Přitom ještě ani nezačal splácet 750 milionů korun, které si v roce 2006 půjčil na rekonstrukce krajských silnic druhých a třetích tříd. Teprve letos na jaře totiž vyčerpá poslední peníze. ČTK to dnes zjistila na internetových stránkách www.kraj-lbc.cz.
Záměr půjčit si na opravy mostů schválili už loni v květnu krajští zastupitelé, přestože zejména opoziční Starostové pro Liberecký kraj upozorňovali na nebezpečí dalšího zadlužování v době hospodářské krize. "My nejsme proti opravám mostů ani proti úvěru, nejprve by měl ale kraj hledat úspory ve svém rozpočtu a teprve pak se zadlužovat," řekl dnes ČTK předseda klubu starostů Martin Půta. Vyhlášením soutěže byl překvapen, zastupitelé zatím informaci nedostali, přestože krajští radní vyhlášení tendru schválili už 16. února.
Liberecký kraj připravil na letošní rok úsporný rozpočet s vlastními příjmy a výdaji 2,144 miliardy korun. Ročně ale hospodaří se zhruba sedmi miliardami korun, většinu rozpočtu však tvoří peníze pro školství a sociální oblast, které krajskou kasou jen protékají. Zadlužení kraje dosáhlo na konci loňského září 990 milionů korun, kraj splácí mimo jiné také úvěr na rekonstrukci kuchyňského traktu v liberecké nemocnici. "V případě dalšího úvěru hrozí, že kvůli splácení dluhů nebudou v příštím volebním období peníze na investice," varoval Půta.
Podle libereckého náměstka pro dopravu Martina Seppa (ČSSD) jsou ale opravy mostů nutné. Třetina ze 664 mostů na silnicích druhých a třetích tříd, které má kraj ve správě, je ve velmi špatném až havarijním stavu. Některým z nich hrozí uzavření. "Na rekonstrukci 219 mostů, které jsou v nejhorším stavu, bychom potřebovali 750 milionů korun, to si ale nemůžeme dovolit," řekl ČTK Sepp. Proto bylo podle něj vybráno 70 mostů, které jsou v nejhorším stavu a díky úvěru by se měly dočkat rekonstrukce.
Ani krajské silnice přitom stále nejsou v pořádku. Přestože kraj v minulých letech získal stamiliony na rekonstrukce z evropských dotací a další peníze přidal z úvěru, stále to nestačí. V nevyhovujícím či havarijním stavu je stále zhruba 40 procent z 2100 kilometrů krajských silnic. Na jejich opravu by kraj potřeboval dalších 2,3 miliardy korun, k dispozici má ale zhruba polovinu. Na opravu bezmála 740 kilometrů silnic tak v nejbližších letech peníze nebudou.