Takových přívlastků se dočkal film Občan Kane, který v roce 1941 uvedl na plátna kin tehdy pětadvacetiletý herec a režisér Orson Welles.
Když 30. července 1940 spadla první klapka při natáčení filmu Občan Kane, neměl kromě samotných filmařů nikdo zdání o tom, čeho se právě natáčený film bude týkat. Až na podzim téhož roku propukl skandál, když tiskový magnát W. R. Hearst vyvinul značné úsilí o zničení natočeného materiálu. Domníval se totiž, že nový film má být jeho portrétem. Orson Welles, který si při natáčení Občana Kanea odbyl za kamerou svůj režisérský debut, ale naštěstí dokázal značný tlak vlivných míst vydržet a tak se film nakonec v dubnu 1941 dočkal své premiéry. Jeho současné uvedení v New Yorku i Los Angeles vyvolalo nadšené ohlasy kritiky, ovšem reakce obecenstva byla zdrženlivější. Těžko se tomu ale divit, protože na film jako byl Občan Kane nebyl tehdejší průměrný divák připraven. Přesto se snímek dočkal devíti nominací na Oscara (zlatou sošku ale nakonec získal jen za scénář).
Režisér, který je zároveň představitelem hlavní role, v něm vypráví osud osamělého sobce, tiskového magnáta Ch. F. Kanea, který si krásu a lásku uměl jen kupovat. Rafinovaně vystavěný scénář je založen na prolínání několika vypravěčských i časových rovin, které připomínají tajemnou skládačku. Mnohoznačnost a mnohovýkladovost některých motivů se staly proslulými a film, který lze nejlépe charakterizovat jako existenciální detektivku, je dodnes inspirací, k níž se vrací mnoho filmařů.
Vedle vyprávění samotného příběhu ale Občan Kane i po padesáti letech od svého vzniku udivuje svým strhujícím zpracováním, které vedle ucelené a výtvarně hodnotné fotografie využívá různých kamerových optických systémů a proměny ohniskové vzdálenosti objektivu. Celá stavba filmu je potom postavena na revolučním střihu v němž se prolínají různá prostředí a časové roviny. Právě pro dokonalé využití filmových výrazových prostředků se tento snímek zařazuje mezi deset nejlepších filmů v dějinách. Podle filmových historiků pak Orson Welles tímto snímkem přímo navázal na Ejzenštejnův fenomenální Křižník Potěmkin, označovaný za nejlepší film všech dob.
V českých kinech byl Občan Kane poprvé (a naposled) uveden v roce 1947. Jeho nové uvedení, navíc na restaurované kopii, je tudíž významným distribučním počinem (distributory filmu jsou Asociace českých filmových klubů a Asociace slovenských filmových klubů), který by neměl zůstat nepovšimnut.
Film uvádí 24. září od 20.00 hodin Filmový klub v České Lípě.
Více k filmu na stránkách Filmového klubu Česká Lípa: http://fkcl.webpark.cz/html/ramsez.html