Tintinova dobrodružství, Nákaza, Dream House, Lollipop Monster, Rodina je základ státu, Nic proti ničemu, Jeskyně zapomenutých snů - žánrové variace, dobrodružství, napětí, smích a paleolitická exkurze. V říjnu se budeme nořit, a to nejen pod hromady spadaného listí.
Nejnovější snímek mistra zábavy, amerického režiséra Stevena Spielberga (Jurský park, Zachraňte vojína Ryana, Čelisti, E. T. Mimozemšťan, Dobyvatelé ztracené archy a dalších cca 15 notoricky známých filmů) v sobě kombinuje režisérovy dva populární prvky - neohroženého hrdinu a techniku animace. Pod Spielbergovýma rukama tak vznikl animovaný snímek Tintinova dobrodružství na motivy známého belgického komiksu o mladém investigativním reportérovi Tintinovi, který spolu se svým stejně neohroženým psíkem Filutou řeší jednu záhadu za druhou. Snímek v originále s podtitulem Tajemství jednorožce je vytvořený technikou motion capture, při níž je snímán celkový herecký projev včetně mimiky a následně převeden do digitálně animovaného obrazu ve stylu revolučního Polárního Expresu R. Zemeckise. Spielberg nám slibuje skvělé digitální triky v kombinaci s epickým dobrodružstvím, exotickými lokacemi a akcemi ve velkém stylu. Vzhledem k poctivě odvedené práci si jistě udělá další zářez na svém filmařském biči.
Tintinova dobrodružství [animovaný / dobrodružný – USA / Nový Zéland / Belgie, 2011 – režie: Steven Spielberg]
V nastupujícím sychravém počasí budou kinosálu slušet snímky s hororovým nádechem. První ze dvou zvolených je v režii mistra amerického nezávislého filmu, oscarového režiséra Stevena Soderberga (Erin Brockovich, Dannyho parťáci, Traffic – nadvláda gangů). Nejnovější snímek Nákaza by po delší pauze mohl znamenat pro režiséra podobný oscarový úspěch, jaký zažil s posledně jmenovaným filmem. Aktuální téma nákazy virem, hvězdně obsazení herci (Matt Damon, Marion Cotillard, Gwyneth Paltrow, Laurence Fishburne, Kate Winslet nebo Jude Law), nápaditá vizuální složka a sázka na emoce by režisérovi mohli opět přinést masivní popularitu (někomu nejspíš i Oscara). Americké tržby po prvním týdnu uvedení tomu zatím nasvědčují.
Nákaza [thriller / sci-fi – USA / SAE, 2011, 105 min – režie: Steven Soderbergh]
Druhým hororovým snímkem je Dream House (Dům snů) vyprávějící příběh úspěšného nakladatele Daniela “Jamese Bonda” Craiga, který se přestěhuje s manželkou a dvěma dcerami na venkov. Do domu, v němž kdysi muž zabil manželku a dvě dcery. A ejhle, manžel Daniel začíná být jednoho večera poněkud neklidný. Kroutíte hlavou a říkáte si, to znám, to zas bude... Jenže v traileru se dozvídáme, že Daniel je právě ten původní manžel zabiják. Že by psychologické drama s hororovými prvky? Navíc v režii tvůrce, který natočil něco tak báječného jako je Moje levá noha (ne, není to horor o vraždící noze), vyprávění o muži postiženém mozkovou obrnou s oscarovým výkonem dalšího Daniela tentokrát “Posledního Mohykána” Day-Lewise.
Dream House [drama / mysteriózní / thriller – USA, 2011 – režie: Jim Sheridan]
U děsu ještě chvíli vydržíme, i když tentokrát zbystří hlavně náctileté slečny a jejich rodičové. Příběh Lollipop Monster německé režisérky vypráví o dvou na prosto odlišných dospívajících dívkách, které na svých rodinách neshledávají ani špetku pozitivního. Nikdo je neslyší a nikdo je neposlouchá. Až jejich setkání zapříčiní světlý pohled na svět, i když... Film o dvou rebelkách je osobitým debutantským pohledem na filmové vyprávění, v němž hrané sekvence střídají animované, učesané záběry střídají záběry ve stylu home videa, vizuální složka je dále ovlivněna hudebními videoklipy a zároveň nezapře svou komiksovou předlohu. Slečny, tohle je ideální film pro vás. A rodiče, jestli vaše dcery magazín Lípa nečtou, naložte je do auta a odvezte k nejbližšímu kinu. Tohle si nesmí nechat ujít.
