Dnes je 20. 04. 2025
svátek má Marcela

Efekty posílení MHD

Archiv

"Neznám jiné okresní město, které by mělo tak málo linek MHD, tak o jaké jde znečišťování," konstatovala členka komise životního prostředí v souvislostech s možnostmi ekologizace dopravy v České Lípě. "Mohli bychom plynofikovat pět autobusů z šestnácti, ale při současných nákladech by zde byla návratnost investice 15 let," uvedla jako důvod, proč se firma do plynofikace autobusů nehrne, Eva Homolková, zástupce f. VETT, která v České Lípě MHD provozuje. "A smlouvu na tak dlouho s námi nikdo neuzavře," dodala. Z ekologického hlediska navíc není plynofikace autobusů ani tak důležitá, protože nové autobusy EURO 2 přinášejí z hlediska emisí stejný efekt.


Větší efekt by jistě přineslo posílení spojů, protože pak by lidé více jezdili autobusy než osobními auty. Jak se dá soudit podle vyšších tržeb, byla poslední optimalizace jízdních řádů, která se uskutečnila k 1. lednu 2001, efektivní, i když se některým lidem třeba nelíbila. V současné době se uvažuje o aktualizaci linky do Žizníkova a možná několika spojů na nádraží, i když , jak uvedla Eva Homolková, sladit příjezdy a odjezdy autobusů a vlaků téměř nejde. Nejen že vlaky odjíždějí a přijíždějí ze čtyř směrů v půlhodinovém intervalu, ale různí se také názory jednotlivců na délku přiměřené doby před odjezdem vlaku.



Podobně jako v jiných oblastech se rozsah MHD točí kolem peněz. Město na ni, resp. na 440 tis. ujetých kilometrů, přispívá ze svého rozpočtu ročně více než 13 mil. Kč. Pokud se některá linka posílí, je to na úkor jiné. VETT převzal systém linek nastavený předchozím provozovatelem a s rozvojem průmyslové zóny v Dubici posílil dopravu do této části města. Jak již bylo řečeno, jinde ale musel, vzhledem ke smluvnímu počtu najetých kilometrů, ubrat. Problém je, že některé zdejší firmy si dopravu do svých podniků zajišťují s ohledem na pohodlí svých zaměstnanců samy, přestože je vyjde dráž a VETT  tak má nižší tržby. Více najetých kilometrů by prý ale automaticky neznamenalo stejné navýšení ceny hrazené městem.


Záleží tedy na zájmu o jednání, především ze strany zastupitelů a jistě i v závislosti na ceně jízdného. Smlouva o provozování MHD v České Lípě platí do 30. 6. 2003. Zájem o účast v novém výběrovém řízení deklaroval již nyní zástupce jiné firmy provozující autobusovou dopravu, a to ČSAD bus a. s.