„Před pár dny tomu bylo 30 let, co byl film poprvé uveden. Symbolicky se proto vrací na místo svého vzniku do Nového Boru a jsem rád, že mé pozvání na diskusi se studenty přijal režisér filmu,“ říká Radovan Novotný jednatel Kultury Nový Bor, s.r.o.
Rudolf Adler je profesorem Katedry dokumentární tvorby na FAMU, režisérem, scénáristou dokumentárních a hraných filmů. Po debutu hraného filmu Střepy pro Evu se zaměřil především na dokumenty s etnografickou a ekologickou tematikou.
„Poprvé jsem do Nového Boru přijel před 30 lety, abych sesbíral materiál a podklad pro film. To nejcennější, co však pomohlo vzniku filmu, byla přízeň místních lidí, ať už sklářů či výtvarníků, konkrétně například Jozefa Rozinka, Josefa Kochrdy, ale i pedagogů z Kamenického Šenova, pana ředitele a profesora Hospodky, sklářského odborníka Michala Gelnara, který se v té době staral o expozici sklářského muzea, aj. Seznámil jsem se tu s řadou báječných lidí, vynikajících kumštýřů profesionálů,“ prozradil režisér Adler.
Film se natáčel v prostorách Crystalexu, v huti Hantych a v Chřibské. „To, co mě dodnes těší a co se zdařilo, je, že kromě dobrých herců jako Svatopluka Skopala, Jirky Lábuse, Petra Kostky či Jany Krausové si ve filmu zahráli také místní skláři, jako byl vynikající Jozef Rozinek nebo Josef Kochrda a další skláři. Podařilo se nám zharmonizovat herecké výkony s obyčejnými huťskými. Zajímavostí filmu je, že jsme zachytili nejen známé záběry tvarování skla, ale i třeba měnění pánví, což je vizuální a expresivní obřad. Celý život se zabývám dokumentaristikou, a proto jsem se snažil, aby ve filmu byl vidět opravdový život sklářů až po drobné detaily: od sklářského slangu až po tradiční sklářské pochoutky či obřad přijetí nového mistra. Podařilo se mi vymyslet příběh o lidských vztazích v tomto prostředí s řadou dodnes aktuálních problémů, jako je rozmach automatických linek či ztráta zručných sklářů,“ dodává Adler.
„Film vznikal v té době velice obtížně. Někteří z nás emigrovali, jiní rezignovali. Ostatní z nás se snažili alespoň v určitém rámci možností s tou dobou nějak vypořádat. Na každém kroku číhali nějací schvalovači, kteří říkali tohle smíte, tohle nesmíte. K tomuto filmu měli samozřejmě také výhrady a musel jsem vypustit několik absurdních záběrů a vět. Jako například: vystřihnout starého dědu a uklízečku, jak dopíjí pivo v bufetu, nebo vyhodit ze záběru vlasatce a podobně,“ doplňuje Adler.
Studenty sklářské školy nejvíce zajímali novoborští mistři skláři, kteří si ve filmu zahráli, ale i různá místa, kde probíhalo natáčení.
„Projekce filmu Střepy pro Evu je pro veřejnost předběžně domluvena na 7. října 2008 v městském kině v Novém Boru. Součástí této projekce bude předfilm Rudolfa Adlera „Umění ohně", který vznikl jako dokument pro naše ambasády v zahraničí, “ doplňuje Radovan Novotný jednatel Kultury Nový Bor, s.r.o.