Dnes je 19. 04. 2025
svátek má Rostislav

Jak dál v městské dopravě

Archiv

Analýza komunikační sítě vychází z tzv. směrového dopravního průzkumu, při němž se evidují SPZ projíždějících vozidel. Byl prováděn loni v květnu během jednoho všedního dne a soboty.


Práce vyhodnocuje kritická místa dopravy v České Lípě a zatížení jednotlivých komunikací a křižovatek. Zároveň umožňuje modelování změn v dopravě a vyhodnocení jejich důsledků, tzn. simulování dopravních situací způsobených uzavírkou, objížďkou, změnou dopravního značení. Navrhuje také řešení kritických situací a míst v několika etapách, ať již podle důležitosti nebo obtížnosti jejich realizace.


Analýza mj. prokázala: že most do ul. Čs. armády, který zpracovatelé územního plánu vehementně prosazovali, by zbytečně zatahoval automobilovou dopravu do míst, kde není žádoucí. Že Hrnčířská ulice je zatíženější než I/9 (Nový Bor – Praha) kvůli špatným křižovatkám a že by jí např. ulehčilo doplnění křižovatky Vrchlického – J. Seiferta - I/9 o možnost odbočení do všech směrů. Že nový most plánovaný u Sportareálu by neměl být napojen na Erbenovu ulici, ale měl by ústit pouze do „téčkové“ křižovatky se silnicí II/262.


Vyšlo také najevo, že nejzatíženější silnicí v České Lípě je silnice II/262, tj. Děčínská – Mimoň a že vybudování jižního obchvatu města jí pravděpodobně příliš neulehčí, protože je velmi využívána pro tzv. vnitroměstskou přepravu, tedy nikoli jako průtahová. Naopak se počítá se snížením automobilového provozu na hlavní silnici I/9, po vybudování nové silnice na sídlišti Špičák, rovnoběžné s Bardějovskou. Přesto je v návrhu řešení doporučeno zkapacitnění křižovatky mezi Severem a Špičákem: Žitavská – I/9 – Okružní, i když je považováno za velmi problematické.


Analýza doporučuje i prověření zamýšlené trasy severozápadní a jihozápadní části městského dopravního okruhu, protože by bylo lepší, kdyby vedla blíž ke středu města, např. v blízkosti železniční tratě v Bezručově ulici.


Kromě dalších doporučení se autoři práce zmínili i o potřebě koncepčního řešení MHD a cyklistických cest ve městě, protože obojí by mohlo automobilovou dopravu ve městě odlehčit. Výsledky šetření vypovídají, že např. na Děčínské a přes náměstí Osvobození se na dopravě podílí až 10% cyklistů.


I ze stručného přehledu je zřejmé, že dokument by neměl sloužit jen dopravním odborníkům, ale měli by si jej pečlivě prostudovat i zastupitelé, kteří mají při investicích do dopravních staveb poslední slovo.