Od raných dob křesťanství byla Panně Marii prokazována zvláštní úcta. Četné mariánské svátky připomínaly v bohoslužbách nejdůležitější okamžiky jejího života, tak úzce spjaté s příchodem Krista a uskutečněním Jeho díla. Vlastní místo Panny Marie v rámci křesťanského kultu bylo pro teology často poněkud kontroverzním tématem. V umění se však neobráží nic z těchto teologických sporů. Před námi naopak vyvstává neobyčejně vyrovnaný a bohatý soubor děl s mariánskou tematikou, a to jak z oblasti výtvarného umění, tak i básnictví a hudby. Kdybychom chtěli postihnout, co je celé této tvorbě společné, mohli bychom říci, že je to snaha vyjádřit tajemné spojení panenství a plodnosti, tělesné krásy a duchovní hloubky.