V pátek 22. května byl neplánovaně zahájen Českolipský komorní cyklus. V pozměněné podobě, s rouškami, se staronovým moderátorem Pavlem Ryjáčkem a v jiném prostředí, avšak konečně nestreamovaně, naživo. Program jednoho z prvních koncertních večerů po koronavirové pauze nabídl poctu neobyčejné skladatelské a dirigentské osobnosti, jejíž jméno je dnes neprávem opomíjeno.
Vítězslava Kaprálová zanechala výraznou stopu nejen svými vynikajícími kompozicemi, dirigentským umem, ale také jako podporovatelka mnoha mladých umělkyň a odvážná a hrdá žena. Byl-li by život této osobnosti delší, jistě by její jméno bylo na rovnosti se "svatou českou skladatelskou trojicí" - Dvořák, Smetana, Janáček. Do nitra Kaprálové mělo publikum rozeseté v bezpečných odstupech v divadelním hledišti možnost nahlédnout nejen hudebně, a to provedením jejího Smyčcového kvartetu, op. 8 v interpretaci Kapralova Quarteta, ale také ukázkami ze skladatelčiny korespondence v osobitém podání Taťjany Medvecké. Nervně vypjatá, impresionistický barevná, svěží, vtipná i dramatická tvorba Kaprálové, byla v závěru doplněna o ukázku z odkazu Bohuslava Martinů, přítele, inspirátora a komplikované lásky Kaprálové... Neobyčejně niterný, závažný večer zahrál v komorní atmosféře mistrovsky na struny poznání, soucitu, lásky i jistoty konečného bytí... a sklidil nadšené přijetí dychtivého publika. V červnu bude Českolipský komorní cyklus pokračovat opět v Jiráskově divadle, a to 15. června společně s Epoque kvartetem a s kytaristy z dua Siempre Nuevo. Večer bude věnován vzpomínce na poválečný odsun německého obyvatelstva z České Lípy.
foto: Martin Špelda