Z loňských více než 100 registrovaných firem a živnostníků v Libereckém kraji se nejlepší firmou stala společnost LTA. Vítězným živnostníkem byl Jakub Mach (podrobnosti níže). Účast v soutěži přináší firmám a živnostníkům především skvělou příležitost zviditelnit své podnikání na krajské i celostátní úrovni. Kromě řady věcných a užitečných cen pro své podnikání i zaměstnance mohou totiž účastníci vyhrát mediální kampaň v milionové hodnotě.
Zájemci o účast v soutěžích se mohou jednoduše a zcela zdarma registrovat na webových stránkách www.firmaroku.cz a www.zivnostnikroku.cz do konce července. Do krajského finále každé ze soutěží postoupí deset vybraných podnikatelských subjektů. Zatímco v případě uchazečů o titul FIRMA ROKU 2007 bude rozhodovat odborná porota na základě objektivních kritérií, u kandidátů na titul ŽIVNOSTNÍK ROKU půjde zejména o originální podnikatelský příběh. Volba firmy a živnostníka roku 2007 v Libereckém kraji proběhne 24. září. Vítězové obou kategorií budou reprezentovat svůj kraj v celostátním finále, které proběhne 15. listopadu v Praze.
Vyhlašovatelem tohoto významného tuzemského klání úspěšných podnikatelů jsou již tradičně Hospodářské noviny. Do hledání nejlepší firmy a nejlepšího živnostníka roku 2007 se aktivně zapojují i další partneři soutěží, kterými jsou společnosti Telefónica O2, Raiffeisenbank a Skupina ČEZ. Ti, stejně jako Hospodářská komora ČR a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, pomohou rozšířit informace o soutěžích mezi co největší počet potenciálních účastníků. Mediální podporu soutěžím zajistí, vedle Hospodářských novin, i ČRo 1 – Radiožurnál a ČT 24, kteří jsou mediálními partnery akce. Organizátorem soutěží je komunikační agentura Bison & Rose.
FIRMA ROKU A ŽIVNOSTNÍK ROKU Libereckého kraje 2006
LTA BOJUJE HLAVNĚ S NOUZÍ O DĚLNÍKY Mezi firmami Libereckého kraje zvítězila společnost LTA z České Lípy – malý závod, který vyrábí součástky pro výrobce dřevoobráběcích strojů. Majitelé LTA – Ivan Stodola a František Třešňák se pustili do podnikání před šesti lety. „Pracovali jsme spolu u jedné větší strojírenské firmy, já jako ekonom, kolega byl vedoucím výroby. Jenomže náš zaměstnavatel mířil ke krachu, a tak jsme se radši osamostatnili,“ říká Stodola. Začínali nákupem strojů v pronajatém objektu. Zpočátku zaměstnali patnáct lidí, postupně jejich počet zvedli na pětadvacet. Z předchozího působiště si přinesli kontakty na obchodní partnery. Dnes vyrábějí především pro dvě německé strojírenské firmy. Do zahraničí míří 95 procent jejich produkce.
Podle Stodoly byly v jejich kariéře nejtěžší první roky. „Nějakou dobu trvalo, než jsme si u zákazníků vybudovali renomé, přesvědčili je, že umíme dělat kvalitně a je na nás spolehnutí,“ říká. Jejich firma se dnes může pochlubit špičkovými počítači řízenými automaty. Roční tržby se v posledních dvou letech pohybují kolem pětatřiceti miliónů korun ročně. Největší problém, s nímž českolipští podnikatelé zápasí, je nedostatek zaměstnanců: „Potřebujeme kvalifikované dělníky – soustružníky, zámečníky. Bohužel zrovna lidí s touto specializací je všude málo,“ říká Ivan Stodola.
PRODÁVÁ ZÁBAVU DO SVĚTA
Nejúspěšnějším živnostníkem v Libereckém kraji je Jakub Mach, majitel českolipského Internetstudia. To vyvíjí a prodává zábavu do mobilních telefonů. Součástí nabídky Internetstudia jsou WAP aplikace jako chat, seznamka či nabídky práce. Machova firma tvoří obrázky na displeje mobilů, vyzváněcí melodie, hry, hlášky na mobil, videa. Prodává je ve vlastní distribuční síti po celém světě.“ Jsme nejvýznamnějším dodavatelem wapových služeb pro Vodafone, distribuujeme hry po celém světě, našimi partnery jsou významní světoví operátoři i nezávislé mobilní portály,“ líčí Mach. Realizuje také SMS kampaně pro velké reklamní agentury. „A služby poskytujeme v řadě zemí včetně Bangladéše a Mosambiku," dodává.
„Jako první jsme přišli na trh s hláškami pro mobily, proslulé jsou imitace namluvené Václavem Faltusem. A jako první jsme celosvětově nabídli video-vyzvánění," říká. Majitel Internetstudia měl být původně ekonomem. Studium ekonomické fakulty Vysoké školy báňské ale přerušil, víc ho táhlo podnikání. Než se dostal k vlastní firmě, vystřídal několik zaměstnání v různých oborech. Ačkoliv firmu vlastní sám, od počátku se snaží obklopovat týmem kvalitních a vysoce kvalifikovaných lidí. »Sám funguji hlavně jako vizionář,“ popisuje svou roli. V týmu Internetstudia dnes působí i dva Holanďané. „V České Lípě je o profesionály v našem oboru nouze, takže občas přetáhnu schopné lidi včetně manažerů zahraniční konkurenci,“ vysvětluje. Kvůli malé nabídce pracovní síly – a také aby měl blíž k zákazníkům – chystá přestěhování firmy do Prahy. Internetstudio má deset vlastních zaměstnanců a roční tržby kolem 20 milionů korun. Mach tvrdí, že už v příštím roce pokoří stomilionovou hranici. „Máme předjednaných několik velkých kontraktů s mobilními operátory po celém světě,“ říká.