Lollipop Monster [drama – Německo, 2011, 96 min – režie: Ziska Riemann]
Jestliže jsme u některých předchozích filmů hovořili o vizuálně vytříbeném stylu, tak nyní půjde o vizuální orgie a rovnou 3D. Stereoskopickými filmy, které zaplavují kina, se většinou nemá smysl vůbec zabývat. Jsou tu však tituly, které tzv. 3D uchopují funkčně a inteligentně. Minule jsme doporučovali Wendersovu Pinu, tento měsíc to bude Herzogova Jeskyně zapomenutých snů. Stejně jako Wenders i Herzog je německý tvůrce, který stejně tak i využíva formát 3D k zobrazení něčeho jedinečného. U Wenderse to byl tanec,u známého filmaře-antropologa Wernera Herzoga je to nepřístupná jeskyně Chauvet v jižní Francii, která byla objevena v roce 1994 a asi nikdy nebude přístupná veřejnosti. 30 tisíc let staré nástěné malby nám servíruje Herzog ve své paleolitické básni se spiritistickým nádechem. Více takovýchto funkčních 3D.
Jeskyně zapomenutých snů 3D [dokumentární / historický – Kanada / USA / Německo / Francie, 2010, 90 min – režie: Werner Herzog]
Na závěr dvojnásobně sladká třešeň. Když se sejdou v jednom měsíci premiéry od dvou nejopěvovanějších českých tvůrců, je to svátek. Diváci se do kina samozřejmě nepoženou, neboť snímky těchto tvůrců nejsou masově vyhledávány. Robert Sedláček uchvátil akademii a vnímavé diváky svým syrovým detektivním debutem Pravidla lži, poté národ rozdělil na dva protilehlé tábory komedií Muži v říji a vysmál se češství svým pseudodokumentem Největší z Čechů o rekordmanech z Pelhřimova. Sedláček je zábavný, ostře kritický dokumentarista a tento přístup je vidět i v jeho hraných filmech. Nejnovější film Rodina je základ státu se zabývá běžnými a nicotnými rodinnými problémy, stejně jako zásadními kauzami, kterými se Česká republika zabývá již několik let. Otec od rodiny, bankéř, jednoho dne naloží rodinu do auta a odjíždí. Je na něj totiž vydán zatykač za machinace s penězi klientů. Poklidný úprk na Moravu s nic netušící rodinou postupně nabírá na obrátkách a pod sílícím tlakem přicházejí na přetřes rodinné vztahy.
Rodina je základ státu [drama / road movie – Česko, 2011, 106 min – režie: Robert Sedláček]
Jestli je Robert Sedláček k Čechům ostrý, tak Petr Marek je elegantně podřezává. Jeho celovečerní debut Láska shora (vřele doporučuji, legálně stáhnutelný na internetu) byl hravou roadmovie o cestě za zatměním Slunce, Nebýt dnešní byl hraný dokument o drogově závislých kombinující drama a crazy komedii. Nejnovější (a stejně jako u Sedláčka) i divácky nejpřístupnější je snímek s názvem Nic proti ničemu. Příběh manželů, kteří chtějí adoptovat dítě, a aby zjistili, co z jejich potenciálního dítěte může vyrůst, vydávají se na sraz adoptovaných jedinců snažících se založit občanské sdružení. Satirická komedie o egoistických lidech a fašistickém zřízení. Experimentální snímek v dokumentárním stylu Dogma 95 je některými označovaný za českou komedii desetiletí.
Nic proti ničemu [komedie – Česko, 2011, 98 min – režie: Petr Marek]
Že vám je to málo a z naší nabídky jste si nevybrali? Ještě jsou tu tři tipy a dva bonusy, které jistě budou stát za to. Snímek Dluh o agentech Mossadu, kteří byli v 70. letech nasazení na zabití nacistického pohlavára, misi splnili, stali se hrdiny, jenže on se nyní objevil živý. Na stará kolena se tak musí trojice hrdinů sbalit a zachránit svou reputaci. Číslem dva je vyhaslý Tom Hanks snažící se chytit druhý dech ve večerní škole, a tak si asi každý vzpomene na Marečka. Spolužačku Janžurovou-Týfovou ovšem v Mojí krásné učitelce nahradila Julie Robertsová, a ta bude stát za hřích. Číslo tři je pro ty, které zajímá, co dělal Jiří Voskovec po emigraci do USA, tedy od roku 1950 až do své smrti v roce 1981. Nechť si zajdou na Můj otec George Voskovec. Pro filmové labužníky tu máme tituly z filmového klubu. Orfeus Jeana Cocteau s mladičkým Jeanem Maraisem je moderní adaptací antického příběhu, který nemá šanci zestárnout a Turínský kůň maďarské legendy Bély Tarra nabízí to pravé existenciální peklo v černobílých obrazech, v nichž čas cyklicky přede až k úplnému zániku lidstva. Když na to vzpomenu, už se nemohu dočkat návštěvy kina. Pojďte se mnou!
Kino Crystal - Česká Lípa, Kino Nový Bor, Kino Máj - Doksy, Kino Mimoň